Pokusil se jednou provždy vyřešit hlavní problém elektromobilů: krátký dojezd. Tesla s jednoválcem ze zahradního traktůrku je tu.
The Warped Perception je slavný kanál YouTube, známý svými úžasnými úpravami Tesly. Pravda, Elon Musk si tuhle větu zrovna před spaním neodříkává, ale to sem teď tahat nebudeme. Důležité je, že majitel kanálu Matt Mikka se rozhodl přijít na kloub zásadní nedostatku všech elektromobilů, a sice nutnosti dobíjet je. Jak se zbavíte nutnosti dobíjet? Jednoduše, doplníte elektromobil malým benzínovým agregátem na výrobu elektřiny. Jak prosté, milý Watsone. Perpetum mobile nebylo nikdy jednodušší. Dost bylo legrace, pojďme se na to podívat. I když… Legrace si ještě myslím užijeme.
Spalovací motor v elektromobilu? Proč ne
Předně bychom rádi uvedli na pravou míru jednu věc. Na nápad s generátorem na fosilní paliva, jež vyrábí elektřinu pro elektromobil pochopitelně nepřišel Matt se svým YouTube kanálem. Jedním z prvních průkopníků této myšlenky bylo (mimo jiných) BMW, které u svého elektromobilu i3 řešilo krátký dojezd tím, že do něj – namontovali benzínový dvouválec. Vynechme nejapné vtipy o tom, proč dávat benzínový motor do elektromobilu, když jím mohu pohánět automobil přímo a podívejme se, kde BMW začalo a (mimo jiné) třeba Nissan se svým aktuálním X-Trailem 2022 dnes končí.
V době vzniku i3 byly baterie určené pro jeho pohon vyráběny a dodávány v podstatně menších kapacitách, nežli je tomu dnes. Adekvátně menší byly i dojezdy prvních elektrických „pionýrů“. A ono například 160 nebo 180 kilometrů (reálně tedy také třeba 120) není nic, na co byste nalákali zákazníky v kombinaci s cenovkou, jež za novou i3 opravdu nebyla nízká. BMW se tedy rozhodlo krom „čistého“ elektromobilu udělat i jakýsi „obrácený hybrid“, neboli namontovat dozadu malý stacionární dvouválec, který v případě potřeby roztáčel generátor a dobíjel baterie.
Malá BMW i3 stejně jako supersport i8
Verzi pojmenoval „REX“ („range extender“) a sklidil s ní nemalý úspěch. Měli jste vše, co jste tak milovali na celkové stavbě i3, ale nebyli jste závislí na dobíječce. Geniální. Paradoxně s odstupem času se tato verze žel ukazuje jako nejvíc poruchová z celého i3 portfolia, a to nikoli kvůli (očekávanému) poklesu kapacity baterií, ty naopak drží povětšinou velmi solidně, ale kvůli problémům právě s oním dvouválcem. Který pracoval ve zcela specifickém režimu, jenž, jak se ukázalo, mu tak úplně nesvědčil. Podobnou technologií byl přitom dokonce vybaven i supersport i8!
Matt Mikka z kanálu The Warped Perception tedy udělal s Muskovou chloubou to samé. A fungovalo to pochopitelně podobně, jako fungovala i3. S jedním malým rozdílem. Motor, který Matt použil byl malý jednoválcový agregát o zdvihovém objemu 400 ccm a výkonu chabých 13 koní. Dobít velkou Teslu však vyžaduje poněkud větší výkony, často se tedy stávalo, že zastavil na kraji silnice, aby auto se zbývajícími 2% kapacity akumulátoru dobil. Jednou mu také policie dala pokutu za pomalou jízdu. Vtipné, u výkonné Tesly.
Na Teslu je potřeba větší motor. TDI z Octavie? Škodotesla?
Stejně tak nebyli nadšení v hotelu, kde zastavil se stále běžícím generátorem a nechal jej pracovat přes noc. Což dokážeme pochopit, zvuk sekačky nikdo u hotelu nechce. Přes dílčí úspěchy a některé neúspěchy se Matt v tomto projektu nevzdává a plánuje zástavbu mnohem silnějšího dieselu. V tom okamžiku by se Tesla stala skutečně „REX – range extended“. Nechme se tedy překvapit dalším videem z dílny The Warped Perception. Budeme vás o něm obratem informovat.