Sportovní legenda z rodiny VW Golf se stala časem dostupnou i pro ty, pro něž byla dlouho zapovězena. Jako bonus k ceně přidává i spolehlivý motor a skvělý podvozek. Zkratka: GTI.
Volkswagenu nelze upřít – přes všechny ty maléry a „politováníhodné skutečnosti“ poslední doby – jednu opravdu pozitivní vlastnost. Poměrně přesně uměl vždy odhadnout, jak nadchnout natolik velkou skupinu motoristů, aby mohl vyrábět upravený základní model, prodávat jej jako sportovní automobil, a ještě z něj nakonec udělat kultovní záležitost. To je celkem dost úspěchů najednou. A jedním z největších „kultů“ jsou pochopitelně ona tři magická písmena: GTI. Dnes navíc nečekaně dostupná. Pojďme se na jeden takový model společně podívat.
GTI jako skvělý produkt i marketing
Musím se v úvodu přiznat, že jsem výše popsanou „GTI“ magii u VW vždy obdivoval. Minimálně už pro ten propracovaný marketing, pro udržované „zvyky“ typu károvaných sedaček, hlavice řadicí páky ve stylu golfového míčku nebo červené linky po celém autě. A samozřejmě nespočet limitovaných edic. Jaké by to bylo „luxusní“ zboží, kdyby nemělo svoje „limitky“. Většinou pravda opravdu nádherné, vždy za poměrně peprnou cenu. Chceš něco extra? Zaplať. Že to extra je pořád „jenom Golf“, tě nemusí trápit.
Soudě podle obchodního úspěchu to většinu fanoušků do „GTI magie“ opravdu netrápilo a „limitky“ se prodávaly jako teplé žemle v regálu. Pravda, ne vždy jsem byl ze základních verzí GTI nadšený, zejména co se motorizace týče, dát do třetí generace GTI obyčejný dvoulitr s výkonem 85 kW mi přišlo jako hodně slabé řešení, zejména když v generaci předchozí existovaly verze s dmychadlem G60. Naštěstí přišla generace čtvrtá, a především pátá, která byla opět hodna pojmenování GTI.
200 koní na hot hatch stačí
S motorem o výkonu 147 kW neboli příjemných 200 koní jsme mohli bez zaváhání napsat, že Golf GTI je opět tím, čím chtěl být vždy – hot hatchem. Neboli sportovním kompaktem, autem, které tak trochu maskuje svůj potenciál a je schopné sloužit přes týden rodině, aby o víkendu vyloudilo jeho majiteli úsměv na prázdné okresce. A jakkoli nejsem příznivce designu „pětky GTI“, po technické stránce jí mohu jen málo vytknout. S jediným dovětkem: někdy je starší opravdu lepší než novější.
Do roku 2008 se totiž Golf GTI osazoval dvoulitrovým motorem z řady EA 113 s rozvody poháněnými ozubeným řemenem a kazetou vyvažovacích hřídelů umístěnou vespod motoru. Od tohoto data dostal „vrcholový Golf“ notorického potížistu ze série EA 888, kde rozvody pohání řetěz. První generace tohoto agregátu je opravdu nepovedená po všech stránkách, řetěz má citelně menší trvanlivost nežli řemen ve starším motoru, navíc to je jen začátek problémů.
Starší motor je lepší, po všech stránkách
Je tedy lepší se mu obloukem vyhnout, a pokud uvažujete o Golfu V GTI, volte vozy s datem výroby právě do onoho roku 2008, s kódy motoru AXX, BPY nebo BWA. Jeden takový je momentálně dostupný na českém inzertním serveru, na rok výroby 2005 a 180 000 najetých kilometrů vypadá vcelku velmi zachovale, a to včetně interiéru. Klasický „analogový“ Golf, s víceprvkovým zavěšením vzadu (údajně jej navrhovali titíž lidé, jež mají „na svědomí“ první Focus) je aktuálně za 135 tisíc korun. Což mi přijde jako vcelku férová cena. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!