Málokterý monarcha o sobě může říci, že krom urozeného původu má i výuční list automechanika. A dáma jenom jedna jediná. Alžběta II. auta opravdu milovala.
Je to jen několik dnů, co po celé Anglii utichly zvony na památku zesnulé panovnice, Jejího Veličenstva královny Alžběty II., a na trůn nastoupil její syn, král Karel III. Nejen automobilové nadšence napadlo, v jakých vozech za celý svůj dlouhý život seděla a jezdila, proč je nynější oficiální „královské“ vozidlo Bentley a nikoli Rolls-Royce, jak by se na nejvyšší aristokracii (lidskou i automobilovou) slušelo a proč se na první díl svojí poslední cesty vypravila v Mercedesu třídy E – a nikoli Jaguaru. Speciál věnovaný Jejímu Veličenstvu je tady.
Vztah k automobilům ryze královský (a získaný ve válce)
Alžběta II. získala svůj první vztah k automobilům za 2. světové války, kdy si prosadila (přes nevoli svého otce, krále Jiřího VI.), že bude pracovat v ATS (Auxiliary Territorial Service). Neboli ženských pomocných sborech. Tyto k britské armádě přidružené jednotky byly přístupné všem svobodným ženám mladším třiceti let a jejich cílem bylo podporovat průmysl a zemědělství a ulehčit tak válkou zkoušenému království. Dovršením osmnáctého roku a tedy nezávislosti v rozhodování byly veškeré snahy jejího královského otce marné a Alžběta mohla k ATS „narukovat“.
Co je však už poměrně méně známé je to, že její práce pro tyto sbory byla (z jejího vlastního přání) v zásadě inkognito, pod jménem Alžběta Windsorová v ní nikdo nehledal budoucí panovnici, která se momentálně věnuje opravám osobních i nákladních automobilů. Je také jediným členem královské rodiny, který se během druhé světové války aktivně zapojil do prací pro britské hospodářství. A Británie jí tuto její svéhlavost a obětavost nikdy nezapomněla. Už tady někde se utvářel ten natolik pevný a silný vztah mezi panovnicí a jejím lidem.
Miluji všechny vozy, pokud jsou britské. Velmi britské
Láska k automobilům pak královnu provázela celý život. Jako správný patriot (ostatně kdo by měl být větším patriotem, než sama královna) tíhnula celý život k britské produkci, jakkoli některé ostrovní značky provázely problémy a už nejsou mezi námi (kupříkladu Rover). V jejich garážích jsou tedy nepřekvapivě zastoupeny především Jaguary, Bentley, Aston Martiny nebo Rolls Royce. A Land Rovery, které miloval princ Phillipe a kterého jeden z nich (v jeho vlastní úpravě) doprovázel na poslední cestě. Pojďme se na některá královská auta podívat blíže:
Rolls-Royce Phantom IV State Landaulette z roku 1955
První sériový osmiválec, který Rolls Royce kdy postavil a rozhodně jeden z nejexkluzivnějších exponátů ve sbírkách. Užívaný královnou a vévodou z Edinburghu neuvěřitelných 43 let (od roku 1959 do roku 2002). Rolls Royce vůz upravil (mj. vyšší okna pro lepší výhled královské rodiny) a vyrobil jich pouze 19 kusů, královna vlastnila vůz se šasi číslo ‚4AF2’ a na její žádost se karosoval u HJ Mulliner namísto u společnosti Hooper & Co. V držení královské rodiny zůstalo nakonec pět těchto unikátů, mimo jiné v něm jela Meghan Markle na svojí svatbě s princem Harry.
Daimler Empress MkII
Protiváha RR Phantomu od Bentley: výjimečně elegantní a možná více „dámské“ provedení, jak tvary, tak zbarvením. Všimněte si odstínu hnědé, použité na bocích – je to přesně ten odstín, používaný u kabelek nebo líčidel, jinými slovy vyloženě „dámská záležitost“. Mimořádně oblíbený vůz a jeden z prvních‚ který královně sloužil už v její státnické roli. Jak napsaly tehdejší The Sun, čtyřdveřový sedan měl „skládací stolky z ořechového dřeva a sedadla podobná trůnu“. Pod kapotou vidlicový osmiválec, pochopitelně.
