Každý motor u vozidla nese nějaké označení, a aby se nemusel psát název mechanismu celý, zavedli si automobilky kratší štítky.
Kolik vlastně znáte těchto zkratek? Málokdo ví, co přesně znamená štítek na motoru jeho vlastního auta. Může to být způsobeno tím, že to je označování příliš složité nebo také tím, že to dotyčného řidiče nezajímá. Více tuto hru na poznávání zkratek komplikuje i fakt, že si každá společnosti označí nový motor jinak, i když je shodný s předchozím modelem.
D jako Diesel – nebo ne?
Ačkoliv písmeno „D“ často znamená, že motor jednoduše spaluje naftu, nemusí tomu tak být vždy. V praxi jsou však výjimky, kdy samotné písmeno neoznačuje Diesel, respektive typ paliva, ale i typ motoru. Například u motoru SDI D jde o zkratku slova „Direkt“, nikoli „Diesel“, jak je to často prezentováno v anglických překladech tohoto německého motoru.
Fenomén TDI
V Evropě se s tímto označením setkáváme velmi často, protože se jím značí naftový motor vyráběný skupinou Volkswagen. Německé vozy však nejsou jediné, které jej používají, jelikož se s podobně konstruovanými motory se spoustou stejných funkcí setkáme také u amerických vozů pod označením CRD. V obou případech to lze chápat jako motory s přeplňovaným přímým vstřikováním.
JTD a MultiJet
V tomto případě se jedná o agregát vyrobený značkou Fiat, která jím označuje „Jet Turbo Diesel“, resp. čtyř nebo pětiválcové motory se dvěma či čtyřmi ventily na válec. Jeho druhou generací je MultiJet, který je hojně využíván i jinými společnostmi. Třeba jako JTDm u Alfa Romeo, CDTi v případě Opelu, nebo TiD u bývalé automobilky Saab.
T neznamená nutně turbo
Za určitých okolností je možné uvažovat nad písmenem T jako označením toho, že součástí motoru je turbodmychadlo. To však nemusí platit bezpodmínečně pro všechny, jelikož například v případě Alfa Romeo znamená TS zkratku pro „Twin Spark“, tedy že na jeden válec připadají dvě zapalovací svíčky.