Jestli byla někdy budoucnost automobilů takřka na dosah ruky, tak právě v tomto Volvu EX90. Navíc s bezpečností pro posádku, jaká tady dosud nebyla.
Když si člověk prohlíží budoucí Volvo EX 90 (nástupce XC90 a na našich fotografiích ještě s prototypovým označením Recharge), vytane mu na mysli stokrát omílaná myšlenka: Švédové interiéry umí. A je jedno, jestli jste seděli v Saabu, když tedy ještě existoval (GM: nikdy nezapomeneme!), nebo v konkurenčním Volvu. Harmonie tvarů, volba materiálů, barev, světel – to všechno dělá ze skandinávských interiérů skvostný zážitek. Účetní IKEA o tom něco budou vědět. A interiér tohoto Volva krom toho všeho přináší i jednu technickou lahůdku, která tuším zachrání nejeden život. Pojďme se na ní podívat.
Zvuk a zážitek jako na koncertě filharmonie
Nicméně i bez jakékoli techniky se myslím většina z nás shodne, že podobný interiér by nám nevadil ani v pracovně, některým možná ani doma v obýváku. Sledovat Netflix v podobném křesle s nataženými nohami, popcorn zleva a nápoj zprava? Kde je problém? Trávit takto aspoň několik večerů v měsíci není asi nic, co by většině čtenářů vadilo. Speciálně když se k tomu přidá prvotřídní zvuk z dílen Bowers&Wilkins. A že tohle Volvo bude hrát jako Česká filharmonie na vánočním koncertě v Rudolfinu, o tom vůbec nemusíte pochybovat.
A vůbec, interiér je celkově skvělé místo pro život. První třídou vlakem nebo jako spolujezdec v tomto Volvu? I jako příznice vlakové dopravy pro dlouhé cesty bych tady možná váhal, po stránce vzdušnosti a designu je to s vlakem minimálně srovnatelné. A protože tohle Volvo je plně elektrické (čekal snad někdo něco jiného?), je nabíledni, že cestování bude opravdu excelentní. Volvo se zatím o dojezdu EX90 nijak nezmiňuje, s ohledem na rozměrnou podlahu, danou dlouhým rozvorem se však dají čekat velkokapacitní baterie – a tedy i velký dojezd.
Radarové systémy jako v ponorce
Každou cestu bude tedy provázet ticho, přerušované jen bzučením motorů a elektroniky, v rozměrných křeslech s mohutným prosklením se dostáváme velmi blízko k ještě nedávno sci-fi kresbám o přepravě v „nedaleké budoucnosti“. Pamatujete? Takovéto „kapsle“ se čtyřmi křesly jak z velínu kosmické lodi Enterpise kreslili zasnění výtvarníci, zatímco venku mohutně „čadily“ Škody 120 a Warburgy. Lidstvo se prý bude takto v budoucnu přepravovat bez nutnosti řízení, zkrátka jen sedne do kapsle, zadá cílovou stanici a o zbytek se postará stroj.
Pokud to tedy měla být budoucnost, pak jsme právě v ní. S plně autonomním řízením to možná ještě chvíli potrvá, ale Volvo již teď v EX90 nabídne „bezpečnostní balíček“, skládající se z LiDARu (laserového radaru namontovaného nad horní hranou čelního skla na střeše auta), 8 kamer, 5 radarů, 16 ultrazvukových senzorů. Tato elektronická armáda vidí vše kolem vozu (operační rozsah je 360 stupňů). Data shromážděná hardwarem jsou analyzována výkonným procesorem, který dokáže provést až 250 bilionů operací za sekundu.
Bezpečnost, jaká tady dosud nebyla
A výsledek: cosi jako „neviditelný štít“ a pravděpodobně nejbezpečnější auto na světě. Posuďte sami: LiDAR detekuje na vzdálenost 250 m za všech povětrnostních podmínek další auta a chodce, a drobné předměty – například černou pneumatiku na černé silnice detekuje již od 120 m! Signály LiDAR jsou navíc jako data účinnější než obrázky z kamer. A podobně jako pneumatiky identifikuje EX90 také pochopitelně i menší zvířata, psi, kočky nebo lišky (což současná řešení neumí).
A nakonec i ono bezpilotní řízení, jak jej kdysi viděli tvůrci scifi příběhů, bude možné. S využitím LiDARu a dalších systémů je už nyní Volvo schopné na dálnici přepnout na „autopilota“ a v módu Highway řídit za vás. Vnitřní kamerový kamerový systém zase sleduje pohyb očí řidiče a zajišťuje detekci únavy a mikrospánku. Systém bude také umět zachytit alkoholovou „únavu“, stejně jako díky kapacitním senzorům zabudovaným do věnce volantu zkontroluje, zda člověk neztratil kontrolu nad vozidlem kvůli mdlobám. V takovém případě se EX90 sám přesune ke kraji vozovky, rozsvítí nouzová světla a přivolá pomoc.
Jistota přežití i pro ty nejmenší
A to nejlepší nakonec. Interiérové „radarové“ systémy, instalované po celé kabině snímají, zda je ve voze ponecháno dítě nebo zvíře. Pokud jej detekují, EX90 zůstane odemčený a na obrazovce středové konzoly a vašem telefonu se zobrazí připomenutí, abyste zkontrolovali cestující v kabině. Navíc v případě přehřívání automobilu spustí automaticky klimatizaci a odešlou varovné zprávy nejbližší záchranné službě, stejně jako majiteli vozu. Geniální. Tohle by mohlo definitivně poslat do historie všechna ta zamčená auta s dětmi a psy na parkovišti, u nichž musí policie vysklít okno, aby se dostala dovnitř. A kde se po patnácti minutách od zásahu dostaví udivená matka, která si jen „na chvíli odskočila“. Palec nahoru pro Volvo, co myslíte?