Mezi stovku těch nejlepších se ve světě se v do první desítky nakonec dostaly hned dvě automobilky. A možná překvapivě mezi nimi chybí ta nejvíc očekávaná.
Automobilový průmysl je nezažívá v poslední zrovna nejlepší časy, velmi mírně řečeno. Nedostatek surovin nebo polovodičových čipů, nefunkční dodavatelské řetězce a čím dál přísnější emisní normy, překotná digitalizace spojená s nástupem elektromobilů – to všechno klade na výrobce extrémní nároky. Navzdory tomu se do každoročního žebříčku Interbrand’s Best Global Brands Report probojovalo nemálo automobilek, dvě pak hned do prestižní TOP 10. Pojďme se na všechny společně podívat.
Očekávaná první pozice mezi automobilkami se nekonala
Ačkoliv by většina lidí možná čekala, že rok 2022 bude rokem Tesly, není tomu tak. Automobilka sice zažila letos obrovský nárůst, do nejlepších deseti firem se ale nakonec nedostala. Skončila na dvanáctém místě. Před ní se umístil jak Mercedes, který skončil na osmém místě, tak především Toyota, která obhájila šesté místo z loňského roku. Tak trochu vítězství tradice proti nástupu elektromobility. Za Japonce navíc hovoří čísla: za poslední rok vyrobili více než 10 000 000 vozů.
V první stovce se objevilo celkem 14 automobilek. Hned po Tesle je na 13. místě BMW, Honda je na 26. místě, Hyundai 35. místo a Audi, které se dokonce dokázalo distancovat od mateřského koncernu Volkswagen (48. místo), je na čtyřicátém šestém místě. Ford je 50. místo a Porsche tři místa pod ním, následuje Nissan (61. místo), Ferrari (75. místo), Kia (87. místo), Land Rover (98.) a dceřinná společnost BMW Mini je na devětadevadesátém místě.
Mimo automotive je první místo jasné
Žebříčku téměř už tradičně vévodí firma Apple. Další jména nejspíše také nebudou překvapením. Microsoft se umístil druhý, Amazon třetí a Google čtvrtý. Před Toyotou už je pak jen Samsung. Mezi nejlepší automobilku a druhou nejlepší automobilku se vmáčkla ještě Coca-Cola. Zajímavý mix oborů. Po Mercedesu následovala na devátém místě Disney a na desátém pak Nike. Obě automobilky jsou tedy v nejlepší společnosti, a pravdou je, že jak M-B, tak Toyota zastupují onu klasickou, „odspoda odpracovanou“ strategii. Nejsou to tedy překotně kapitalizované firmy, jako je třeba Tesla.
Jaká jsou kritéria? Aby byla společnost zahrnuta do seznamu nejlepších globálních značek společnosti Interbrand, musí mít zastoupení alespoň na třech hlavních kontinentech, musí být dobře viditelná na rozvíjejících se trzích a generovat alespoň 30 % svých tržeb mimo svou domovskou zemi. Hlavní důraz je kladen na finanční výkonnost produktů nebo služeb značky, roli značky v procesu rozhodování o nákupu a sílu značky pro zajištění budoucích výnosů.