Mezi řidiči existuje spousta způsobů, jak při jízdě co nejvíce šetřit palivo …a tak přispějeme svou troškou i my. Mezi starými a novými auty je několik rozdílů, protože v případě moderních vozů hlídají spotřebu paliva do jisté míry technologie a různé systémy, zatímco u starších aut obvykle vychází spotřeba čistě ze stylu jízdy. Při velké (a zbytečné) spotřebě potom dostává zabrat vaše peněženka i životní prostředí, které sice jeden řidič nezachrání, ale čím více nás bude jezdit „správně“, tím lépe.
Pojďme se tedy podívat, jak jezdit na jednotlivých terénech, abychom dosáhli co možná nejefektivnějšího využití paliva a zároveň ho nespotřebovali více, než je nutné.
Co všechno ovlivňuje spotřebu paliva
Nákup extra-úsporného auta opravdu nestačí …pokud nepřizpůsobíte jízdu terénu a budete permanentně sešlapávat plyn na podlahu, bude i takový Golf MK8 žrát o třetinu více. Poslední studie ukázaly, že pokud budete jezdit „správně“, ovlivníte tím úsporu paliva v průměru o 30%. A teď už rovnou k tipům, jak šetřit pohonné hmoty a tím peněženku i životní prostředí.
Doporučujeme: Nový Ford Focus vezme Evropu útokem, nabídne spoustu nového!
Hladký terén (asfalt)
Víme, že narazit v České republice na silnici v top stavu, je docela umění …přesto jsou některé asfaltové úseky relativně dobré. Při jízdě mezi obcemi platí maximální rychlost 90km/h, která je také ideální pro úsporu (a efektivní využití) paliva při jízdě po hladkém terénu – zajímavé je, že můžete zrychlit o cca 10km, aniž by spotřeba stoupla.
Jakékoliv další zrychlení už má ovšem opačný účinek, protože při vyšší rychlosti dochází k většímu odporu větru a kola zápasí s valivým odporem, což vede k vyšší spotřebě paliva. Z toho plyne, že po překročení rychlosti 90 – 96km/h se každé dalších zrychlení (cca po 6km) negativně odrazí na spotřebě.
Doporučujeme: Chystaný VW Golf bude představen v roce 2019: Co přinese?
Nerovný terén
V případě nerovného terénu dochází k častému zrychlování a zpomalování (třeba nějaká děravá silnice nebo rovnou polňačka). Do cíle sice dojedete o několik vteřin dříve, ale z hlediska spotřeby paliva je tenhle způsob jízdy po nerovném terénu tím nejhorším. Ideální je rychlost mezi 20 a 30km/h, při nichž nedochází k nadměrné spotřebě paliva, a auto zvládne bez větších obtíží terénem projíždět, aniž by docházelo k poškození podvozku či pneumatik.
Úspory paliva dosáhnete stabilní rychlostí
Aby docházelo k co nejefektivnějšímu využívání paliva, je vhodné udržovat stejnou rychlost po celou dobu jízdy. Víme, že když jedete ve 22:15 z odpolední po prázdné silnici, svádí to šlápnout na plyn a být doma o něco dříve. Pokud ale chcete jezdit co možná nejúsporněji a zároveň trochu ulehčit životnímu prostředí, zkuste udržet po celou dobu jízdy rychlost kolem 90km/h. Úplně se potom vyvarujte stylu jízdy „brzda-plyn“, ačkoliv to někdy situace vyžaduje.
A co na to výsledky studie? Spalujete o 28% více paliva
Dle zjištění dosahuje průměrný vůz nejefektivnějšího využití paliva při 90km/h. V momentě, kdy rychlost přesáhne 97km v hodině, sníží se efektivita paliva přibližně o 3%, a při překročení rychlosti 105km/h už o 8%. Ze studií rovněž vyplývá, že po překročení rychlosti 90km/h dochází k průměrnému zvyšování spotřeby až o 28% při rychlosti 130km/h.
Určitě se nejedná o nový poznatek, že při vysoké nebo naopak příliš nízké rychlosti dochází k větší spotřebě paliva než během klidné jízdy mezi obcemi. Cílem bylo ukázat o kolik spotřebu stoupá nebo klesá, byť je rozdíl v rychlosti minimální. Pro jízdu po dálnicích i mezi městy je ideální tempomat, který si udrží rychlost i spotřebu sám. Při stoupání (jízdě do kopce) bude spotřeba při zachování rychlosti pochopitelně větší – stejně jako bude při jízdě z kopce menší.