Kdysi nepředstavitelné se stalo realitou: koncern VW je pod enormním tlakem a vedení přiznává opravdu nelichotivé zprávy o stavu firmy. Existuje ještě vůbec naděje?
Volkswagen jako jeden z největších výrobců automobilů na světě již dlouhou dobu nastavuje trendy. Za desítky let jsme si již zvykli na to, že VW a jeho značky diktují trendy a ženou automobilový vývoj kupředu. Příklady? Jen ve třech slovech: Golf, TDI, Quattro. A mohli bychom pokračovat dalšími deseti slovy. Jenže současný překotný vývoj směrem k elektromobilitě zcela změnil staré pořádky a kolos, jakým VW nepochybně je, na nové směry nedokáže reagovat. A začíná to být velmi poznat. Pojďme se na tu nelehkou dobu u VW podívat společně.
Když s vámi obchodní partner tak trochu „zamete“
Ukazuje se totiž, že realita automobilového průmyslu je nečekaně brutální. Až natolik, že to ohrožuje samotnou existenci firmy. Což by u kolosu s desítkami značek a stovkami modelů opravdu nikdo nečekal. A co je nejhorší, VW se může cítit malinko podvedený. A zrazený. Jenže to jsou pocity, které nikoho v byznysu nezajímají. A jestli někoho už vůbec nezajímají, tak jsou to Asiaté. Ti jsou totiž pověstní tím, že mají schopnost naprosto bezskrupulózně využít všeho, co jim dáte. A ve finále i ve váš neprospěch.
A to přesně se stalo VW v Číně. Když tam VW před desítkami let přišel, bez řečí se podvolil jednomu velmi specifickému čínskému zákonu. Ten totiž nařizuje, že výrobci z jiných států musí vytvořit společný podnik s čínskou firmou, jinak v podstatě nemohou podnikat. Vzniklo tak mimo jiné spojení VW s čínským SAIC. Číňané tak za tu (převelice dlouhou) dobu od VW dokonale odkoukali vše, co potřebovali. Respektive spíš bych řekl, že se naučili, jak vyrábět auta. A finále?
Číňané už umí stavět auta. A vymstí se to těm, kdo je to naučili
Jestli tušíte, že za to nepoděkovali, tak tušíte správně. Ne, to jářku nikoli. Když totiž sami Číňané zjistili, že umí vyrábět už sami a speciálně elektromobily výrazně lépe, než to umí zbytek světa, tak milé VW odkopli způsobem, který moc na partnerství nebo kolegialitu nevypadal. Jinými slovy, zachovali se s naprostou bezskrupulózností a VW „zařízli“, jak to jen Asiaté umí. Prodeje VW v Číně dramaticky klesly a sama propagace nabádala Číňany, ať kupují domácí produkci. Ne tu „ošklivou ze Západu“.
Aha. Tak to bychom měli. Že před desítkami let jim ten „ošklivý Západ“ byl dobrý a díky svému know-how je posunul tam, kam by se jinak dostávali značně složitěji? To dnes nikoho nezajímá. A co víc, Číňané předvádí (speciálně se svými elektromobily) invazi do Evropy a jdou nejen VW přímo po krku. Jestli jsou ještě nějací pamětníci vstupu VW na čínský trh v centrále koncernu ve Wolfsburgu, tak by mne celkem zajímalo, jak tenhle myšlenkový a skutkový veletoč ze strany čínských soudruhů komentují. Nic moc publikovatelného to tuším nebude.
Zastavení výroby ID.3 je jen začátek
Prozatímní výsledek „invaze“? VW byl nucen zastavit / citelně omezit výrobu elektromobilů, což je přímým důsledkem slábnoucí poptávky po tomto typu aut a vnitřních problémů. Volkswagen, kdysi nesporný lídr v automobilovém průmyslu, tak nyní čelí vážným finančním problémům. Thomas Schafer, šéf divize osobních vozů Volkswagenu, otevřeně přiznal, že firma již není konkurenceschopná. A jako hlavní důvody uvádí vysoké náklady a neefektivitu.
Situace ve Volkswagenu je kritická, ale není bez řešení. Největší výzvou je vnitřní reorganizace a zaměření na snižování nákladů. Získá německý gigant zpět svou bývalou pozici? Pro zodpovězení této otázky budou klíčové následující měsíce. Je třeba připomenout, že německý kolos byl ve své historii několikrát na křižovatce. Příklad? Aféra Dieselgate. Můžeme jen doufat, že i nyní se podaří překonat těžké období a VW se v elektromobilitě postaví zpátky na nohy a zařadí tam, kde vždy byl: na čelo pelotonu. Držme mu palce.
Jak to vidíte vy? Má VW šanci vzdorovat čínské přesile, a pokud ano, za jakých podmínek? Dokáže se „oklepat“ z momentálních neúspěchů a nakonec Číně ukázat, že umí stavět lepší auta? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!