Dieselové motory jsou obecně nákladnější na opravu než ty benzínové. Naftové pohonné jednotky mají jak známé problémy, tak i závady, o nichž se mezi řidiči příliš nemluví.
Naftové motory jsou obecně dražší na opravu než jejich benzínoví protivníci. Jejich konstrukce je totiž v mnoha případech složitější kvůli dodržování požadovaného množství vypuštěných spalin. Existuje tak větší riziko poruchy některé z jejich mnoha částí. Mezi řidiči je obecně rozšířeno tvrzení, že se u dieselů kazí dvouhmotové setrvačníky, turbodmychadla, vstřikovače nebo třeba filtry pevných částí. Existují i problémy, které jsou sice naprosto běžné, ale tolik se o nich nemluví. Mnoho řidičů je totiž vůbec nezná.
Na první pohled bezúdržbový filtr pevných částic
Mezi poruchové díly u naftových motorů patří filtr pevných částic. Většina výrobců o něm sice tvrdí, že je to naprosto bezproblémová a bezúdržbová součást, ale není tomu tak. Tento jednoduchý trik využívají za účelem přesvědčení zákazníků ke koupi naftových automobilů. U vozidel vybavených právě DPF je důležité, aby byl jednou za čas při jízdě vypálen.
Stačí k tomu delší jízda ve vyšších otáčkách, kdy výfukové plyny dosáhnou mnohem vyšší teploty, a tak dojde ke spálení pevných částic. Ty se v opačném případě neustále hromadí uvnitř. To není dobré ani pro motor, ale zejména ani pro samotný filtr. V krajním případě může dojít k jeho poškození a jeho výměna bývá velmi nákladná.
Problémy s dvouhmotovým setrvačníkem
Velké a především také drahé problémy může napáchat i samotný dvouhmotový setrvačník. Jeho životnost může být zkracována zejména při necitlivém brzdění nebo jízdě na příliš nízké otáčky. Jeho opotřebení nebo poškození poznáte velmi jednoduše. Jízda totiž bude velmi nepohodlná, a to zejména v důsledku rázů při ubrání nebo přidání plynu. Samotná výměna tohoto dílu je pak velmi nákladná, protože ji provází také výměna částí, které s ním souvisejí. Zpravidla tak přesahuje i částku 20 000 korun.
Méně známé problémy s HFM
Mezi motoristy se někdy HFM označuje jako váha vzduchu. Ve skutečnosti se jedná o snímač množství vzduchu protékajícího do motoru. Konkrétně tedy do spalovacího prostoru spolu se vstřikovaným palivem. Problémy s touto sondou mají zejména majitelé automobilů s koncernovým motorem o obsahu 1,9 TDI. Velkým problémem je především fakt, že snímač při nesprávné funkci znemožňuje spolehlivý provoz celého motoru. Výměna HFM se pohybuje v řádech tisíců korun.
Problémy s EGR ventilem
EGR patří u dieselových motorů k jedné z nejméně spolehlivých součástí. Paradox je, že právě bez něj by se motor obešel a byl by mnohem spolehlivější. Je zde ovšem jeden velký háček – emise. EGR je ve skutečnosti recirkulace výfukových plynů a slouží ke snížení škodlivých emisí vypuštěných do okolní atmosféry. Jeho přítomnost v konstrukci motoru je tak pro výrobce nedobrovolná, ale pro dodržení požadovaných norem nezbytná. Při jeho selhání si však řidiči musí připravit částku přesahující tisíc korun.
Vlastníte automobil s dieselovým motorem a máte podobné zkušenosti?