Pokud se Poláci rozhodnou pro koupi nového vozu, musí sáhnout hlouběji do kapsy. To ukazuje porovnání cen nových vozidel v prvním čtvrtletí roku 2019 a v prvním čtvrtletí letošního roku. Ceny se totiž zvýšili v průměru o 11 procent. I když takto číslo nemusí vypadat nijak vysoké, když ho převedeme na konkrétní částku, je to celkem výrazný nárůst. To proto, že v průměru koupí nové auto za 120 000 zlotých, což je v přepočtu na naše asi 720 tisíc korun. K nárůstu tedy došlo oproti loňskému čtvrtletí o desítky tisíc. To jsou čísla, se kterými přišel institut SAMAR, který porovnával data z loňského a letošního března.
Důvodů je hned několik
Nutno říci, že za zdražováním stojí hned několik důvodů, o kterých se už mluvilo dříve, a nyní se tato slova jenom potvrzují. Prvním celkem jasným důvodem je obecné zdražování. Když se objeví v jednom segmentu, je jasné že se brzy objeví v druhém. Ceny jdou celkově nahoru, auta nevyjímaje.
Dalším možným důvodem mohou být povinnosti ze strany EU. Sem zařaďme třeba nutnost dodržovat jak konkrétní emisní limity, tak to je hlavně nutnost dát do vozů různé prvky bezpečnostní výbavy. Ta je u mnohých modelů logicky lepší než dříve a někdo ji musí zaplatit. A je to pochopitelně zákazník, který sáhne hlouběji do kapsy.
A také je tu elektromobilita. Ano, i ta je důvod, proč ceny automobilů v Polsku tolik vzrostli. Elektromobily jsou obecně dražší než klasické vozy se spalovacím motorem. A i toto samozřejmě celkovým trhem zahýbe. A jelikož podíl elektrických aut postupně stoupá, dá se očekávat, že to není jediné navýšení. I když v Polsku je zatím elektromobilita spíše na začátku, tak v řadě jiných evropských zemích už mají vozy na elektřinu celkem výraznou pozici.
Posledním důvodem jsou nové modely. Některé zkrátka a jednoduše mohou nutit Poláky sáhnout hlouběji do kapsy a to se projeví i na celkové statistice toho, za kolik lze pořídit v tomto čtvrtletí u našich sousedů nové auto. Navíc s novými modely může souviset jak nárůst prémiových značek, tak pochopitelně vozy elektrické, jak jsme uvedli výše.
Tady se ceny zvýšily nejvíce
Pojďme přestat s obecnými informacemi a podívejme se konkrétně na to, které značky způsobily, že se polský trh oproti předchozímu roku natolik rozhýbal. Primárně to má na svědomí Smart s opravdu ohromným nárůstem, a to více než 81 procent. Na druhém místě je prémiová značka koncernu PSA, tedy značka DS, spojená s nárůstem o více než 35 procent. Třetí automobilkou, která má vliv na zdražování nových aut v Polsku je Porsche s hodnotou 23,4 procenta.
Je tu samozřejmě i celá škála jiných. Na čtvrtém místě se nachází Peugeot, za tím je Toyota, dále je to také Opel a zapomenout nelze ani na Citroen. U všech těch mluvíme o zdražení o zhruba 15 procent. Dále je tu také Ford, za ním BMW a potom i Mazda, kde se držíme zhruba kolem 10 procent, což odpovídá onomu průměrnému polskému navýšení cen.
Jsou značky, které ceny tlačí dolů
Je tu ale i opačný konec žebříčku, o kterém můžeme říci to, že díky němu není meziroční nárůst cen nových automobilů v Polsku ještě větší, než je tomu nyní. Jde třeba o prestižní Land Rover se snížením 25 procent, nebo také o značku Infinity, kde je pokles o zhruba 12 procent. Na místě třetím je prémiovka Lexus, s poklesem přesně devět procent.
Dále tu jsou automobilky Ssangyong, ale i Mitsubishi, které se shodně drží kolem šesti procent. Zapomínat ale nelze také na Fiat, nebo třeba Mercedes, ale i Volvo nebo Jeep. I tady šly ceny dolů. Nutno však říci, že to až tak výrazné nebylo, jelikož se bavíme o rozmezí 1 – 2 procenta.