Mít v autě USB-C konektor skýtá samé výhody, co se dobíjení i přenosu dat týče. V roce 2023 by to už snad mohla být povinná výbava, přesto ještě stále někteří výrobci váhají.
Celé měsíce probíhá mezi výrobci bitva o konektor, kterým se budou nabíjet elektromobily a jenž se nakonec prosadí jako standard. A bitva je to místy opravdu nelítostná. Nechme ale elektromobily na chvíli stranou: V pozadí probíhá další boj o nabíjecí konektor, který ovlivňuje mnohem více vozidel a ještě více spotřebitelů. Nachází se u přístrojové desky nebo zadního sedadla a využijete ho vy, stejně jako vaše děti. Ano, „USB bitva“ zuří na plné obrátky. Pojďme se na detaily a budoucnost (nejen) dobíjecích konektorů v autech podívat společně.
V počítačích i telefonech bude USB-C standardem
Konektor Universal Serial Bus-A – tenký, obdélníkový otvor s plastovým jazýčkem, který je součástí automobilového vybavení od roku 2006 – je nahrazován menším, účinnějším USB-C. Upgrade USB probíhá již od roku 2014, přičemž výrobci počítačů, mobilních telefonů a elektroniky směřují zcela neomylně právě k USB-C standardu. Dokonce i tradiční Apple přechází na standard USB-C , částečně tedy kvůli souladu s evropským právem. Základní výhody jsou však jasné: USB-C je menší, oboustranný a dokáže dodat mnohem více energie i dat.
„Dnes můžete získat 240 wattů energie přes USB-C, stejně jako můžete získat až 80 gigabitů za sekundu, což je obrovské množství,“ řekl Jeff Ravencraft, provozní ředitel USB Implementers Forum, neziskové organizace založené v roce 1995 s cílem propagovat a udržovat technologii USB. Pro srovnání, tyto první konektory USB-A z roku 1995 mohly přenášet 7,5 wattů energie nebo 1,5 megabitů dat za sekundu. „Říkáme to pořád: Tento vlak opustil stanici. Odjel už dávno,“ řekl Ravencraft o USB-A.
USB v autě? Různé strategie automobilek
Jak ale uvádí magazín Automotive News, výrobci automobilů se při převodu na USB-C alespoň prozatím ubírají odlišnými cestami. Někteří, včetně Toyoty, Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen, jdou s dobou a přechází výhradně na nový standard, protože každá z jejich modelových řad přichází s inovací nebo přepracováním interiéru. Jiní, včetně Ford, General Motors a Stellantis, zůstali konzervativnější a nabídli ve svých vozidlech porty USB-A i USB-C.
U BMW všechny nové modely od iX v roce 2021 nabízejí výhradně USB-C, jak uvedl mluvčí BMW pro magazín Automotive News. Vozy Mini nabízejí USB-A i USB-C v závislosti na úrovni výbavy a přejdou na všechny USB-C. Německá automobilka uvedla jako důvody přechodu snadnou konektivitu a vyšší rychlost přenosu dat a nabíjení. „V Toyotě došlo k rozhodnutí přejít na výhradně USB-C v roce 2019 po důkladné analýze,“ řekl Hal Eubanks, manažer Toyoty pro pokročilé technologie.
Starší USB-A kvůli zpětné kompatibilitě
„Výrobci automobilů pravděpodobně ponechali porty USB-A ve svých vozidlech kvůli zpětné kompatibilitě‘,“ řekl Sam Abuelsamid, hlavní analytik společnosti Guidehouse Insights. „Lidé mají kolem sebe spoustu kabelů, které za ta léta nashromáždili. Pokud máte nějaké kabely USB-A, možná je budete chtít nějakou dobu používat.“ Řekl však, že dokonce i konektory USB-A se nakonec převedou výhradně na USB-C. „S příští generací modelů se pravděpodobně přesunou pouze na USB-C.“
Ford používá oba druhy portů, dle slov mluvčího Alana Halla kvůli usnadnění přechodu, kterým prochází mnoho jejich zákazníků, když aktualizují svá elektronická zařízení na nejnovější technologii. A naše Škoda? Ta používá USB-C již od dob faceliftu Octavie druhé generace a pochopitelně to má stejné u všech novějších modelových řad, v duchu koncernu VW. Jaký typ USB konektoru máte v autě vy, jde výrobce vašeho vozu „s dobou“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!