Nezachycení trendů evropskými výrobci nakonec vede ke společným projektům s Čínou, namísto předem prohraných bitev. VW a jeho modely jsou toho ukázkovým příkladem.
Elektromobilita představuje pro evropské výrobce zcela nové výzvy. Zejména tváří v tvář čínské expanzi, jejíž rozsah se zvětšuje. Místo boje s asijskými rivaly se Volkswagen nakonec rozhodnul zachovat pragmaticky – a spojil síly s jedním z nich. A jakkoli můžeme lamentovat, čeho všeho jsme se to na stará (případně mladá) kolena dožili a jaká je to, považte, potupa, jde možná o nejlepší řešení. Nebo nejméně špatné z těch horších? Otázka úhlu pohledu. A víte co? Pojďme se na to nyní podívat společně.
„Partnerství z nouze“ s 10 let starým startupem
Jak totiž uvádí mj. agentura Reuters, partnerství mezi Volkswagenem a Xpeng bylo oznámeno loni v červenci. Teprve nyní ale dostává konkrétní obrysy a my tak zjišťujeme celý rozsah spolupráce. Podle Reuters hodlají obě společnosti společně vytvořit elektrické SUV, které Volkswagenu umožní znovu získat pozici na čínském trhu. Německá značka, která byla kdysi absolutní špičkou v Říši středu, stále více ztrácí na místní výrobce, kteří nové modely vyvíjejí rychleji a efektivněji. Hlavně ty elektrické.
Oznámení představuje krok vpřed v partnerství vytvořeném v červenci, kdy VW uvedl, že koupí podíl ve výši 4,99 % v čínské společnosti Xpeng za přibližně 700 milionů dolarů. Společně pak obě společnosti uvedou dva modely do roku 2026. Nákup byl dokončen v prosinci. Volkswagen, který se snaží znovu získat podíl na čínském trhu, jejž ztratil ve srovnání s místními konkurenty, uvedl, že úspory z rozsahu ze společného nákupu v kombinaci s inovacemi v konstrukční fázi zkrátí dobu vývoje o více než 30 %.
Úspory a zrychlení vývoje jako cíl číslo 1
„Na největším a nejrychleji rostoucím trhu s elektromobily na světě je rychlost zásadní,“ uvedl ve čtvrtečním prohlášení člen představenstva koncernu a šéf Volkswagenu v Číně Ralf Brandstatter. A urychlení a snížení nákladů o 30 % není rozhodně zanedbatelné procento. Vozy vyrobené v rámci „německo-čínského partnerství“ ponesou logo VW, ale budou vybaveny společně vyvinutou platformou založenou na technologii G9 „Edward“ od společnosti Xpeng.
Což je mimochodem startup, který je na světě pouhých 10 let. Je potřeba větší důkaz na to, v jaké musí být Volkswagen aktuálně „bryndě“? Svůj titul nejprodávanější automobilové značky v Číně museli Němci přenechat čínskému kolosu BYD již na na konci roku 2022. Frapantní nezachycení toho, kam se bude trh ubírat (a především s jakou rychlostí), v kombinaci s explozí nových čínských automobilek a jejich modelů si vybralo svoji (celkem krutou) daň.
Investice do EV v Číně ukazují, o co Volkswagenu doopravdy jde
V loňském roce Volkswagen přitom uvedl, že v Číně vyvine další výrobní platformu odvozenou od jeho modulární platformy „MEB“ pro elektromobily nižší třídy a použije více lokálních komponent, aby si snížil náklady. Investuje také přibližně 1 miliardu eur (zhruba 25 miliard korun) do nového centra pro vývoj a nákup elektromobilů ve městě Hefei. Prodej nových EV v Číně přitom klesl v lednu oproti předchozímu měsíci o 38,8 %, zejména v důsledku tlaku na slevy ze strany Tesly. Jestli to ale takhle půjde dál, je s evropskými auty konec. A my budeme muset v budoucnu jezdit pouze čínskými stroji.