Zvláštní sbírka aut královny Alžběty II. spatřila světlo světa: Pečlivě vybrala každé z nich, uměla je opravovat i řídit

Málokterý monarcha o sobě může říci, že krom urozeného původu má i výuční list automechanika. A dáma jenom jedna jediná. Alžběta II. auta opravdu milovala.

i Zdroj fotografie: iStock
i Zdroj fotografie: Rolls-Royce
i Zdroj fotografie: Bentley
i Zdroj fotografie: Daimler
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Land Rover
i Zdroj fotografie: Land Rover
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Land Rover
i Zdroj fotografie: Land Rover
i Zdroj fotografie: Rolls-Royce
i Zdroj fotografie: Land Rover
i Zdroj fotografie: Rolls-Royce
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Bentley
i Zdroj fotografie: Bentley
i Zdroj fotografie: Bentley
i Zdroj fotografie: Wilcox
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Dalších 25 fotografií
Dalších 25 fotografií
                   

Je to jen několik dnů, co po celé Anglii utichly zvony na památku zesnulé panovnice, Jejího Veličenstva královny Alžběty II., a na trůn nastoupil její syn, král Karel III. Nejen automobilové nadšence napadlo, v jakých vozech za celý svůj dlouhý život seděla a jezdila, proč je nynější oficiální „královské“ vozidlo Bentley a nikoli Rolls-Royce, jak by se na nejvyšší aristokracii (lidskou i automobilovou) slušelo a proč se na první díl svojí poslední cesty vypravila v Mercedesu třídy E – a nikoli Jaguaru. Speciál věnovaný Jejímu Veličenstvu je tady.

Vztah k automobilům ryze královský (a získaný ve válce)

Alžběta II. získala svůj první vztah k automobilům za 2. světové války, kdy si prosadila (přes nevoli svého otce, krále Jiřího VI.), že bude pracovat v ATS (Auxiliary Territorial Service). Neboli ženských pomocných sborech. Tyto k britské armádě přidružené jednotky byly přístupné všem svobodným ženám mladším třiceti let a jejich cílem bylo podporovat průmysl a zemědělství a ulehčit tak válkou zkoušenému království. Dovršením osmnáctého roku a tedy nezávislosti v rozhodování byly veškeré snahy jejího královského otce marné a Alžběta mohla k ATS „narukovat“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co je však už poměrně méně známé je to, že její práce pro tyto sbory byla (z jejího vlastního přání) v zásadě inkognito, pod jménem Alžběta Windsorová v ní nikdo nehledal budoucí panovnici, která se momentálně věnuje opravám osobních i nákladních automobilů. Je také jediným členem královské rodiny, který se během druhé světové války aktivně zapojil do prací pro britské hospodářství. A Británie jí tuto její svéhlavost a obětavost nikdy nezapomněla. Už tady někde se utvářel ten natolik pevný a silný vztah mezi panovnicí a jejím lidem.

Miluji všechny vozy, pokud jsou britské. Velmi britské

Láska k automobilům pak královnu provázela celý život. Jako správný patriot (ostatně kdo by měl být větším patriotem, než sama královna) tíhnula celý život k britské produkci, jakkoli některé ostrovní značky provázely problémy a už nejsou mezi námi (kupříkladu Rover). V jejich garážích jsou tedy nepřekvapivě zastoupeny především Jaguary, Bentley, Aston Martiny nebo Rolls Royce. A Land Rovery, které miloval princ Phillipe a kterého jeden z nich (v jeho vlastní úpravě) doprovázel na poslední cestě. Pojďme se na některá královská auta podívat blíže:

Rolls-Royce Phantom IV State Landaulette z roku 1955

První sériový osmiválec, který Rolls Royce kdy postavil a rozhodně jeden z nejexkluzivnějších exponátů ve sbírkách. Užívaný královnou a vévodou z Edinburghu neuvěřitelných 43 let (od roku 1959 do roku 2002). Rolls Royce vůz upravil (mj. vyšší okna pro lepší výhled královské rodiny) a vyrobil jich pouze 19 kusů, královna vlastnila vůz se šasi číslo ‚4AF2’ a na její žádost se karosoval u HJ Mulliner namísto u společnosti Hooper & Co. V držení královské rodiny zůstalo nakonec pět těchto unikátů, mimo jiné v něm jela Meghan Markle na svojí svatbě s princem Harry.

iZdroj fotografie: Rolls-Royce

Daimler Empress MkII

Protiváha RR Phantomu od Bentley: výjimečně elegantní a možná více „dámské“ provedení, jak tvary, tak zbarvením. Všimněte si odstínu hnědé, použité na bocích – je to přesně ten odstín, používaný u kabelek nebo líčidel, jinými slovy vyloženě „dámská záležitost“. Mimořádně oblíbený vůz a jeden z prvních‚ který královně sloužil už v její státnické roli. Jak napsaly tehdejší The Sun, čtyřdveřový sedan měl „skládací stolky z ořechového dřeva a sedadla podobná trůnu“. Pod kapotou vidlicový osmiválec, pochopitelně.

