Volvo představilo konkurenci Superba. Novou „limuzínou“ chce dobýt Česko a vymazat Laurin & Klement z národní bible

Atmosférické osmiválce nebo vznětové pětiválce už jsou dávnou minulostí, škoda. Dá se sedmiciferná částka v ceníku obhájit?

i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Paměť člověka tak, jak jedinec stárne, obvykle „chřadne“. Skoro bych zapomněl, že jsem kdysi jeden automobil značky Volvo vlastnil, šlo o kompaktní kombi. A nijak mě neoslovilo. Později jsem v rámci novinařiny jezdil vlajkovou lodí značky, sedanem řady S80, ale ani ten mě neuchvátil. Měl sice atmosférický benzínový osmiválec, ale „nebylo“ to ono. Vlastně cestu ke značce jsem si našel až přes Volvo V70 D5, anebo C30 1.6 D. Proč? To je na jindy. Chci tím říct, že některé modely značky Volvo jsou působivé, jiné jsou dost fádní, všední.

Jediná možnost pohonu je čistá elektřina. Skutečně čistá?

Jak tomu bude do budoucna s modelem ES90? Neumím to odhadnout. Každopádně jde o model z „nové éry“ značky Volvo. Elektrické éry. Volvo ES90. Jde o luxus, technologickou dokonalost a budoucnost automobilového průmyslu? Optikou značky určitě. Elektrická limuzína se představila světu a má být ukázkou toho, kam se švédská automobilka posouvá. A jasným signálem, že budoucnost (Volva) patří elektromobilům.

iZdroj fotografie: Volvo

Začněme tím, co každého EV-řidiče zajímá nejvíc – dojezd. Volvo ES90 slibuje dojezd až 700 kilometrů na jedno nabití. Sedm set kilometrů. To je hodnota, která už začíná konkurovat klasickým spalovacím motorům. Já vím, říká se, že „slibem nezarmoutíš“. Takže 700 km je teorie, ale úplně vidím, až začne mrznout, člověk bude šlapat na pedál ve snaze jet rychleji. Tady bych odbočil, z druhé strany je tady tendence EU snížit maximální povolenou rychlost, v obci na 30 km/h. Vnímáte ten tlak ze všech stran? Ty svírající se kleště?

1 nabití elektromobilů zdraží až 10x. Spočítali jsme, kolik nově zaplatíte. Z těch cen se nám protočily panenky

Jednou to možná přijde, pokud EU do té doby nepadne. Auta přestanou existovat. Svoboda přestane existovat. Zrychlení? Tady se dostáváme na úroveň sportovních vozů. Z nuly na stovku se ES90 dostane za 4 sekundy. To se týká nejsilnější verze Performance, která má 500 kW a točivý moment 870 Nm. Můžete mít tedy auto, které je rychlé a ekologické zároveň? Ne. Buď jedno, nebo druhé. Schválně to zkuste. Sedněte do nového ES90 a startujte na plný plyn stále dokola a dokola. Těch 700 km nenajedete ani náhodou.

Design je švédský, stejně jako snaha o recyklování materiálů

Volvo ES90 je jistě také o designu. Nízká, široká a elegantní silueta přitahuje pozornost. Přední maska s typickým designovým projevem v podobě LED světel je jistě krásná. Pro milovníky IKEA. Interiér? Minimalistický design, prémiové materiály a nejnovější technologie. Vše je navrženo tak, aby jízda přinášela maximální pohodlí a radost. Volvo se rozhodlo jít cestou udržitelnosti, takže v interiéru nenajdete žádnou kůži. Místo toho jsou použity recyklované a ekologické materiály, které působí luxusně a moderně.

iZdroj fotografie: Volvo

Volvo ES90 je plné nejnovějších technologií. Od pokročilého systému autonomního řízení až po nejmodernější infotainment. Volvo potvrzuje, že je také lídrem v oboru bezpečnosti. Je vybaveno celou řadou asistenčních systémů. Zpět k tomu, co má ES90 pod kapotou. Auto dlouhé 5 metrů a s rozvorem kol 3,1 metru má jako základní verze ES90 Single Motor pohon zadních kol.

Vysoký dojezd a vysoký výkon? Ale no tak, fyzika stále funguje

Ta pohání elektromotor s výkonem 245 kW a točivým momentem 480 Nm. Zrychlení na stovku trvá 6,9 vteřiny a maximální rychlost je 180 kilometrů za hodinu. Málem bych zapomněl, to ta paměť, jak jsem si stěžoval na začátku. Volvo přece razí omezenou rychlost ve svých autech. Dále jsou k mání na výběr čtyřkolky Twin Motor, 330 kW s točivým momentem 670 Nm. A teď k ceně.

iZdroj fotografie: Volvo

Volvo ES90 rozhodně není levné auto. Řekl bych, že míří proti BMW řady 5 a podobným prémiovým vozidlům, a tak se nelze vyšší částce divit. Na českém trhu startuje tento model na částce 1 769 900 Kč za výbavu Core. Specifikace Plus vyjde na 1 869 900 Kč. Verze Ultra pak stojí od 2 075 900 Kč. Je to hodně, nebo málo? Své zákazníky si tohle auto asi najde. Ale budou jich tisíce a vydrží auto jezdit tak dlouho, aby se to dalo srovnat třeba s modelem Volvo 850? Ruku do ohně bych za to nedal. Co myslíte vy?

Proč jsem v titulku napsal, že chce Volvo vymazat pojem Laurin & Klement z české národní bible? Myslel jsem to samozřejmě s jistou nadsázkou, ale něco na tom je. Zatímco Škoda Superb v nejvyšší verzi Laurin & Klement platí na našem trhu dlouhé roky za symbol dostupného luxusu, Volvo ES90 si věří natolik, že chce pozici české legendy zpochybnit a nabídnout něco víc. Ano, za podstatně vyšší cenu, ale s technologiemi a elektrickým pohonem, kterými momentálně Škoda nedisponuje. Volvo tím vysílá jasný signál: prémiová budoucnost v Česku nemusí být spojena jen s Mladou Boleslaví.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Koupili byste si ho?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články