Víte, proč máte víčko nádrže právě na pravé nebo levé straně?

                   

Umístění víčka palivové nádrže sahá daleko do historie

Podle umístění víčka se poznal vznik konkrétního vozu. Automobilky působící na japonském trhu mívaly vyústění vlevo, ty evropské zase vpravo. A důvod? Ten je jednoduchý. Hledejte ho ve směru silničního provozu!

Podél silnic stály jednoduché čerpací stanice s jedním, maximálně dvěma stojany. Když řidič sjel k benzinové stanici, bylo pro něj jednodušší mít hrdlo vlevo. V Japonsku se totiž dodnes jezdí po levé straně. Obsluha čerpací stanice nemusela vůz obcházet, tankovací pistole byla na straně palivové nádrže blíže. Ze stejného důvodu mají evropské automobily nádrž vpravo, opět z důvodu směru jízdy.

Rozvoj čerpacích stanic nabídl více stojanů a chytré rozdělení ztratilo smysl. U stojanu můžou vozy zaparkovat z obou stran, proto je v podstatě jedno, kde má vaše auto hrdlo nádrže. Stačí si zajet autem na správnou stranu stojanu.

Velký rozmach čerpacích stanic začal v Americe. To je možná ten důvod, proč u amerických značek automobilů neexistují pravidla pro umístění víčka nádrže. Například Cadillac a ATS mají nádrž vpravo, a aktuální Ford přesunul vyústění doleva, ale u Fordu je to ještě kurioznější.

Všeobecně platí, že umístění víčka palivové nádrže je uživatelsky příjemnější vlevo. Na samoobslužných benzínkách řidič nemusí obcházet auto, protože má jednoduše hrdlo na straně, na které je umístěné sedadlo.

Z pohledu konstruktérů

Když se podíváme na umístění víčka z konstruktérského pohledu, je jedno, na jakou stranu karoserie je víčko svedeno. Palivová nádrž je kvůli správnému rozložení hmotnosti umístěna uprostřed vozu a pro obě strany je vzdálenost vyústění stejná.

Ale zpět k tomu Fordu. Víte, že Ford má u svých modelů víčka na různých stranách? Tak například Mondeo má hrdlo vlevo, zatímco Focus vpravo. První vůz myslí na americké zákazníky, zatímco druhý má nádrž vpravo, tak jak tomu z historického hlediska bylo v Americe zvykem.

Alfa Romeo má u svých nových vozů Giulia a Stelvio také nádrže vlevo, protože chtějí prorazit na americkém trhu. Jaguar a Land Rover, ačkoli jde o britské vozy, myslí na evropské zákazníky a tak mají nádrže vpravo.

Umístění víčka palivových nádrží je zkrátka věcí každé automobilky a jak jsme se dozvěděli, ani tam nemusí jít o striktní pravidlo. Proto není divu, že řidiči často zaparkují u opačného stojanu. Naštěstí většina moderních aut má ukazatel stavu paliva doplněný informační šipkou, poukazující na stranu umístění víčka.

Zdroj: Independent
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články