Malé motory s objemem jednoho litru se již zabydlely pod kapotami vozů různých značek. Někde přinesly výhodný poměr mezi výkony a spotřebou, jinde to ale tak slavné nebylo.
Že se pod kapotou mnoha vozů zabydlely litrové motory (a často tříválce), bereme dnes již jako samozřejmost. Kdysi objem vyhrazený pro nejmenší automobily dnes díky přeplňování a technickým vymoženostem dokáže bez problémů pohánět auto velikosti naší Octavie. To je něco, co bylo kdysi nemyslitelné, a zmiňovaná Octavia začínala s objemem 1,6 litru coby úplným „základem“. Jak to ale je s reálnou spotřebou těchto malých „motůrků“? Experti z britského WHATCAR? chtěli věci přijít na kloub – a my se o to pokusíme s nimi.
Malý motor pro velké auto? Jde to, ale bez nějaké výhody
A je možná vhodné uvést, že ačkoli Octavia 1.0 TSI byla vcelku dobře prodávanou motorizací, sama Škoda ji posléze opustila a aktuální čtvrtá generace boleslavského bestselleru startuje s koncernovým čtyřválcem 1.5 TSI. Tříválec 1.0 TSI bylo možné najít například pod kapotou španělského Seatu Leon a dalších koncernových vozů, jeho 115 koní a 200 Nm, dostupných navíc příjemně nízko, nebylo nic, s čím by se s trochou skromnosti nedalo žít. Nejen Češi však hlásili, že spotřeba není adekvátní „litru“.
V testu bristského Autocaru bylo porovnáváno 15 modelů s motorem o objemu 1,0 litru, včetně zmíněného tříválce VW. Nepřekvapivě v něm vítězí „lehkonohé“ modely, pro které je přeci jen přijatelnější jednotkou než pro celkem robustní a těžkou Octavii. S níž si sice poradí, ale celková efektivita je, jak zřejmě všichni tuší, na hony vzdálena úsporným možnostem malého motoru. Který své kvality projeví pouze v opravdu lehkých stavbách. Takto nakonec dopadlo TOP 10 podle WHATCAR?:
- Volkswagen Up 60 – 4,2 litru na 100 km;
- Volkswagen Up 75 – 4,21 litru na 100 km;
- Škoda Citigo 1.0 MPI 60 – 4,27 litru na 100 km;
- Seat Ibiza 1.0 TSI 95 – 4,36 litru na 100 km;
- Volkswagen Up TSI 90 – 4,39 litru na 100 km;
- Toyota Aygo X – 4,5 litru na 100 km;
- Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 – 4,54 litru na 100 km;
- Kia Picanto 1.0 DPi ISG – 4,55 litru na 100 km;
- Volkswagen Taigo 1.0 TSI 95 – 4,66 litru na 100 km;
- Fiat 500 – 4,7 litru na 100 km.
Ne všechny „litry“ jezdí za pár litrů
A jak dopadly výsledky na opačném konci tabulky? Naše Octavia 1.0 TSI v nich sice nefiguruje (ač by mohla, čtenáři nám u ní uváděli spotřebu málokdy klesající pod 6 litrů na 100 kilometrů – fyziku zkrátka ošálit nelze), ale třeba rumunská Dacia z výsledků nadšená zřejmě nebude:
- Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel – 5,75 litru na 100 km;
- Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid mHEV 155 – 6,08 litru na 100 km;
- Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel – 6,61 litru na 100 km.
A i když uznáváme, že motor Bi-Fuel má přednosti spočívající zejména v tovární zástavbě na LPG (u Dacie navíc opravdu mohutně a s úspěchem využívané), přesto se nemůžeme zbavit pocitu, že nijak zázračně úsporná jednotka to není. A že „z litru“ by šlo vymáčknout více. Nebo jsou i Duster, Sandero a Jogger příliš velké na tak malý motor? Jak to vidíte vy, jaké máte zkušenosti s maloobjemovými motory, nejen „litry“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!