Zastupitelé Evropské unie chtějí docílit toho, aby všechna auta od roku 2022 měla povinně několik nových bezpečnostních prvků.
Rozpoutalo se mnoho diskusí, hlavně na téma automatického omezovače rychlosti, který by měl dohlížet na to, abychom dodržovali nařízenou maximální rychlost. Nejen automobilky, ale také zákonodárci za slovo „bezpečnost“ schovávají hlavně omezení a nařízení. Informace o tom, že by v automobilech byl omezovač rychlosti, se rychle rozšířila do celého světa, protože se dotkne každého, kdo sedí za volantem alespoň jednou za čas.
Evropský parlament chce omezovač rychlosti již v základní výbavě
Evropský parlament rozhodl, že od roku 2022 musí být auta bezpečnější, než jsou nyní. K tomu by mohl dopomoct právě systém automatického dodržování maximální povolené rychlosti. Kromě tohoto prvku by měl být povinný, a to pro všechna nově vyrobená auta, systém detekce únavy řidiče, asistent pro udržování jízdního pruhu nebo couvací kamery. Některé prvky můžete už dnes v automobilech najít. Couvací kamery jsou skvělým pomocníkem především v podzemních garážích.
Vozy by také měly disponovat pomůckami na zjištění alkoholu v dechu řidiče. Tyto funkce byste mohli brzy najít už v základní výbavě každého auta. Dnes většinu asistentů a systémů automobiloví výrobci nabízejí za velký příplatek, takže na ně mnoho lidí nedosáhne, i když by jim podobné systémy ušetřili mnoho problémů a možná by se snížil také počet dopravních nehod.
Omezovače rychlosti najdete v automobilech už nějaký čas
Omezování spočívá v tom, že systém vozidla vás upozorní na to, že rychlost překračujete a ukáže vám rychlost, kterou můžete v daném úseku jet. Chytrý tempomat vám může maximální rychlost zakázat překročit nebo vám pomůže udržet rychlost, kterou si sami nastavíte. Pro Evropskou unii je to ale málo a chce docílit toho, že systém by řidiči nikdy nedovolil povolenou rychlost překročit.
V první fázi by systém měl jít vypnout, ale jen do té doby, než si na něj řidiči zvyknout. Poté už nebude možné systém deaktivovat. EU výrobcům automobilů doporučila, aby systém fungoval stejně jako u bezpečnostních pásů. Pokud se nepřipoutáte a rozjedete se, systém na tuto chybu bude tak dlouho upozorňovat nepříjemných zvukem, že se raději připoutáte. Omezovač rychlosti by tedy měl fungovat na stejném principu.