Nejen čínské automobilky by rády uspěly se svými vozy na evropském trhu. Hned za nimi stojí Vietnam. A ukazuje, že útok na Evropu myslí naprosto vážně.
Na invazi nových automobilek z Číny jsme si pomalu zvykli. Není pomalu měsíc, abychom se nedozvěděli zprávu, jaký další výrobce se chystá s novým modelem na starý kontinent, většinou v plné výbavě, ale o to nižší ceně. Co se nám zákazníkům může jevit jako zpestření konkurence, které není na škodu, způsobuje naopak evropským automobilkám nemalé bolení hlavy. A to je teprve začátek. A navíc Čína už není jediná, k asijským tygrům se (celkem očekávatelně) přidal Vietnam. Pojďme se na to podívat společně.
Historie Vietnamu v Čechách aneb od kola ESKA po Mercedes
A protože jsme v Čechách, nemohu si odpustit jedno malé česko-vietnamské intermezzo. A čtenáři narození po roce 1989 mi nyní s dovolením odpustí, neb jim tyto informace budou zřejmě připadat jako z pravěku. Ale není tomu tak dávno, nějakých 35–40 let zpátky. Nic zásadního. Velmi ve zkratce: pocházím ze západních Čech, kde v Chebu kdysi sídlila továrna ESKA. Vyrábějící jízdní kola. V té továrně, stejně jako v mnoha jiných městech a továrnách po celé republice, pracovali Vietnamci.
Což byla opravdu první generace Vietnamců v Čechách. V té době se Vietnam jmenoval Vietnamská lidová republika a měl k socialismu poměrně blízko. Není proto divné, že naši „partajníci“ navázali s tamními soudruhy „družbu“ a levná pracovní síla směřovala z Vietnamu do Čech. Nám se naopak otevřel jejich (poměrně hodně velký) trh a mnoho našich podniků si již v době před revolucí velmi úspěšně vylepšovalo obchodní bilanci exportem do Vietnamu. Proč ten krátký historický exkurs?
Tato první generace pocházela většinou z dělnických poměrů. Kde vlastnictví kvalitního jízdního kola (o Babetě nemluvě) bylo plus minus majetkovým vrcholem. Proto taková obliba práce v továrně na bicykly, proto tolik exportů kol do Vietnamu. Levné kolo u nás znamenalo bohatství u nich. Z této první generace se pílí a pracovitostí vypracovalo několik generací dalších, u nichž nás dnes absolutně nepřekvapí, když přijedou v posledním modelu Mercedesu a své večerky zaváží rodinným T6 Multivanem. Oboje v „plné palbě“.
Z původní orientace na zemědělství rekord na newyorské burze
Aneb z kola k automobilům. A není tedy asi s podivem, že podobně se posunula i výroba automobilů. Jakkoli vyrábět moderní auta není totéž jako vyrábět elektromobily. Vietnamská automobilka VinFast dosáhla na burze v NewYorku při svém vstupu v srpnu 2023 rekordního ohodnocení a za první den překonala i zavedené hráče jako Ford nebo General Motors. Navzdory tomu, že od založení (v roce 2016 – pouhých 8 let) ještě nikdy nedosáhl zisku. Hodnota akcií ale od té doby výrazně poklesla.
Mimo jiné i proto, že ve Státech uváděný model VinFast VF8 neschytal příliš pozitivních referencí. Velmi mírně řečeno. Automobilka však slíbila nápravu a s modelem VF8 nyní míří do Evropy. Hatchback dlouhý 4 750 mm a s rozvorem 2 950 mm chce konkurovat především Tesle Model Y, stejně jako Volkswagenu ID.4 nebo našemu Enyaqu. Nabízí se ve dvou verzích Eco a Plus s pohonem všech kol, s výkonem 260 nebo 300 kilowattů a baterií s kapacitou 87,7 kWh. Dojezd na jedno nabití je 471 kilometrů u slabší a 447 kilometrů u silnější verze.
Nepodbízení se cenou jako rozdíl proti čínské produkci
Ceny v Německu začínají na 52 990 eurech, v přepočtu tedy asi 1,3 milionu korun za verzi Eco, respektive 58 890 eurech, neboli 1,44 milionu korun za výkonnější verzi. To jsou velmi sebevědomé cenovky na to, že jde o zcela novou konstrukci, navíc od výrobce s de facto nulovou tradicí výroby. V tom se vietnamský VinFast citelně liší od vozů čínské provenience, které výše uvedené faktory dovedou zohlednit v ceně. Jsem novic na trhu? Musím zaujmout cenou. Vietnamský VinFast uvažuje evidentně jinak.
Modelem VF8 to však nekončí. Hned v zástupu je již VF9, jehož fotografie u Eiffelovy věže v Paříži dávají jasně najevo, na jaký kontinent má automobilka namířeno. A aby toho nebylo dosti, koncept Wild, představený na letošním CES 2024 v Las Vegas, naznačuje, že to s automobilovou budoucností myslí u VinFastu vážně. Minimálně co se odvážného a neotřelého designu týče. Ostatně VF Wild vznikl ve spolupráci s australským designovým studiem GoMotiv a práce na něm zabraly přes 8 000 hodin.
Z prvních uvolněných dat víme, že VF Wild bude mít celkovou délku 5 324 mm a šířku 1 997 mm, což jej pasuje do kategorie středně velkých pick-upů, alespoň na americká měřítka. V Evropě pak do kategorie velkých vozů. Invaze dalšího z asijských tygrů na starý kontinent je pak zřejmě jen pokračujícím důsledkem politiky EU vůči vlastním, evropským výrobcům. Omezování a neustálé komplikace otevírají trh pro všechny ostatní zvenku a nezlepšují situaci v Evropě.
Opravdu jsme toto od Evropské unie ve vztahu k vlastním firmám někdy chtěli? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!