Umělá inteligence už je v radarech a vidí všechno: Stačí se dotknout telefonu, a už platíte. Češi mají obavy

Umělá inteligence je na tak prudkém vzestupu, že se o tom před několika lety nezdálo ani nejodvážnějším spisovatelům sci-fi. A když se spojí s radarem, neunikne jí nikdo.

i Zdroj fotografie: S vědomím Transport for NSW
                   

Čeští řidiči s telefonem v ruce nejsou navzdory vysokým pokutám nic neobvyklého, naopak jsou běžným jevem v každodenním provozu na silnicích. A ani skutečnost, že by telefonování během řízení mohlo představovat smrtelné nebezpečí, nemá na mnohé z nich výrazný vliv. Co jediného na podobné jedince „zabere“? Jistota vysoké pokuty? Možná. A existuje naděje, že by mohli přehodnotit své chování. Na cestě je totiž chytrá technologie s umělou inteligencí. A té unikne opravdu málokdo. Pojďme se na ty radary „se zvýšeným IQ“ podívat společně.

Telefon v rukách řidiče představuje vážné nebezpečí

Tato zařízení nereagují na překročení povolené rychlosti, ale jsou konstruována tak, aby zachycovala řidiče při porušování předpisů souvisejících s telefonováním. Díky umělé inteligenci jsou schopna sledovat a identifikovat specifické pohyby a dění v kabině vozu. Jinými slovy, když zaznamenají podezřelou polohu nebo pohyb, spustí fotoaparát a pořídí fotografii. Kvalifikovaný úředník následně prověří porušení předpisů, jestli se jedná, nebo nejedná o přestupek. Nakolik bude proti rozhodnutí kvalifikovaného úředníka možné odvolání, není zatím zřejmé.

Z aut zmizí klasické USB konektory: EU zase něco vymyslela, už tlačí na automobilky. Jak si prosím budeme nabíjet telefony?

Nový kamerový systém nese název Monocam a bude postupně zaveden v celé Evropské unii. Momentálně už působí v několika spolkových zemích Německa. První výsledky jeho činnosti ukazují, že používání chytrých telefonů za volantem tam není neobvyklým jevem, ale spíše se stalo normální záležitostí. Nemáme si tedy s našimi západními sousedy co vyčítat, i u nás se mnozí řidiči ani nenamáhají telefon skrývat a s přístrojem v jedné a volantem v druhé ruce vesele projíždí centry měst plných lidí.

Umělá inteligence ve službách zákona

Kromě Německa je systém již implementován v Nizozemsku a je aktuálně testován také ve Spojeném království. Během testovacího období bylo v UK zaznamenáno 500 případů porušení za 7 dní. V Německu, kde podobná zařízení již fungují, bylo během 88 dnů zachyceno 1 268 řidičů při porušení. To je popravdě dost šílené číslo, na druhou stranu ale ukazující, jak je nový systém opravdu efektivní. Dokonce ani cedule upozorňující na tuto speciální kontrolu nebyla nijak účinná.

Řidič ukázal radarové kameře prostředníček a dostal 75x větší pokutu i zákaz řízení

A jaké nás mohou čekat sankce? Pokuta za telefon v Německu je 100 eur plus jeden trestný bod. Řidiči v Nizozemsku za něj mohou utratit 778 eur. V Česku bude za telefonování hrozit pokuta nově 2 500 – 3 000 Kč. Ve správním řízení je doposud 1 500 – 2 500 Kč, nově to bude 4 000 – 10 000 Kč. A místo 2 trestných bodů dostanete 4. A pozor: pokud budete řešit fotografii z radaru „ex post“, řešíte ji automaticky ve správním řízení, nikoli na místě. A počítat tedy můžete s vyšší částkou.

Možná je tedy na čase na telefon za volantem opravdu nadobro zapomenout. Jak to vidíte vy, je dobře, že se takto zefektivní postihy telefonování za jízdy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Mělo by se telefonování za volantem více trestat, co myslíte?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články