Vozy s automatickou převodovkou se stávají stále populárnější. Mnoho lidí začíná chápat, že pro pohodlnou jízdu není třeba stále mačkat spojku a řadit, když to dokáže udělat auto za nás. Mnoho lidí si však neuvědomuje, že vozy s automatem vyžadují trochu odlišný přístup a jsou věci, na které je třeba dávat si dobrý pozor. A které raději nedělat. O co se jedná a co byste měli mít za všech okolností na paměti?
Odtah vozidla
Pokud máte v plánu odtáhnout vůz s automatickou převodovkou, buďte opatrní. Základem je nutnost zařadit polohu „N“, tedy neutrál. Ani to ještě neznamená, že máte vyhráno. Obvykle je třeba nepřehánět to při odtahu s rychlostí, stejně jako je vhodné realizovat odtah jenom na krátkou vzdálenost. Jinak můžete riskovat poškození převodovky. Zatímco vozy s manuálem lze na neutrál táhnout jakkoliv rychle a jakkoliv daleko, u automatu buďte obezřetní. A pokud to jde, nastartujete motor, čímž možné budoucí problémy eliminujete. Když nastartování není možné, zvažte, zda není lepší volnou klasická odtahová služba, která auto naloží a převeze.
S tažením vozidla souvisí i druhá situace. Pokud jste vy v roli toho, kdo má někoho odtahovat. Pokud máte auto s automatem, je dobré si promyslet, zda kývnete na to, že někoho odtáhnete. Pokud má menší, nebo podobné auto jako vy, neměl by to být problém. Když však máte menší auto a máte táhnout velké SUV, je dobré si to rozmyslet. Může dojít k výraznému zatížení, tím i přehřívání a z toho pochopitelně plynou i budoucí problémy.
Jízda v kolonách
Mnoho lidí moc dobře netuší, jak by s automatem měli jezdit v kolonách. Doporučený postup je spojený s volbou správného jízdního režimu. Není to ani Ekologický, ani Normální, ale je to režim Sportovní. Proč právě ten? Jelikož převodovka nebude zbytečně stále přeřazovat z jedničky na dvojku a stále dolů, ale v nižších rychlostech pojedete stále na jedničku. Neustálá změna rychlostí totiž není z dlouhodobého hlediska ku prospěchu. Oproti tomu jízda ve vyšších otáčkách, což zajistí právě režim Sport, autu nijak nevadí. Jediným problémem zde může být vyšší spotřeba, což jsou stále zanedbatelné náklady oproti nutnosti budoucích oprav.
Zapadnutí vozidla
Pokud s vozem s automatickou převodovkou zapadnete, a je jedno, jestli ve sněhu nebo v blátě, nemusí být jednoduché dostat se z problémů ven. Zatímco u vozu s manuálem je možná práce se spojkou, vytvoření takzvané „kolébky“ a vyjetí, tak u vozu s automatem tuto možnost nemáte. Při snaze vyjet dojde většinou k tomu, že své vozidlo ještě více zahrabete. A to není jediný problém. Hrozit může i výraznější namáhání, přehřívání a s tím spojené budoucí poškození. Pokud tedy zapadnete, je na místě si raději zavolat pomoc, než abyste se snažili o záchranu svépomocí.
Pravidelnost údržby
I na toto mnoho lidí zapomíná a o vůz s automatem se nijak výrazně nestarají. Přitom pravidelní kontroly a také výměny oleje by měly být na místě, pokud chcete zajistit dlouhodobou a bezproblémovou funkčnost. Zde také doporučíme raději návštěvu servisu, než provádění případné údržby takzvaně na koleně, k čemuž nemáte ani správné vybavení, ani například prostory. Servis je pro tyto účely dostatečně vybaven, mechanici mají zkušenosti a dále nelze zapomínat ani na to, že i na servisní úkony jsou poskytovány klasické záruky.
Špatné řazení
Řada lidí co poprvé sednou do vozu s automatem, často také neví, jak řadit. Místo klasických rychlostí, které jsou u vozu s manuálem označeny čísly, jsou zde písmena, která mnohým nedávají smysl. Zase až tak složité to ale není, jelikož si stačí pamatovat, že N je neutrál, R je zpátečka, D je jízda vpřed a P je parkování.
To ale nemusí být jediný problém, který lidé po prvním usednutí do nového vozu mají. Pokud chtějí z parkovací polohy zařadit klasické D, je třeba provést hned dva, primárně bezpečnostní úkony. Ty mají eliminovat rizika zařazení omylem. Je proto nutné sešlápnout brzdu a také stisknout speciální pojistku na řadicí páce.