Každé roční období s sebou přináší specifické potíže, s nimiž se řidiči musí vyrovnat. Jedním z typických letních problémů je přehřátí motoru. Čeští řidiči se s ním často setkávají při cestách k moři, například v kolonách na dálnicích. Motor se však může přehřívat i za jízdy, pokud je venkovní teplota hodně přes 30 °C, a navíc na auto po celou cestu praží horké letní slunce.
Kontrolka vás nemusí vždy upozornit
Můžete namítat, že teplotu motoru v autě signalizuje příslušná kontrolka na palubní desce, a tak stihnete včas zastavit někde na odpočívadle a ve stínu nechat motor trochu oddechnout. Statistiky však dokládají, že tepelné čidlo, které kontroluje teplotu chladící tekutiny v motoru, patří mezi nejporuchovější součástky vašeho vozu. Kontrolka tak nemusí přehřívání motoru vůbec zaregistrovat.
Chlaďte topením
Ať už přehřívání motoru odhalí varovné blikání palubní desky, dým valící se z prostoru pod kapotou nebo cokoli jiného, vždy platí, že motor musíte co nejrychleji a nejefektivněji ochladit, aby nedošlo k trvalému poškození některé z důležitých součástek. A trochu paradoxně si můžete pomoci tím, že v autě zapnete topení na nejvyšší možný výkon.
Tímto opatřením totiž začne ventilační systém auta odebírat teplo z motoru a ohřívat jím vzduch v kabině. To samozřejmě znamená, že uvnitř auta bude brzy nedýchatelno, měli byste proto otevřít všechna okénka, nebo ještě lépe z auta vystoupit, jinak můžete za volantem upadnout do mdlob. Tahle metoda je vhodná, pokud nemáte možnost auto zaparkovat do stínu.
Zastavte a čekejte
Pokud ve stínu zaparkovat můžete, je dobré po několika minutách využívání výše uvedené metody motor zastavit a nechat ho odpočinout. Mějte však na paměti, že motor bude v horkém dni stydnout několik hodin, a tak by vaše zastávka měla trvat dost dlouho na to, aby teplota chladící tekutiny dostatečně poklesla.