Americké přístavy už zkolabovaly: Přetékají neproclenými auty. Kdy a jak dopady ucítí i Česko?

Americké přístavy jsou zahlceny tisíci aut, která čekají na proclení kvůli nově zavedenému vysokému clu, což může pocítit i český trh s automobily.

i Zdroj fotografie: Maryland
                   

Situace v amerických přístavech se poslední týdny rychle zhoršuje. Za vším stojí nedávno zavedené clo ve výši 25 % na dovážená auta, které začalo platit od letošního dubna. Momentálně jsou tak v přístavech tisíce vozů, které čekají na proclení. Nikdo neví, kdy a jak se situace vyřeší, což už začíná vyvolávat značné obavy i u evropských automobilek.

Automobilky hledají nouzová řešení

Spojené státy zavedly vysoké clo, aby podpořily domácí automobilový průmysl a omezily dovoz ze zahraničí. Jenže potíž je v tom, že tisíce aut už byly na cestě do USA v době, kdy clo začalo platit. Firmy nyní nechtějí auta proclít, protože by to znamenalo výrazně vyšší náklady. Výsledkem je přeplnění skladovacích prostor v přístavech a obrovské logistické komplikace.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nejvíce jsou touto krizí postiženy automobilky, které tradičně hodně exportují do USA, jako Audi, Volkswagen, Jaguar nebo Land Rover. Jejich auta teď čekají v přístavech bez jasného termínu vyřízení. Některé firmy proto plánují otevření nových továren přímo v USA, aby se v budoucnu podobným komplikacím vyhnuly. Další hledají náhradní skladovací prostory, což však představuje nemalé finanční náklady.

Dopady i pro české zákazníky

Ačkoliv se problém odehrává v USA, důsledky mohou zasáhnout i Evropu a Česko. Pokud automobilky budou muset vynaložit značné náklady na řešení krize v USA, může se to projevit ve zdražení vozů i na evropských trzích. Navíc automobilky, které přesunou část produkce do USA, mohou snížit výrobu ve svých evropských závodech, což by mohlo negativně ovlivnit dostupnost určitých modelů i v Česku.

Celá situace připomíná krizi z doby Dieselgate, kdy se automobilky také potýkaly s problémem, kam uložit tisíce aut čekajících na úpravy nebo rozhodnutí úřadů. Stejně jako tehdy, i dnes firmy řeší nouzová opatření a hledají alternativní skladovací kapacity, což přináší další náklady a komplikace.

Jaký bude další vývoj?

Automobilky teď napjatě sledují politická jednání mezi USA a EU a doufají v rychlé zmírnění situace. Pokud se nepodaří najít kompromis rychle, může to mít dlouhodobý negativní dopad na globální automobilový průmysl, včetně toho evropského. Pro české zákazníky a automobilky je proto důležité situaci sledovat, protože její další vývoj může ovlivnit i český trh s auty.

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články