iZdroj fotografie: Bentley

Daimler Super V8 LWB z roku 2001

Nemůže chybět. Aneb smrtelník si koupí Jaguára, komu ale v žilách koluje modrá krev, volí Daimler. Jsou to ty jemné rozdíly, které obyčejný plebs nemá šanci zachytit. Každopádně V8 pod kapotou byla důstojná motorizace, Super v názvu odkazuje na „Supercharged“ a tedy přeplňování kompresorem a mohutných 363 koní pod kapotou. LWB je pochopitelně „Long Wheel Base“ a tedy prodloužený rozvor. Tady se cestuje vzadu, každopádně. Přesto jedno z nejnižších vozidel v královnině vozovém parku, při nasedání je nutné mírně se přikrčit.

iZdroj fotografie: Daimler

Land Rover Defender Series III

Legenda legend, oblíbené vozidlo obou manželů, prince Phillipa i královny Alžběty. Možná se v tom zrcadlí jistý paradox: ač byli oba nejvýše postavené osobnosti britského království, měli poměrně vřelý vztah i k běžným činnostem a starostem běžného lidu. A možná i proto byli tak milováni. A i možná proto milovali Defender, protože v čem jiném je tak silně ukrytá praktičnost a určitá „beztřídnost“, než v terénní hliníkové legendě z produkce Land Roveru. Má ho královna, má ho poslední rolník na zapomenutých vsích kdesi ve Skotsku. Velmi britské.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Bentley State Limousine

Současný „královský kočár“, přitom prvnímu exempláři ze dvou, které jsou momentálně ve službě je právě v tomto roce 20 let – dodán byl v roce 2002 (a vyráběn dva roky).Tak trochu britský národní rys – konzervativní hodnoty a osvědčené značky a postupy jsou více než všechny „novinky“. Speciál vyrobený na základě tehdejšího Bentley Arnage dostala královna jako dar od Bentley k 50. výročí jejího majestátu, o sedm let později, v roce 2009 přibyl k prvnímu vozu druhý, aby je měla královna vždy k dispozici.

iZdroj fotografie: Bentley

Nejvíc výjimečný Bentley všech dob

Speciální karoserie vznikala v divizi Bentley Mulliner a sériovému Arnage se nepodobá v podstatě v ničem. Výrazná a vysoká nástavba umožňuje vzrůstem drobné panovnici do automobilu v podstatě vejít, čemuž také velmi napomáhají do protisměru se otvírající dveře pod velkým úhlem devadesáti stupňů. O zpracování vnitřku se nemá smyslu bavit, nic lepšího na světě neexistuje. Možná honosnějšího, možná nevkusnějšího, nicméně ne precizněji zpracovanějšího.

Rozměry se oproti standardnímu Arnage pochopitelně zvětšily, s délkou 6 220 mm je speciál o masivních 830 mm delší než výchozí provedení, s výškou 1 770 mm je také o 100 mm vyšší. Rozvor činí 3 844 mm. Osmiválec s 300 kW a 835 Nm přenáší svoji sílu přes speciální převodovku, umožňující jízdu krokem, stejně jako maximální rychlost 210 km/h. O ochraně proti útokům zvenčí se diskrétně mlčí, jak je ostatně v Británii zvykem, nicméně vůz „má chránit posádku jako žádný jiný“, jak uvádí Bentley. A proč ne Rolls-Royce? Ačkoli jsou obě legendy, R-R i Bentley momentálně v německých rukách, R-R pod BMW přišel královně jako už „příliš německý“.

Na poslední cestě: chvíli v Mercedesu, pak už v Jaguaru

Jak viděl celý svět v přímém přenosu, počátek královniny poslední cesty byl svěřen černému Mercedesu Třídy E skotské pohřební služby Wiliam Purves. Z jednoduchého důvodu: vhodnější vůz nebyl ve Skotsku „po ruce“. Jak vidno, ani královský servis není vždy dokonalý. Viditelná loga patří k faux pas jak samotné firmy, tak i pracovníků Windsoru. Během cesty došlo k jejich odstranění, především ale k přemístění rakve do opravdu důstojného, „královského“ pohřebního vozu Jaguar XJ v úpravě firmy Wilcox. S tímto vozem pak také probíhal celý zbytek smutečního obřadu.

iZdroj fotografie: Wilcox

Náš malý přehled toho nejlepšího z královských garáží je u konce, celý výčet by vydal na opravdu velmi dlouhé čtení. Chtěli jsme vám přiblížit jednu výjimečnou panovnici se zcela výjimečným vztahem k automobilismu – a sbírkou skvělých aut v královských garážích. Doplnili jsme ji o bohatou galerii, abyste si mohli vše prohlédnout na fotografiích, někdy i velmi historických. Nám přijde nejzajímavější fotka se šátkem a za volantem Land Roveru – když navíc víme, že takto opravdu vozila po svých panstvích oficiální návštěvy. Jaká se nejvíce líbí vám? Děkujeme za názor do diskuse!

Galerie

Dalších 25 fotografií
Dalších 25 fotografií

Které z královniných aut se vám líbí nejvíce?

Zdroj: AP
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články