Pokud na určitém úseku chcete snížit průměrnou rychlost, nabízí se několik tradičních způsobů, jak toho docílit. Ve Spojených státech ale přišli s inovativním řešením, ze kterého vám spadne brada.
Rychlá jízda snad odjakživa platí za jeden z hlavních problémů silničního provozu, a to nejen v Evropě, ale i za velkou louží a jinde ve světě. Bohužel se jedná o faktor, který významně zvyšuje nehodovost. Ani moderní technologie v dnešních autech, stacionární radary či intenzivní policejní dohled přitom často nestačí k tomu, aby motoristé maximální povolenou rychlost skutečně dodržovali. Město Montgomery Township, které leží v americké Pensylvánii, se proto rozhodlo přijít s neotřelým a pro tuto chvíli zcela jedinečným řešením.
Inovativní řešení běžného problému
Podle údajů amerického Národního úřadu pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) hraje příliš vysoká rychlost roli u téměř třetiny všech dopravních nehod ve Spojených státech. Právě na základě těchto statistik – a vlastního problému ve městě – se samospráva Montgomery Township rozhodla jednat. Místo instalace klasických retardérů nebo vyčlenění hlídek, které by daný úsek hlídaly, však radní zvolili vcelku neotřelý přístup. Na jednom úseku příměstské silnice, kde řidiči pravidelně porušovali předepsanou rychlost a ohrožovali tamní obyvatele, nechali namalovat nerovnoměrné, vlnící se vodorovné značení!
Proč? To je jednoduché – zkrátka aby řidiči nemohli jet rovně a museli kličkovat, což má v praxi snížit rychlost, kterou daným úsekem projíždějí. A pokud vás nyní napadlo to klasické „čára není zeď“, a že to přece mohou projet hezky „na prasáka“ rovně, vězte, že vodorovné dopravní značení mají brzy doplnit stacionární sloupky, kterým se řidiči rozhodně budou muset vyhýbat. Pokud tedy nechtějí skončit s rozstřeleným autem.
Zvlněná cesta má být jen dočasné řešení
Samospráva Montgomery Township se nechala slyšet, že je zvlněné vodorovné značení pouze pilotní fází projektu, jehož konečným cílem je zvýšit bezpečnost provozu na daném úseku. Jak už bylo zmíněno výše, k čarám se brzy mají přidat trvalé fyzické překážky, a navíc i zpomalovací šikany, které budou rozmístěny tak, aby vozidla při průjezdu musela opisovat výrazné oblouky. Plánuje se celkem šest šikan, tři z každé strany cesty.
Závěrem
Za sebe mohu říci, že ve mně zpráva o zvlněném značení na první dobrou vyvolala značně rozporuplné pocity. Upřímně, v první chvíli mi to celé přišlo absurdní. Když jsem se však seznámil s komentáři tamních úřadů, které tvrdí, že v zájmu ochrany místních – a dětí – už vyzkoušely vše, co se dalo, a nic nepomohlo, přičemž retardéry údajně nemohou nainstalovat z důvodu přirozeného sklonu cesty, říkám si: Proč vlastně ne?
Nakonec je to způsob, jak v oblasti zvýšit bezpečnost, aniž by město muselo přistoupit k represivním opatřením. Pokud to skutečně sníží nehodovost, tak klobouk dolů. Navíc v případě úspěchu se dá očekávat, že se s obdobným přístupem setkáme i jinde ve světě. Zároveň ale musím vyjádřit určitou skepsi. Američané jsou zvyklí jezdit po rovinkách, takže pokud najednou budou muset provádět slalom mezi překážkami, celá tahle legrace dost možná skončí několika rozbitými nárazníky a sraženými sloupky.