Daimler Super V8 LWB z roku 2001
Nemůže chybět. Aneb smrtelník si koupí Jaguára, komu ale v žilách koluje modrá krev, volí Daimler. Jsou to ty jemné rozdíly, které obyčejný plebs nemá šanci zachytit. Každopádně V8 pod kapotou byla důstojná motorizace, Super v názvu odkazuje na „Supercharged“ a tedy přeplňování kompresorem a mohutných 363 koní pod kapotou. LWB je pochopitelně „Long Wheel Base“ a tedy prodloužený rozvor. Tady se cestuje vzadu, každopádně. Přesto jedno z nejnižších vozidel v královnině vozovém parku, při nasedání je nutné mírně se přikrčit.
Land Rover Defender Series III
Legenda legend, oblíbené vozidlo obou manželů, prince Phillipa i královny Alžběty. Možná se v tom zrcadlí jistý paradox: ač byli oba nejvýše postavené osobnosti britského království, měli poměrně vřelý vztah i k běžným činnostem a starostem běžného lidu. A možná i proto byli tak milováni. A i možná proto milovali Defender, protože v čem jiném je tak silně ukrytá praktičnost a určitá „beztřídnost“, než v terénní hliníkové legendě z produkce Land Roveru. Má ho královna, má ho poslední rolník na zapomenutých vsích kdesi ve Skotsku. Velmi britské.
Bentley State Limousine
Současný „královský kočár“, přitom prvnímu exempláři ze dvou, které jsou momentálně ve službě je právě v tomto roce 20 let – dodán byl v roce 2002 (a vyráběn dva roky).Tak trochu britský národní rys – konzervativní hodnoty a osvědčené značky a postupy jsou více než všechny „novinky“. Speciál vyrobený na základě tehdejšího Bentley Arnage dostala královna jako dar od Bentley k 50. výročí jejího majestátu, o sedm let později, v roce 2009 přibyl k prvnímu vozu druhý, aby je měla královna vždy k dispozici.
Nejvíc výjimečný Bentley všech dob
Speciální karoserie vznikala v divizi Bentley Mulliner a sériovému Arnage se nepodobá v podstatě v ničem. Výrazná a vysoká nástavba umožňuje vzrůstem drobné panovnici do automobilu v podstatě vejít, čemuž také velmi napomáhají do protisměru se otvírající dveře pod velkým úhlem devadesáti stupňů. O zpracování vnitřku se nemá smyslu bavit, nic lepšího na světě neexistuje. Možná honosnějšího, možná nevkusnějšího, nicméně ne precizněji zpracovanějšího.
Rozměry se oproti standardnímu Arnage pochopitelně zvětšily, s délkou 6 220 mm je speciál o masivních 830 mm delší než výchozí provedení, s výškou 1 770 mm je také o 100 mm vyšší. Rozvor činí 3 844 mm. Osmiválec s 300 kW a 835 Nm přenáší svoji sílu přes speciální převodovku, umožňující jízdu krokem, stejně jako maximální rychlost 210 km/h. O ochraně proti útokům zvenčí se diskrétně mlčí, jak je ostatně v Británii zvykem, nicméně vůz „má chránit posádku jako žádný jiný“, jak uvádí Bentley. A proč ne Rolls-Royce? Ačkoli jsou obě legendy, R-R i Bentley momentálně v německých rukách, R-R pod BMW přišel královně jako už „příliš německý“.
Na poslední cestě: chvíli v Mercedesu, pak už v Jaguaru
Jak viděl celý svět v přímém přenosu, počátek královniny poslední cesty byl svěřen černému Mercedesu Třídy E skotské pohřební služby Wiliam Purves. Z jednoduchého důvodu: vhodnější vůz nebyl ve Skotsku „po ruce“. Jak vidno, ani královský servis není vždy dokonalý. Viditelná loga patří k faux pas jak samotné firmy, tak i pracovníků Windsoru. Během cesty došlo k jejich odstranění, především ale k přemístění rakve do opravdu důstojného, „královského“ pohřebního vozu Jaguar XJ v úpravě firmy Wilcox. S tímto vozem pak také probíhal celý zbytek smutečního obřadu.
Náš malý přehled toho nejlepšího z královských garáží je u konce, celý výčet by vydal na opravdu velmi dlouhé čtení. Chtěli jsme vám přiblížit jednu výjimečnou panovnici se zcela výjimečným vztahem k automobilismu – a sbírkou skvělých aut v královských garážích. Doplnili jsme ji o bohatou galerii, abyste si mohli vše prohlédnout na fotografiích, někdy i velmi historických. Nám přijde nejzajímavější fotka se šátkem a za volantem Land Roveru – když navíc víme, že takto opravdu vozila po svých panstvích oficiální návštěvy. Jaká se nejvíce líbí vám? Děkujeme za názor do diskuse!