Když vybíráme pneumatiku, chceme nejenom to, aby nám dlouho vydržela, ale hlavně to, aby byla bezpečná. Jak to zajistit? Primárně sáhneme po osvědčeném výrobci a modelu, který dominoval testům. Málokdo ale ví, že roli může hrát i velikost pneumatiky. Podle expertů z ADAC se totiž i rozměry samotné pneu podepisují na tom, jak je bezpečná. Co v takovém případě platí a jak velké pneumatiky jsou nejlepší?
Brzdná dráha se liší
První věc, na co má vliv velikost pneumatiky, je délka brzdné dráhy. Toto ADAC přímo otestoval při stejné rychlosti a výsledky byly celkem překvapivé. Zatímco u pneumatiky 195/65 R15 byla brzdná dráha 38,4 metrů, tak v případě pneumatik 205/55 R16 byla už pouze 37,5 metrů, což je o téměř metr kratší vzdálenost. U pneumatik 225/45 R17 byla délka brzdné dráhy 36,9 metrů a u varianty o velikosti 225/40 R18 byla brzdná dráha 36,7 metrů. U posledních dvou velikostí už jsou rozdíly spíše minimální, ale jak je vidět, tak rozdíl mezi patnáctkami a osmnáctkami může být znatelný.
Velikost má vliv i na riziko aquaplaningu
Ten je v letních měsících celkem aktuální. Stačí krátká průtrž mračen a na vozovce je mnoho vody. A pneumatiky mají za úkol i odvádět a zajistit, že auto bude mít i nadále kontakt s vozovkou. A jaké pneu jsou v tomto případě nejlepší? Podle testů ADAC u pneumatik 225/40 R18 dojde k aquaplaningu při rychlosti 71,4 kilometrů v hodině. U menších, a to 225/45 R17, je možné jet rychlostí 72 kilometrlů v hodině.
Celkem výrazný zlom nastává u pneumatik s rozměrem 205/55 R16, u kterých riziko aquaplaningu nastává při rychlosti 76,9 kilometrů v hodině. Nejméně rizik potom přináší ta nejmenší testovaná pneumatika, s rozměry 195/65 R15. Vůz se může stát neovladatelným až při rychlosti 82,7 kilometrů v hodině. Jaká pneumatika je tedy vhodnější do deštivých dní, to je celkem jasné.
Velikost ovlivňuje také životnost
Velikost pneumatiky má vliv také na její životnost. Tedy na to, kolik s ní budeme moci najet kilometrů. Zde už je celkem logické to, že čím je rozměr pneumatiky vyšší, tím déle nám vydrží. Testovaná pneu 195/65 R15 zvládla v létě najet kolem 30 000 kilometrů, zatímco testovaná 225/40 R18 až o zhruba 4 tisíce více.