Od teď můžete v provozu potkat auta s tyrkysovými zadními světly: Známe jejich význam

Speciální barva dává najevo ostatním řidičům, že jedou vedle vozidla, které neřídí člověk, ale počítač. Je to správné, bezpečné a potřebné?

i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Co je blíž k České republice, Spojené státy americké, nebo Německo? Odpusťte pokus o vtip, jen se snažím uvést téma, které aktuálně v redakci AutoŽivě řešíme. A faktem je, že to, co bylo donedávna lokalizované do USA, se v současnosti stává evropskou záležitostí. Připomenu dva roky staré informace o tom, že Mercedes mění zabarvení předních i zadních světel. Modrozelená, nebo chcete-li tyrkysová světla se stala novým prvkem na některých autech. A řešili jsme, že nejde o žádný módní výstřelek.

Nová barva světel je tak výrazná, aby řidiče včas upozornila

Světla mají svůj specifický význam a jsou spojena s technologiemi autonomního řízení. Je třeba položit si otázku, co to znamená pro nás, běžné řidiče. A znovu, jestliže to byla otázka spíše řečnická před pár lety, dnes už není. Vysvětlíme si vzápětí. Mercedes-Benz ukazuje, že je průkopníkem v oblasti automobilových technologií a prezentuje způsob, jakým vnímáme automatizovanou jízdu. Jako první automobilka na světě získal Mercedes-Benz schválení pro použití speciálních tyrkysově zbarvených obrysových světel.

iZdroj fotografie: Mercedes

Ta budou sloužit k označení vozidel vybavených automatizovanými systémy řízení. Tato povolení byla udělena ve státech Kalifornie a Nevada. To jsou dvě klíčové oblasti pro testování a implementaci pokročilých technologií. V redakci AutoŽivě nás ve spojení s nevadskou pouští samozřejmě napadne tajemná Oblast 51. Opravdu je to dílo Mercedesu, anebo to na Zem přinesli mimozemšťané? Skutečně, končím s pokusy o vtipy a přestávám se dívat na Muže v černém. Mimochodem v druhém díle této série jezdil Mercedes třídy E s autonomním řízením.

Bude na silnicích bezpečněji? Autonomní vozy slibují až 7x méně dopravních nehod

Takže zase tak daleko od věci nejsem. V Kalifornii bylo v roce 2023 povolení uděleno pro testování těchto světel na dálnicích, a to na dobu dvou let. V Nevadě byla situace ještě zajímavější – zde bylo schváleno použití tyrkysových světel na sériových vozidlech. Počínaje modelovým rokem 2026, konkrétně na modelech EQS a S-Class vybavených systémem DRIVE PILOT. Toto povolení zůstalo v platnosti do doby dalších legislativních změn. Co je DRIVE PILOT? Logický dotaz. Jde o první certifikovaný systém pro podmíněně automatizované řízení na úrovni SAE-Level 3. Ten umožňuje řidičům věnovat se jiným činnostem, zatímco vozidlo samo zvládá řízení.

Auto jedoucí 200 km/h bez řidiče na dálnici nepotkáte

Ale pozor, pokud systém vyhodnotí, že je potřeba zásah člověka, musí být řidič připraven převzít kontrolu. Takže žádné dlouhé zdřímnutí za volantem. Tyrkysová světla zde nejsou jen estetickým doplňkem, ale mají jasný účel. Jejich hlavním cílem je zlepšit komunikaci mezi autem a jeho okolím. V tom smyslu, že tato světla vizualizují stav automatizovaného systému. To znamená, že ostatní účastníci silničního provozu, včetně policie, mohou snadno rozpoznat, jestli je vozidlo v automatizovaném režimu.

iZdroj fotografie: Mercedes

To je klíčové nejen pro bezpečnost, ale také pro zvýšení důvěry veřejnosti v tuto technologii. Chápu to tak, že pokud řídí člověk, svítí auto normálně. Když vozidlo přejde do autonomního režimu, začne svítit tyrkysově. A proč právě tyrkysová? Podle Mercedesu byla tato barva vybrána z několika důvodů. Za prvé je velmi dobře viditelná a snadno rozpoznatelná. To snižuje riziko záměny s jinými světly, jako jsou brzdová světla nebo směrovky.

Rychlost testovacích aut bez řidiče je omezena na 95 km/h

Za druhé testovací studie ukázaly, že tyrkysová barva má optimální fyziologické a psychologické vlastnosti, díky kterým je ideální pro použití v automatizované dopravě. Tyrkysová je také zahrnuta v doporučené praxi SAE J3134, která se zabývá osvětlením pro automatizované systémy řízení. Za nás v redakci Autoživě bychom řekli, že to je tak nezvyklá barva na autech, že ji prostě nelze přehlédnout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tolik tedy k barvě, k systému, k tomu, že to začalo před dvěma lety v USA. A teď novinka. Připravte se na to, že na silnicích začnete potkávat vozy, které nejenže vypadají futuristicky, ale také komunikují se svým okolím tímto novým způsobem. A ne, nemluvím o tom, že pojedete někde kolem Las Vegas. Informace přichází z Německa, které se stalo prvním evropským státem, jenž povolil používání těchto světel na testovacích vozidlech.

Autonomní auta jezdí po Německu už teď, ani je nepoznáte

Modrozelená světla, která Mercedes oficiálně označuje jako tyrkysová, budou na testovacích vozech k vidění až do léta roku 2028. Ano, po cestách Německem se tedy můžete v budoucnu setkat s těmito autonomními vozidly. Ovšem než si začnete představovat, jak vás na německé dálnici s neomezenou rychlostí předjíždí Mercedes bez řidiče rychlostí 200 km/h, musím vás zklamat. Tyto autonomní vozy mají jedno zásadní omezení – maximální rychlost je nastavena na 95 km/h.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy Německa

Nová technologie samozřejmě přináší i otázky. Jak se budou autonomní vozy chovat v krizových situacích? Budou schopny reagovat stejně rychle a efektivně jako člověk? A co se stane, pokud technologie selže? Otázky, na které zatím nemáme jasné odpovědi. Ale jedno je jisté – modrozelená světla jsou jen začátek. My v redakci AutoŽivě autonomní automobily nepodporujeme. Tato technologie, kdy člověk jede z bodu A do bodu B a nevěnuje se řízení, už tady navíc je víc než dvě stě let. Jmenuje se železnice.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Jsou autonomní auta bezpečná?

Zdroj: Mercedes
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články