Že velká SUV nejsou v centrech měst vítanými hosty, by potvrdila zřejmě většina jejich obyvatel. Problematické soužití nakonec vyústilo v opatření: zaplatíte 3x více za parkování.
Že město není úplně ideálním prostředím pro čím dál více přerostlé karoserie vozů kategorie SUV, je obecně známým faktem. Rozměry často ve všech směrech o kousek větší, než na jaké byly projektovány ulice a uličky našich měst, zkrátka komplikují život jak samotným majitelům těchto vozů, tak jejich okolí. O parkování a záboru už tak kriticky nedostatkového „zboží“, jakým jsou parkovací místa, ani nemluvě. A tak došlo na radikální řešení. Jednou to přijít muselo. Pojďme se na to podívat společně.
Kolem nákupních center se to „dobrodruhy s 4×4“ jen hemží
Nemusíte mít totiž zrovna titul z mistrovství světa v postřehu na krátké vzdálenosti, abyste dokázali určit, jaká kategorie vozidel je na našich cestách zastoupena čím dál více. A to i přesto, že jsme „Škodazem“, kde páteří nabídky naší největší (a našinci tolik milované) automobilky jsou Octavie, Fabie a Scaly. Tedy liftbacky, kombi a kompaktní vozy. Přesto to někdy na parkovištích nákupních center vypadá, jako by všichni právě přijeli z Dakaru. Nebo se na něj chystali.
Tolik pohonů všech kol (jakkoli jsou mnohá SUV dneška jen „přizvednutými hatchbacky“ s pohonem předních kol) a „terénních“ schopností využívaných k dopravě dětí ráno do školy, odpoledne na kroužky a v pátek na týdenní zásobu domácí lednice, aby jeden opravdu pohledal. Nedalo mi to a parkoviště u našeho Kauflandu jsem si pomalu projel. A v duchu počítal. Vyšlo mi nakonec číslo 36. Neznám celkový počet parkovacích míst, ale odhadem SUV zabíraly tak třetinu celé plochy.
Zaparkovat SUV v centru města vyjde docela draho
A místy solidně přečnívaly. Pochopitelně, pokud čáry na zemi namalujete na průměrné auto, budete s něčím, jako je BMW iX, Mercedes GLS nebo Audi Q7, malinko „přečuhovat“. A to ještě jenom tehdy, pokud umíte parkovat. Ne že by to někteří tak zcela dokonale nezvládali. Suma sumárum? Pro parkování jsou dnešní SUV opravdu „nezvaným hostem“, a to i u supermarketu, kde v podstatě o nic nejde. Jenže ve městech jde. A docela o hodně. A lidem došla trpělivost.
Jak totiž uvádí například britský The Guardian, Pařížané hlasovali pro ztrojnásobení parkovacích nákladů pro „sportovně užitková vozidla“ (SUV), protože město se snaží řešit znečištění ovzduší a klimatické poruchy tím, že se zaměří na řidiče v těžkých, velkých a znečišťujících vozech. Očekává se, že oznámené nové zvýšené poplatky vstoupí v platnost začátkem září. Parkování SUV v ulicích Paříže vás poté vyjde až na 18 eur/hod. (asi 400 korun) v centru. Ve zbytku města stojí 12 eur (zhruba 270 korun v přepočtu).
Menší volební účast, referendum je ale platné
V referendu, které bedlivě sledovala další hlavní města Evropy včetně Londýna, se podle předběžných výsledků vyslovilo 54,6 % pro zvláštní poplatky za parkování pro SUV. Volební účast – přibližně 5,7 % pařížských registrovaných voličů – však byla nižší, než v jakou zelení aktivisté doufali. „Pařížané udělali jasnou volbu – a další města budou následovat,“ řekla socialistická starostka Paříže Anne Hidalgová a dodala, že bezpečnost na silnicích a znečištění ovzduší byly klíčovými důvody pro hlasování.
Inspirace Paříží: budou další velkoměsta následovat?
Londýnský starosta Sadiq Khan řekl, že bude sledovat účinnost pařížského plánu na zvýšení parkovacích poplatků pro SUV. Pro Guardian řekl: „Vždy zkoumáme politiky po celém světě. Pevně věřím v inspiraci dobrými věcmi. Spíše než vymýšlet nové metody je lepší inspirovat se těmi, které v jiných městech fungují.“ Khan také řekl, že věděl, že SUV v hustě obydlených městských aglomeracích jsou zvláštním problémem, který je třeba řešit:
„SUV zabírají více místa a víme, že existují problémy týkající se bezpečnosti silničního provozu, víme, že existují problémy týkající se emisí uhlíku a tak dále.“ Velká SUV jsou podle výzkumu příčinou rostoucího znečištění dopravou. Výzkum také ukázal, že tři čtvrtiny vozů SUV zakoupených ve Spojeném království jsou registrovány pro lidi žijící v městských oblastech. Zvláštní paradox, který však dobře známe i z českých měst.
Nedávná studie navíc zjistila, že boom rostoucího prodeje SUV a skutečnost, že mají tendenci být těžší než dřívější modely, znamená, že průměrné auto s konvenčním motorem zakoupené v roce 2023 mělo vyšší emise uhlíku než jeho ekvivalent z roku 2013. Jinými slovy, škodí planetě/lidem/městu více. A jako každá akce přináší reakci, je i tady kauzalita očekávatelná. Jak to vidíte vy, měla by třeba Praha zpoplatnit SUV oproti jiným automobilům také? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!