Mnoho lidí si myslí, že jezdí dobře a správně. Odborníci a mechanici však žasnou, jaké jízdní návyky někteří lidé mají. Dělají mnoho chyb, kvůli kterým si často nevědomky ničí své auto. Zmapovali jsme výčet špatných jízdných návyků, které vedou až k likvidaci spojky. To jsou ony.
Sešlápnutá spojka
Mnoho lidí stojí na spojce více, než je nutné. Tento pedál by měl být použitý jenom ve chvíli, kdy řadíte a kdy se rozjíždíte. Jinak ne. Řada lidí na něm však stojí i dlouhé minuty na semaforu. Jde o cestu, jak spolehlivě zničit třeba dvouhmotový setrvačník. Když někde čekáte, sešlápněte spojku, zařaďte neutrál a pedál povolte. Až při rozjezdu sešlápněte tento pedál znovu, zařaďte jedničku a můžete se rozjíždět. Možná budete o chvíli pomalejší, ale následující roky nebudete muset do servisu.
Prudké povolení spojky
Tu je třeba nejenom jemně sešlápnout, ale je třeba ji také jemně pustit. Nejste automobilovým závodníkem, aby vám šlo o každou vteřinu. Její prudké povolení jasně vede k tomu, že si ji můžete poměrně rychle zničit a potom vydávat nemalé peníze za opravu.
Pokud sešlápnete spojku a poté zařadíte, tak se snažte ji také plynule pustit. Nedojde tak k jejímu výraznému okamžitému zatížení. To jí dlouhodobě nijak neprospívá. I proto se pozvolné pouštění spojky učí už v autoškolách.
Jízda v prokluzu
Když se rozjíždíte do kopce, je takzvaná práce se spojkou žádoucí věc. Děje se tak zhruba na jednu vteřinu, což spojce až tak neublíží. Pokud ale tento styl jízdy absolvujete dlouho a často, už je to velký problém. Může nastat třeba ve chvíli, kdy zapadnete a snažíte se auto z bláta nebo ze závěje dostat. V tu chvíli dokonce cítíte, jak se takzvaně pálí spojka.
Pokud zapadnete, je na místě párkrát zkusit takto vyjet. Pokud se nedaří, není důvod to zkoušet dále. Zaprvé si spojku ničíte a za druhé se můžete ještě více zahrabat. Raději věnujte čas jinému a efektivnějšímu způsobu vašeho vyjetí.