VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

Sázka VW na jednu jedinou – elektromobilní – kartu přináší otazníky, jestli má opravdu smysl se ještě bránit rozhodnutí EU o konci spalovacích motorů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Popravdě, kdysi bych zprávu Reuters o tom, že koncern VW kupuje podíly v dolech, v podstatě asi přehlédl. Co už, má peníze, tak nakupuje, žádný problém. Navíc se určitě podílí na výrobě dumperů, speciálních nákladních vozidel pro dolové využití, tak zkrátka koupí i ten důl, synergie se hodí. A tím by to skončilo. Jenže dnes je vše jinak. A to, že VW začíná „horničit“ a investuje do těžby suroviny, znamená jediné: nic než elektro už neplánujeme. Tak se na ty horníky z Wolfsburgu pojďme podívat společně.

VW je schopno evidentně zvládnout cokoli. I důl, i párky

VW je šířkou svého portfolia (od Lamborghini přes Bentley po SCANIA) natolik „širokospektrální“ automobilka a koncern, že nemůže překvapit ani to, když si pod vlastním katalogovým číslem vyrábí i párky v kantýně ve Wolfsburgu. A ty jsou tak zdaleka nejprodávanějším zbožím VW na světě. Pochopitelně, tato úsměv budící informace tak nějak zapadá do celého „Autolandu VW“. Kde jinde párky než u VW. To dá rozum. Nejen Němci jsou na „Bratwürst mit Senf“ tak trochu ujetí, v dobrém slova smyslu.

iZdroj fotografie: Vanellus / Creative Commons / CC-BY-SA

Co však nejde příliš na rozum, je to, že Německo – spolu mimochodem s námi, Poláky, Italy a dalšími zeměmi v pomyslném „klubu rozumných“ – vyjádřilo celkem silný (o to víc nečekaný) odpor vůči rozhodnutí Evropské komise o ukončení prodeje spalovacích motorů v roce 2035. Respektive trvá na podmínce, že po roce 2035 bude možný provoz na syntetická, tzv. CO2 neutrální paliva (při jejich výrobě se spotřebuje stejné množství CO2, jaké se potom při jejich spálení uvolní). A Německo má v EU zásadní váhu, pochopitelně.

Němci se bouří, VW hraje přesně opačnou ligu

Proto je s podivem, že největší automobilka Německa – VW – se tak razantně věnuje elektromobilitě, jako by si ani nepřipouštěla jiné možnosti. Jakoby ze sebe chtěla tak trochu setřást pel ekologického (a finančního) propadáku jménem Dieselgate, kdy se naopak ocitla v hledáčku světových médií (a vyšetřovatelů) za to, že modifikovala software v motorech. Aneb z extrému do extrému. Od čadících TDI motorů k brutálnímu přechodu na elektro. Česky se tomu říká „papežštější než papež“. Kompromis by prosím nešel?

iZdroj fotografie: Julia Roesler / Creative Commons / CC-BY-SA

Jak totiž uvedl v rozhovoru pro Reuters Thomas Schmall, člen představenstva VW odpovědný za technologie, Volkswagen chce, aby se jeho bateriová divize PowerCo stala globálním dodavatelem baterií a zároveň aby ​​uspokojila polovinu své vlastní poptávky převážně v Evropě a Severní Americe. „V budoucnu bude existovat několik vybraných standardů baterií. Prostřednictvím velkého objemu výroby a prodeje třetím stranám chceme být jedním z těchto standardů,“ řekl Schmall doslova.

Nezávislost na Číně je základ úspěchu

Jinými slovy, VW nechce být do budoucna závislý na dodávkách baterií od kohokoli jiného a se svými možnostmi a schopnostmi obřího koncernu se postará o to, aby měl celý řetězec výroby pod kontrolou. Do čehož nákupy dolů zapadají, protože těžbou surovin to všechno začíná. Což (pro VW žel o něco dříve) pochopila Čína, která takto zakoupila doly mj. v Africe, stejně jako využívá doly na svém vlastním území. Není to ostatně tak dávno, co jsme tady psali o měděných dolech v Číně.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Elektromobily jsou politický podvod. Za 20 let se probudíme a bude to ještě horší. Německý dokument mluví jasně

iZdroj fotografie: Depositphotos

Čínští velcí výrobci elektromobilů, jako je třeba BYD, také nenechávají v této oblasti nic náhodě a snaží se mít pod kontrolou celý řetězec. A nebýt tak závislí na dodávkách de facto od konkurence. Protože jestli něco opravdu nechcete, tak to, aby vám konkurence viděla do karet. Třeba jen tím, že vás zásobuje bateriemi. „Zajištění těchto zdrojů včas, v blízkosti rafinerií a z míst mimo Čínu je klíčem k vítězství v závodě o baterie,“ potvrzuje Geordie Wilkes z UCL Insitute for Sustainable Resources.

VW a Tesla svorně v maximálním objemu investic

VW tak následuje Teslu v objemu investic do výroby baterií a tito dva hráči se začínají vzdalovat ostatním. Tesla si však ještě vypomáhá dodávkami třeba právě od zmíněné BYD, čehož se chce VW evidentně vyvarovat. Dceřiná „elektrická a bateriová“ divize Volkswagenu PowerCo, založená v roce 2022, se tak chce dostat do roku 2030 na tržby přes 20 miliard eur. To vypadá jako vcelku ambiciózní plán na firmu, která má ještě mokrý inkoust na zápisu do obchodního rejstříku.

iZdroj fotografie: Tesla

Výroba bude zahájena v roce 2025 v závodě PowerCo v německém Salzgitteru, v roce 2026 ve španělské Valencii a v roce 2027 v kanadském Ontariu. A pro všechny tyto závody potřebuje PowerCo suroviny. A VW mu je zajistí tou nejlepší cestou – koupí doly na těžbu lithia, niklu a kobaltu, nebo alespoň podíly v nich. Peníze nejsou problém. Od roku 2025 chce VW vyrábět ohlášený dostupný elektromobil ID.2All s cenou do 25 000 eur, ideálně s vlastními bateriemi. S ohledem na to, že tento článek píšu 19. 3. 2023, má VW co dělat.

Co když to dopadne všechno jinak?

Závěrem si nemůžu odpustit jednu všetečnou otázku: co se stane, když to nakonec „všechno dopadne jinak“? VW je evidentně přesvědčen, že jediná cesta pro budoucnost vede přes elektromobily a baterie. Co když se ale vývoj začne ubírat jiným směrem? Popravdě oceňuji (a obdivuji) odvahu těchto hráčů, že jsou schopni vsadit všechno na jednu kartu (byť třeba Porsche je naopak činné v chilském závodě na syntetická paliva) a doufat, že se to nezmění. Mnoho jiných totiž naopak doufá, že se všechno ještě změní. Výsledek, jako vždy, ukáže teprve čas. Jak to tipujete vy?

Jak tipujete výsledek „elektro vs. spalovací“ po roce 2035?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články