Když se někdo snaží po aféře Dieselgate napravit pověst a stát se nejekologičtějším výrobcem na planetě i v přilehlém vesmíru, vede to místy k opravdu nečekaným koncům.
Není asi tajemstvím, že mnoho světových i evropských výrobců se ocitá na křižovatce. Zdá se, že nastala chvíle, kdy se musí rozhodnout, kterým směrem se vydat. Jsou tací hráči, jako Audi, kteří se rozhodnou pro dvě platformy a nechávají si dveře otevřené. Co kdyby, znáte to. Pak jsou i tací, jako třeba Toyota a BMW, kteří otevřeně mluví o problémech spojených s elektromobilitou. A nakonec jsou tu firmy jako Volkswagen, kteří jako by vše vsadili na jednu kartu. Jsou si opravdu jisti, že mají esa v rukávu? Pojďme se na to podívat společně.
VW se opravdu razantně snaží zbavit aféry Dieselgate
Pro nás Čechy, pro nějž koncern Volkswagen znamená přece jen trochu víc, než jen jednoho z několika německých výrobců má navíc celá situace několik zajímavých konsekvencí. Tak především, Škoda Auto patří koncernu VW. A směrování koncernu se tak trochu (možná i trochu více než trochu) dotýká směrování naší Škody. V obou směrech. Jednak jsme dostali „darem“ výrobu spalovacích motorů EA 211 pro celý koncern, jednak si Škoda maluje budoucnost v podstatě pouze elektromobilní. Viz studie představené tento rok.
Za druhé, jako země svého času velmi preferující koncernové vznětové motory (kdo nejezdil TDI, jako by nebyl) máme aféru Dieselgate ještě docela v živé paměti. Jakkoli se nás tuším odškodnění ze strany VW paradoxně netýkalo a z našich majitelů „cinkutých“ TDI motorů na aféře nikdo nevydělal. Především však asi nebudu sám, komu chování VW nyní přijde jako „ode zdi ke zdi“. Tak nejdřív bychom namontovali TDI snad i do dětského kočárku, abychom po provalení skandálu zase úplně všechno zavrhnuli?
Rozdělení značek koncernu: VW ideálně jenom elektro
A jasně deklarovali, že do budoucna chceme být papežštější, než papež? A chceme odčinit všechny (nafotové i benzínové) hříchy tím, že raději nevyrobíme nic, co by jen trochu zavánělo benzínem nebo naftou? Vždyť je je to nesmysl. Chápu, na nějaké supertajné poradě se zřejmě dohodlo následující dělení. Audi: zkusíme pod obojím. Škoda? necháme vyrábět spalováky, Čechům to nevadí. Porsche: počkáme, jak dopadne syntetika. Lambo: benzín!!! Možná hybridy. Seat: hybridy i benzín. VW: jen elektro, jsme nejvíc vidět.
Netuším, jestli nějaká podobná porada někdy proběhla, ale dle toho, co vidíme dnes a denně u VW bych skoro tipnul, že ano. VW evidentně vsadil všechno na jednu kartu, problém je, že ta karta není momentálně příliš vysoká. To však nebrání třeba norskému importérovi v tom, aby letos v prosinci přestal přijímat objednávky na nové osobní vozy s benzínovými nebo naftovými motory. Jinými slovy, co má nádrž na něco tekutého a logo VW do Norska nesmí ani páchnout.
Chápeme, Norsko a Norové jsou úkaz nejen v evropském měřítku. Tak daleko, jako jsou s elektromobilitou oni, se zatím v Evropě nikomu nepodařilo ani přiblížit. V září 2023 tvořily celých 93 % prodejů elektromobily a plug-in hybridy. Většina z toho však byla „čistá elektrika“. Jen Volkswagen prodal v Norsku za posledních 10 let přes 100 000 takových vozidel. Zřejmě nevidí potřebu držet v nabídce podle něj zastaralé benzínové nebo naftové motory. Otázka je jediná: kdy se tak stane u nás? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!