Válka na Ukrajině během několika týdnů změnila osudy milionů lidí, ať již v napadené zemi, nebo kdekoli jinde. A změnila i náhled, jakým se na design svých vozů dívají u Audi.
Tento článek píšu 8. dubna 2023, tedy rok a nějakých 15 dní od zahájení války na Ukrajině. Od zahájení něčeho, co jsme si nedokázali do 22. února 2022 představit, že by se mohlo v evropském měřítku ještě vůbec odehrát. Temné vzpomínky na válku v bývalé Jugoslávii v nás jen pomalu utichaly a my jsme se snažili uvěřit tomu, že v Evropě 21. století už válka nikdy nebude. To, co 24. února 2022 přišlo, zničilo veškeré naděje a víru v to, že by Rusko ještě někdy mohlo patřit mezi civilizované země.
Válka změnila vztah Evropanů k Rusku
Protože pod jím nazývanou „speciální vojenskou operací“ se nic jiného než brutální, zákeřná a nelítostná válka neskrývá. Evropa zůstala první hodiny a dny v němém úžasu a ptala se sama sebe, kde se stala chyba. Jak nám mohlo něco takového uniknout a jak jsme mohli Rusku věřit? Nyní, rok a něco poté, na většinu podobných otázek odpověď známe (nebo alespoň tušíme), na některé se ale možná odpověď nedozvíme nikdy. Co se však určitě změnilo, je vztah zbytku Evropy k Rusku.
A nejen ten lidský, ale pochopitelně i obchodní a finanční. Stovky firem se z Ruska stáhly s tím, že už se nikdy nevrátí, mnohé zásadně omezily provoz. V automotivu je situace o to exponovanější, že Rusko si některé komponenty důležité pro stavbu automobilů nedokáže vyrobit samo, a bylo tak zcela závislé na dodavatelích z Evropy či zbytku světa. Momentální výroba automobilů je tedy velmi omezena, o to více probíhají montáže dovážených „polotovarů“ například z Číny.
Designové změny u Audi a jejich příčiny
Ovšem nejen výrobní část automobilového světa ovlivnila válka na Ukrajině. Se zajímavou úvahou a programem přišlo německé Audi, jež plánuje představit nový firemní design. Jednou z inspirací pro změny stylu německé značky je válka na Ukrajině. V rozhovoru pro TopGear to uvedl šéfdesignér Audi Mark Lichte. „Jeden z hlavních důvodů je válka nedaleko odtud, která se týká všech,“ zdůraznil Lichte. Budoucí styl značky se podle něj stane měkčím, „přátelštějším“ a méně agresivním.
Jeho rysy jsou již patrné na koncepčních vozech Audi Skysphere, Grandsphere a Activesphere. V jejich šlépějích půjdou nové Audi A8 a A6, které budou nabízeny i jako elektromobily. Mark Lichte věří, že přechod na elektromobily a autonomní vozy otevře nové možnosti a dá větší svobodu v designu. Nové systémy totiž nejsou svázány tolika omezeními jako spalovací motory. Sympatický designér přiznává, že byl vždy proti přílišné agresivitě v designu. Doufá, že ostatní automobilky budou tento trend následovat.