Rok 2025 se stane opravdovým mezníkem v historii, neboť mnoho běžně užívaných vozů „spadne“ do kategorie veteránů. A budou tak moci vyměnit i svoje registrační značky.
Ač se sám osobně již opravdu neřadím mezi juniory, mám k té druhé straně – seniorům – pořád ještě docela daleko (doufám a děkuji za to dnes a denně Bohu). Užívám si každého dne, na kole mi to jezdí lépe než za mlada, mých 9 koček prospívá, všechno ostatní také. Jako by se zastavil čas. Pak si ale člověk uvědomí, že jedno z jeho nejoblíbenějších BMW, na které „jen nedávno“ četl test coby novinky na trhu, „spadne“ letos do kategorie veteránů. A rázem je po optimismu. Čas letí, neúprosně. Pojďme se na ty veterány (nebo také „veterány“) podívat společně.
Francouzi i Němci: kultovní modely, kam se podíváš
Ano, je tomu opravdu tak. Podle mého soudu jedna z nejpovedenějších „pětek“ od BMW, řada E39, byla poprvé představena v roce 1995, v tomto roce jí tedy bude 30 let a bude z ní regulérní „veterán“. Jestli pak máte stejný pocit jako já, a sice že v mnoha směrech drží tento model krok s nejnovějšími vozy, respektive je často i předčí? Zachovalá 530d v perfektním stavu za rozumné peníze? Sem s ní. Bude sloužit tak, jak to minimálně polovina dnešní produkce neumí.
Malá francouzská revoluce a HDi k tomu: Peugeot 406
Auto, které má nemalou zásluhu na zotavení Peugeotu. Jakkoli model 406 musel navázat na (dnes již kultovní) Pininfarinův design předchůdce, modelu 405, ve finále se mu to povedlo. Nemalou zásluhu na tom má ikonické kupé, které u 405tky nebylo a které je svým designem schopné nadchnout i dnes. Na každý pád, rok 1995 znamenal pro Francii – a Peugeot speciálně – celkem přelomový rok. A tento rok se tedy Peugeot přesune do kategorie, která vás umožní vybrat si veteránskou RZ.
Malá Fiesta s opravdu zaobleným interiérem i exteriérem
Fiat Fiesta se s novou generací z roku 1995 definitivně oddělil od poněkud hranatého a nikterak pohledného předchůdce. „Bonbonově“ zaoblenou generaci s opravdu pěkně tvarovaným interiérem si rázem zamilovaly miliony příznivců, facelift ve stylu New Edge změnil jen přední světla a pár detailů. A speciálně nový motor 1,25 Zetec, vyvinutý ve spolupráci s Yamahou, definoval rázem zcela jiné auto: sportovně laděný podvozek, hlad po otáčkách a dokonalý handling. Nicméně, i Fiestě bude letos 30 let. Letí to.
Zpět do Francie a přelomového roku 1995: Peugeot měl 406ku, Renault měl Mégane. Navíc v tehdy nečekaném množství karosářských variant (kupé, pětidveřový hatchback, sedan, kombi, kabriolet + MPV Scénic) se Renault vzdálil od zcela „osmdesátkové“ R19ky a vstoupil směrem k novým horizontům a novému tisíciletí. A povedlo se. Dodnes se na původní Scénic dá celkem spolehnout, za kabrioletem a kupé (speciálně v „renaultí“ žluté) se také dodnes mnozí otočí.
Sharan znamenal totální jackpot kategorie MPV u Volkswagenu
Závěrem v Německu: Sharan první generace znamenal opravdovou „Velkou německou MPV revoluci“. První pokus VW o průnik do (tehdy čerstvě vzniklé a v podstatě Chryslerem Voyager / Renaultem Espace založené) kategorie MPV a hned nadmíru úspěšný. Až sedmimístné auto, kde se opravu dalo cestovat v sedmi lidech, TDI motory pod kapotou, plynokapalinové tlumiče a vcelku uspokojivé jízdní vlastnosti – není divu, že Sharan se prodával jako teplé housky na krámu.
A jeho „pokrevní sourozenci“ Seat Alhambra a Ford Galaxy taktéž. Druhá generace pak definitivně přiblížila tuto modelovou řadu masám, dodnes jich jezdí spousty. A slouží spolehlivě. Nasnadě je otázka, nejen ohledně Sharanu: nebyla tato devadesátková generace aut v mnoha směrech lepší, než jsou dnešní vozy, plné dotykových displejů a všemožných asistentů, co jsou někdy jen pro zlost? Co myslíte? Napište mi do diskuse, těším se na vaše názory!