Nové SUV od Renaultu překvapí elegantními tvary, stejně jako hybridním pohonem nebo sportovně laděnou verzí Alpine. Zcela největším překvapením je však jeho cena.
Francouzský Renault má ve sportovních vozech desítky let trvající tradici, počínaje sportovním R8 Gordini přes kultovní „Alpinky“ A 110 a 310 až po soudobé Clia a Mégany Sport. Speciálně Clia Sport pak spolu s Golfem GTI v zásadě definovaly kategorii hot-hatch a některé verze byly opravdu extrémně povedené. Extrémně. Znovuzrození Alpiny v roce 2018 pak jen potvrdilo, jak velmi dobrý Renault byl (a je) ve sportu. Nová A110 je okouzlující a nové SUV Rafale na Alpinu nepokrytě odkazuje. Pojďme se na něj podívat společně.
SUV kupé mají celkem dlouhou, německou historii
Přitom nápad na „sportovněji pojatou“ karoserii typu SUV-kupé není nijak nový, a především není francouzský. Člověk už musí být tak trochu pamětníkem, aby si vybavil rozruch, který v roce 2008 znamenalo uvedení BMW X6 na trh. Do té doby nevídané spojení splývavé zádi, zvýšené světlé výšky a pohonu všech kol znamenalo od BMW celkem risk, který také nemusel vyjít. Ostatně odsuzujících komentářů, jak je design auta nepovedený, arogantní a vulgární, jste si tehdy mohli počíst opravdu hodně.
Výsledek už ale známe. BMW se s X6 povedlo trefit opravdu „do černého“, objednávky takříkajíc „zbořily střechu“ a zanedlouho, přesněji v roce 2012, se objevil i menší bratr přece jen trochu velké (a více než trochu drahé) X6. Model označený jako BMW X4 se pak stal inspirací i pro poněkud „plebějštější“ výrobce, protože Mercedes jako úhlavní rival měl již svoje „SUV-kupé“ samozřejmě v nabídce také, v podobě modelu GLE Coupé. Ale co třeba takový Renault, Fiat nebo naše Škoda?
Ani pro Renault není splývavá záď u SUV něčím novým
První z nich, francouzský Renault, si kategorii SUV kupé vyzkoušel již dokonce nejednou. Tím aktuálním a nejnovějším je pak čerstvě představené, stylově řešené SUV s názvem Rafale E-Tech Full Hybrid. I s variantou Esprit Alpine, v jasně modré barvě, aby o spojení s výrobcem sportovních vozů nebylo nejmenších pochyb. A s „Full Hybrid“ v názvu, aby nebylo pochyb ani o způsobu pohonu. Ano, Rafale je hybrid, kombinující motor 1,2 TCe a elektromotor, přičemž společný výkon je 147 kW (200 koní) a shodně po 205 Nm točivého momentu z elektrického i benzínového motoru.
S pohonem předních kol, emisemi CO2 105–107 g/km a průměrnou spotřebou 4,7 l/100 km by se jednalo o jedno z mnoha stylových SUV, jakých je na trhu celá řada. Nicméně s cenou 1,1 milionu (za variantu Alpine) je již relativně na dohled například Audi Q5 Sportback (od 1 488 900 Kč). Ta však nabízí permanentní pohon všech kol quattro, byť za cenu poněkud vyšší spotřeby (5,3–7,6 l/100 km při kombinovaném provozu). A přeci jen o kus lépe provedený interiér, o společenské prestiži auta se čtyřmi kruhy na masce nemluvě.
Renault – nebo Audi? Koho by to před časem napadlo. Jaká by byla vaše volba? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!