V roce 1992 BMW postavilo jedno jediné M8 s 640 koňmi a ráfky z uhlíkových vláken

                   

Velké automobilky představují speciální auta poměrně často, obvykle se však jedná o šlápnutí vedle a prototypy nakonec skončí v nějakém firemním muzeu jako ty méně zajímavé exponáty. V tom lepším případě, někdy se po nich prostě slehne zem. V tomto případě se však bavorské automobilce BMW povedl kousek, který dodnes budí v automobilových fanoušcích vášně. A to přesto, že unikátní prototyp BMW M8 E31 spatřil světlo světa téměř před třiceti lety, konkrétně v roce 1992.

iZDROJ FOTOGRAFIE: BMW Press

BMW, které mělo konkurovat Ferrari a Porsche

Na samém počátku devadesátých let začali někteří inženýři z divize M společnosti BMW vyvíjet superauto, které bude moci změřit síly s těmi nejnadupanějšími modely od Porsche i Ferrari. A které je, pokud možno, na hlavu porazí.

V historii německé automobilky, známé především luxusními vozy, to ovšem nebylo poprvé. Vývojové oddělení BMW M1 už se na tuhle horkou půdu kdysi vydalo se stejnojmenným vozem, a tak se v Bavorsku rozhodli podruhé vstoupit do stejné řeky.

iZDROJ FOTOGRAFIE: BMW Press

Šestilitrový motor z formule

Aby se z BMW stal opravdu nadupaný supersport, bylo třeba jeho motor vyměnit za silnější kousek. A protože ten nejlepší, který měla automobilka k dispozici, měl výkon jen nějakých 300 koní, padla volba na šestilitrový dvanáctiválec od McLarenu, se kterým jezdily některé tréninkové formule. Nový motor má více než dvojnásobný výkon – 640 koní.

iZDROJ FOTOGRAFIE: BMW Press

BMW na dietě

Ale samotný motor z auta supersport neudělá. BMW použilo jako základ svůj nejluxusnější model, který byl pochopitelně větší a těžší než auta, která měl vyzvat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: BMW Press

Proto musel vůz podstoupit celou řadu úprav, aby „zhubnul“. Velkou výhodou bylo, že nový motor byl vyrobený převážně z hliníkových a dalších odlehčených slitin, a tedy lehčí než původní. Z odlehčených slitin byl vyroben také podvozek. Celkově prototyp „shodil“ více než 400 kilogramů, více než 20 % původní váhy. Do výroby se však nakonec nedostal.

iZDROJ FOTOGRAFIE: BMW Press
Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články