Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan nemá v západních státech příliš mnoho příznivců, spíše naopak. Některá média či evropští a američtí politici jej dokonce nazývají diktátorem, a je pravda, že některé Erdoğanovy kroky skutečně působí silně autoritářsky. Například rozhodnutí, že v Turecku vznikne nová národní automobilka. Je více než pravděpodobné, že na domácím trhu se jí povede skvěle, nezmění-li se místní politické klima. Ale bude konkurenceschopná i na trzích zahraničních?
Nepříliš vhodný název
Celý název nové automobilky zní jako jazykolam nebo magická formulka: Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, tedy v překladu Turecká Automobilová Podniková Skupina. Už ze jména je patrné, který trh je pro firmu nejdůležitější. Podle aktuálních informací se nicméně zdá, že mimo Turecko bude automobilka používat zkratku TOGG, která je poměrně snadno vyslovitelná i zapamatovatelná.
Turecko, země automobilek
Podobně jako v případě České republiky, i v Turecku je automobilový průmysl jedním z nejdůležitějších odvětví. Ryze tureckým automobilkám se však v minulosti nikdy příliš nedařilo a do dnešních dnů nepřežila žádná, která by nebyla vlastněna zahraniční firmou. Vyrábí se tu však například vozy těchto značek:
- Hyundai
- Toyota
- Honda
- Ford
Pět různých elektrických vozů s italským puncem
Automobilka TOGG by podle oficiálních plánů měla představit celkem pět vozidel, která by měla pokrýt potřeby větší části turecké populace. Ohlášeny už byly dva elektromobily, za jejichž prototypy stojí italská firma Pininfarina. Mělo by se jednat o sedan a SUV střední třídy, k nimž později přibydou ještě hatchback a MPV. Posledním modelem by měl být miniaturní městský SUV.
Do prodeje by se první SUV měly dostat v roce 2022, sedany je budou následovat o dva roky později. Zbývající tři modely by měly do ulic vyrazit nejpozději v roce 2030. Všechny vozy by na jedno nabití měly být schopné ujet nejméně 500 km, a to i v náročných horských terénech, které nejsou v Turecku žádnou výjimkou.