Citelné snížení prodejů elektromobilů v souvislosti s ukončením státních dotací vedou koncern VW k přehodnocení svých elektromobilních plánů. Někdo bude muset z kola ven.
Složitá situace na trhu elektromobilů, související s ukončením dotací a státních programů na podporu jejich prodejů v roce 2023 vede evropské výrobce k zamyšlení, jak a zda vůbec pokračovat v nastoupené cestě přechodu na eektromobilitu. Odhalení skutečného zájmu (respektive nezájmu) o nové elektromobily, přičítaného jak jejich vyšší ceně, tak dosud nevyhovující infrastruktuře tak nutí i ty největší hráče na trhu ke nepopulárním krokům, které byly ještě před několika měsíci zcela nemyslitelné. Pojďme se na to společně podívat.
Elektromobily mají rostoucí objemy výroby i prodejů. Jenže ne v Evropě
Jak totiž uvádí mimo jiné analýza respektované společnosti JATO Dynamics, ohlašované navyšování počtu objednávek a s tím související zvyšování objemů výroby má jeden podstatný háček: „Z 33,4 milionů nových elektromobilů, očekávaných globálně v roce 2030, bude většina vyrobena v Číně. Díky vládním dotacím a cenové válce vedené čínským lídrem jsou tamní elektromobily cenově dostupnější, než běžná vozidla se spalovacím motorem.“ A tím bychom v podstatě mohli skončit.
Neb to dokonale vystihuje současnou situaci na trhu s elektromobily a především to, jak se de facto všichni nechali uchlácholit rostoucími čísly a prognózami o tom, jak se objednávky elektromobilů budou neustále zvyšovat a čekají nás už jenom v podstatě samé světlé zítřky. Že se tímto „elektromobilním rohlíkem“ nechá opít určitá skupina zákazníků, nevidící skutečnou situaci v automotivu a v tom elektromobilním speciálně, bych možná ještě pochopil. Ale že úplně stejně dopadnou i ostřílení manažeři, působící desítky let v branži na vrcholných pozicích? Pozoruhodné.
I největší z největších musí razantně omezovat a škrtat
Jinak si nelze vysvětlit aktuální „elektromobilní depresi“, panující v Evropě poté, co se zavřely kouhoutky s různými formami finančních podpor ze strany států a elektromobily se tak náhle ocitly (konečně) poprvé ve zcela rovném, férovém srovnání na trhu nových vozů. A v podstatě z noci na noc začínají velmi citelně ztrácet svoje (dotacemi vyhnané) pozice a vedle svých protějšku se spalovacími motory se náhle ukazují jako velmi špatně prodejné. Někdy spíše neprodejné.
I největší hráč na evropském trhu, koncern Volkswagen je tak nucen omezovat či zcela zastavovat výrobu svých elektromobilních modelů – neb je zkrátka nikdo nechce. Míněno nikdo v Evropě. A momentálně se bavíme o tom, co je a a co bude v Evropě, nikoli na tak trochu pokřiveném čínském trhu. Kde je dotována jak výroba, tak i prodeje (není to už náhodou „socialistická forma podnikání“?), kde čínská vláda skoupila naleziště drahých kovů, nutných k výrobě baterií a kde je výroba a následné vlastnictví EV tak trochu státní formou náboženství.
ID.3 se revolučním modelem nakonec nestal
Jako první toto nepříjemné rozhodnutí přitom postihlo „pionýra“ elektromobility od Volkswagenu: model ID.3. Popravdě, nepřekvapuje mne to. Nevím, co přesně bylo v zadání jeho designu, ale když jsem jej před několika lety poprvé uviděl, následovalo zklamání. Umocněné na VW nečekaně bombastickými prohlášení o tom, že právě ID.3 bude oním zlomovým modelem pro budoucnost celého koncernu a nositelem všech těch pozitivních elektromobilních vizí. Od počátku jsem v tomto směru byl poněkud skeptický.
ID.3 totiž na první pohled nebylo autem, které by mohlo nadchnout masy natolik, aby zahodily svoje Golfy a vyplenily sklad u prvního dealera, kterého na cestě za zářnými elektromobilními zítřky potkají. A žel nebylo takovým autem ani na druhý pohled. Sny o obrovském úspěchu se pomalu rozplývaly, Volkswagen pronásledovaly problémy se zahájením výroby a celkem nepřesvědčivou technologií pod karosérii nového modelu. Kvalita zpracování navíc zůstala hodně pod standardy VW včetně levných modelů. Kterým navíc ID.3 opravdu není.
Kombinace nevýrazného designu, strohého interiéru a nepřesvědčivých výkonů
A co hlavně, ID.3 nevypadá moc přesvědčivě. Není to ten model, po kterém toužíte a pro který jste schopen se od minuty zadlužit a jít si pro něj k prodejci. Není to model, ve kterém budete chtít být viděn a který vás bude denně bavit při jeho užívání. Nečekaně sterilní interiér a průměrné jízdní výkony vedly k tomu, že z ID.3 se stal sice pionýr, ale současně tak trochu nechtěné auto, jehož prodeje fungovaly především díky zmíněným státním penězům, zvyšujícím jeho dostupnost pro potenciální zákazníky.
Jakmile však subvence ustaly, ukázalo se, že král je opravdu nahý. A že z průkopníka elektromobilů od VW pravděpodobně již nikdy nebude prodejní hit a k zopakování úspěchů Brouka nebo Golfu bude mít hodně daleko. A co hůř, ID.3 se prodává mnohem hůř než ostatní elektromobily značky. Poslední prodejní data od JATO Dynamics ukazují, že Němci za celý rok prodali pouze 50 591 kusů ID.3. I spalovací Polo, kterého by se VW rád zbavil, má dvakrát lepší čísla. Ukončeného Passatu se prodalo 55 699 kusů. Potřebuje to komentář? Soudím, že nikoli.
Golf je pro VW nenahraditelný, a nikdy se to zřejmě nezmění
ID.3 se zkrátka novým „elektrickým Golfem“ nikdy nestane, což již potvrdil šéf značky VW Thomas Schaefer v rozhovoru pro německý Auto Motor und Sport: „Golf je a zůstane absolutním vlajkovým modelem Volkswagenu, protože tento segment je v Evropě stále velmi populární. A věřím, že to tak zůstane.“ Jinými slovy: nepovedlo se nám to, tak se vracíme k tomu, že Golf bude Golfem. I když ve své další generaci již možná pouze elektrickým.
Jak to vidíte vy, vyjde to VW alespoň tentokrát? A podaří se s případným elektrickým Golfem zlomit prokletí elektromobilů v Evropě? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!