Vrátit život již takřka rozpadlému vraku a postavit jej zpátky na funkční čtyři kola je na smeknutí kloboukem. Tím spíš, když se k tomu přidají výkony dříve opravdu nevídané.
Na silnicích a na vlastní oči ho měli šanci spatřit jen relativní pamětníci, pamatující ještě předrevoluční doby. S hrůzou tak zjišťuji, že pak jsem tedy i já pamětníkem. Neb já jsem Záporožce několikrát naživo spatřil, pochopitelně v době, kdy jsem vůbec netušil, že tohle auto není až tak ruské (jak jsme si dlouhá desetiletí mysleli), ale ukrajinské. Jenže v době, kdy jsem ho já vídával, bylo ještě sovětské. A teď se v tom vyznejte. Teď a tady je možná ale nejvíc cool záporožská mašina, co existuje. Pojďme ji zkouknout společně.
Motor vzadu, chlazení vzduchem, pohon zadních kol
Historie tohoto „ultra-ultra sociálního Porsche“, které má se stuttgartskou ikonou společný vzduchem chlazený motor vzadu a pohon zadních kol (a tam veškerá podobnost končí) je, zejména dnes, tak trochu nostalgickou ukázkou toho, jak to kdysi v Sovětském svazu fungovalo a jak to dnes již v Rusku a na Ukrajině rozhodně nikdy fungovat nebude. Krom technických zajímavostí je příběh Záporožce zajímavý možná i těmito nuancemi.
Projekt malého lidového vozítka pro široké masy dělníků a rolníků totiž vznikl v Moskvě, ale v roce 1960 byl „přidělen“ (kdysi se zkrátka přidělovalo) do ukrajinského závodu Kommunar. Ten sice disponoval téměř stoletými zkušenostmi se strojírenskou výrobou, jenže mělo to drobný „háček“. Ostatně jako valná většina věcí z té doby v Sovětském svazu. Ten háček spočíval v tom, že do té doby se v Kommunaru vyráběly kombajny. To je sice taky něco jako auto, ale popravdě malinko větší.
Když strana přikáže, jde všechno, i z kombajnu Záporožec
Jsme však v zemi a v systému, kde když strana přikáže, tak i stromy začnou růst do nebe a tráva se obarví na libovolnou barvu. Například červenou. V tomto případě nebylo nakonec ani takových botanických anomálií nutno. Po zahájení výroby v roce 1960 a prvních typech Záporožců 965, 965A a 966 se nakonec představil i onen legendární tvar s decentními „kapsami“ na bocích pro přívod vzduchu k vzadu umístěnému motoru.
A jestli v něm někdo viděl designovou inspiraci německým NSU Prinz, viděl myslím celkem dobře. S novým motorem o objemu 1 198 kubických centimetrů (vrtání x zdvih bylo zvětšeno na 76 × 66 mm), označený jako typ 968, položil základy pro opravdu masovou výrobu oblíbeného vozítka, dostupného nakonec nejen u nás, ale i v dalších zemích světa. Kapsy od modelu 968M nahradily stylové mřížky na bocích a pod pedálem plynu jste mohli mít na povel až 50 koní/37 kW).
Tuning ve stylu „očistit vrak“ a začít znova od nuly
Celkem bylo vyrobeno 3 422 444 všech typů Záporožců, což na původně kombajnovou „fabriku“ není nakonec nijak špatný výsledek. A právě poslední model se stal základem pro nezvyklý tuning Alexeje Belokoněnka z Ukrajiny (kde je samozřejmě možné najít stovky Záporožců po celé zemi, v různém stavu rozkladu)‚ který původní a zchátralý ZAZ 968 očesal „až na dřeň“, aby mohl začít stavět nový, sportovně laděný speciál „na nepopsaném listu papíru“.
@white_horse._ #заз #stance #заз968 #zaz #badboys ♬ som original – Henry
To znamená celé rozebrat, vyvařit, sehnat nové díly karoserie, dát znovu dohromady, vyladit motor, nové nápravy – v podstatě to auto postavíte celé znovu. Kdo někdy prováděl podobnou renovaci „od nuly“, ví moc dobře, co to obnáší. Specifické ráfky a gumy jako z motokáry dotváří sportovní vzhled „ZAZu“, jak se Záporožci přezdívá na Ukrajině a v Rusku. S podobnou výbavou a motorem vzadu není driftování „na povel“ žádný problém. Jak je ostatně patrné z videí, kterých má majitel na svém TikTok účtu hned několik.
@white_horse._ #zaz #968m #stance #drift ♬ Tokyo Drift – БАЙПО
Závěrem? Klobouk dolů za to, že se do podobného projektu někdo vůbec pustí. Ať už v rámci nostalgie, nebo zachování povědomí o značce/typu. Vždyť přece stačilo koupit si starší „trojku“ BMW a podobného driftování si šlo užít kdykoli a kdekoli, bez nutnosti trávit stovky hodin v dílně a se svářečkou v ruce. Ostatně, jak to vidíte vy? Také máte pro podobné projekty slabost a pochopení? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!