V České republice každým rokem stoupá průměrné stáří vozového parku
Každoročně se prodá v České republice kolem 250 až 300 tisíc nových vozů. Ze zahraničí se však dováží vozy, které ve většině případů svým stářím překračují deset let a více. Jen na konci minulého roku přibylo v Čechách 5 592 738 vozů a jen dvě stě tisíc bylo z vozového parku odepsáno z důvodu prodeje do zahraničí nebo vyřazení z provozu. Vozů je v České republice stále více, ale stále více se přiváží starší vozy, které postupně navyšují průměrný věk vozového parku, který je nyní přes 14,5 roku. To je o rok víc, než tomu bylo například v roce 2011!
S největší pravděpodobností se zavede přísnější ekologický poplatek
Už předloni se vláda zabývala otázkou, zda předělat systém ekologických poplatků a silničních daní, cílené na staré vozy. Konkrétně tehdy šlo o vozy vyrobené v letech 1993 až 1995. Při první registraci v České republice by se neplatil současný poplatek pět tisíc korun, ale dvojnásobek. Vozy, vyrobené v roce 1996 až 2000, by podlehly poplatku pět tisíc korun, namísto současných tří tisíc korun. Navíc by k těmto dvěma pravidlům přibyl ještě jeden poplatek, pro vozy vyrobené v roce 2000 až 2005, který by byl ve výši tří tisíc korun.
Vláda se tehdy na zavedení nového, přísnějšího poplatku za první registraci vozu nedohodla, ale nyní se opět projednává nový návrh ekologických poplatků a silničních daní, který je v porovnání s původním plánem z roku 2016 ještě přísnější.
Podle dostupných informací se vláda zabývá v současné chvíli dvěma scénáři. V první variantě by se zavedla každoroční silniční daň pro auta plnící emisní normu Euro 1, které budou činit poplatky 5 000 a 2 500 korun. Druhá varianta pak navrhuje poplatek 16 000 korun, která se bude vztahovat na vozy, neplnící žádnou emisní normu. Pro vozy plnící normu Euro 1 by se zavedl poplatek 10 000 korun. Vozy, plnící normu Euro 2 a Euro 3 by podléhaly každoročnímu poplatku 8 000 / 4 000 korun.
Vláda v tomto modelovém příkladu také počítá s novým „šrotovným,“ které se týká především vozů, neplnící žádné emisní normy nebo Euro 1, maximálně Euro 2. Majitelé těchto vozů by od státu mohli dostat až 50 000 korun.
Projde nový zákon?
Návrh je zatím v kolébce a tak není jasné, zda projde vládou a následně poslaneckou sněmovnou. Jestli se podaří tímto způsobem vládě snížit průměrný věk vozového parku v České republice, je otázkou. Už nyní je ale jasné, že pokud zákon vyjde v platnost, staré vozy se rozhodně vlastnit nevyplatí.
Zdroj fotografií: classicdriver.com