Neutichající hrozba ze strany Číny donutila Volkswagen k rychlé a nečekaně moderní reakci. Nový model vypadá, že splní hodně požadavků, a bude přitom za stále dostupnou cenu.
Kdybych chtěl být trošku cynik, napíšu, že největší evropská automobilka si čínskou invazi a naprostou změnu „zasedacího pořádku“ za několik málo posledních let „vyjedla“ (nemohu zde žel napsat onen podstatně trefnější termín) možná zdaleka nejhůře. A jsem dalek soudů, jestli si tomu VW tak trochu „naběhnul“, nebo to je vůči evropské klasice z nejklasičtějších opravdu jenom kruté a nespravedlivé. Impérium vrací úder? Možná. Pojďme se na to podívat společně.
Volkswagen pomohl Číně. Na oplátku dostal „nůž do zad“
Pravdou však zůstávají minimálně tři nezvratné skutečnosti: Volkswagen Číně neuvěřitelným způsobem pomohl, když spolu s čínským gigantem SAIC vytvořili společný SAIC Volkswagen Automotive Co., Ltd. Neboli čínsko-německý společný podnik, který společně provozují SAIC a Volkswagen Group. Společnost podepsala základní kámen v říjnu 1984 a je jedním z nejstarších, dlouhodobě založených společných podniků v Číně.
Volkswagenu v podstatě sice nic jiného nezbylo, neb specificky čínský zákon definuje možnost podnikání v Číně jen tehdy, pokud utvoří společný podnik s čínskou firmou. Cíl je pochopitelně jasnější než to nejjasnější nebe dnes v poledne: získání know how, k němuž by se jinak čínské firmy nikdy nedostaly. To přesně se také stalo v případě VW a SAIC. A tvrzení, že VW naučil Číňany stavět (moderní) auta, je možná trochu přehnané, ale možná ve finále vůbec ne.
Kdysi partneři a obchodní přátelé, dnes boj na život a na smrt
Na „oplátku“ VW v Číně vyráběl opravdu ve velkém množství všechno od Golfů po Passaty a generoval nemalé zisky. Včetně naší Škody, pochopitelně. I ta měla svoji „čínskou historii“, jakkoli ta je již minulostí. Škoda se stáhla z Číny zejména proto, aby trochu uvolnila ruce Volkswagenu a ten se mohl lépe „bránit“ a soustředit se jen na svoji mateřskou značku, a nikoli ještě na další. Protože situace, kdy SAIC a Čína byly s Volkswagenem „jedna ruka“, bohužel skončila.
A skončila tak rychle a tak nečekaně, že se myslím okravatovaní ředitele nejen ve Wolfsburgu nestihli ani nadechnout, aby vydechli a zakleli typicky po svém: „Scheisse.“ Ano, pánové, přesně tak. Vaši „přátelé“ v Číně vás naprosto nekompromisně hodili přes palubu, vysáli z vás, co potřebovali, a teď nejen, že vás nechají být. Oni po vás ještě půjdou. Jak se tomu říká už od dob císaře Nera? Říká se tomu zrada a Číňané to samozřejmě ze své historie znají velmi dobře také.
Zvrat přišel zcela nedávno. BYD & spol. hrají zásadní roli
Jenže dnes se tomu říká „money first“. A stalo se, že Číně a čínským automobilkám se podařil opravdu zásadní, technický, technologický i designový skok s vozy BYD a dalšími, a podařil se jim především nesmírně rychle, v průběhu několika málo posledních let. Aby přitom zjistily jednu zásadní věc: že jsou v elektromobilech lepší než VW. A nic jiného než elektromobily v Číně nikoho nezajímá. Náhle ten Passat, kdysi tak „top“, s chrochtajícím a čadícím TDI pod kapotou, vypadal nesmírně, ale nesmírně prehistoricky.
První auto (nejen) pro mladé bude Volkswagen. A uděláme pro to maximum
Stalo se to, že BYD, Dongfeng nebo Nio staví násobně lepší elektromobily než celé slavné VW, a v Číně se také násobně lépe prodávají. VW odepisuje brutální peníze, a co víc, ty stejné BYD a spol. připluly pěkně do Evropy, aby sebraly peníze VW nejen v Číně, ale i tam, kde je více než sto let doma. A samozřejmě nejen VW. A Volkswagenu a všem dalším výrobcům v Evropě nezbývá než se přizpůsobit, a to tak, že hodně rychle. A začít hodně rychle něco dělat.
Jak v té souvislosti poznamenal Oliver Blume, generální ředitel koncernu Volkswagen, generace řidičů spojují výrobce se svým prvním vozem – za dostupnou cenu. Společnost proto spouští projekt, který má na tuto tradici navázat v nabídce elektromobilů budoucnosti. Jinými slovy, Volkswagen zaměřuje své úsilí na vývoj ekonomického modelu. Design nového, plně elektrického modelu s aerodynamicky navrženou karoserií již schválili členové představenstva společnosti. Oficiální představení je naplánováno na rok 2027.
V roce 2027 se připojí k modelové řadě ID i „malý univerzál“
Thomas Schaefer, generální ředitel Volkswagenu:
„Naše vozidla nastaví standard v segmentu vstupní úrovně z hlediska technologie, designu, kvality a zákaznické zkušenosti. Tento úkol se stal náročnějším kvůli rostoucím nákladům na energie, materiály a suroviny. Jedno je jasné: elektromobilita ‚z Evropy do Evropy‘ může uspět pouze s politickou podporou a konkurenčními rámcovými podmínkami. Aby se elektrifikace rozšířila, je nutné vytvářet atraktivní vozy, zejména v malých segmentech. Náš slib zní: elektrifikace pro všechny.“
A tím nejvíc sledovaným malým segmentem, o kterém Thomas Schäfer mluvil, jsou malé elektromobily do zhruba půl milionu korun pořizovací ceny. Což může být pro mnohé nové řidiče a „prvomajitele“ jejich první Volkswagen. V galerii přinášíme sérii fotografií konceptu ID.LIFE, jak si VW takovouto „mladou a dostupnou“ mobilitu představuje. Popravdě, nevypadá to úplně špatně, to auto umí uvařit i kafe. Co na něj říkáte, brali byste podobný Volkswagen za půl milionu?