Teslu už nikdo nechce, Volkswagen tak má šanci stát se Samsungem mezi elektromobily. Pokud změní jednu věc

Vystupování Elona Muska coby poradce prezidenta Trumpa vede k nemalému odporu veřejnosti vůči Tesle i vůči němu samotnému. Využije VW této šance k útoku na trůn?

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Píše se 16. březen roku 2025 a v titulku k tomuto článku mohu celkem s klidným svědomím napsat něco, co by ještě před dvěma měsíci bylo zcela, ale zcela nemyslitelné. Respektive co bylo přesně opačně. A jakkoli se v tomto oboru pohybuji pěknou řádku let, popravdě si nevzpomínám na podobnou situaci, kdy by se trh dokázal takto dramaticky otočit. A myslím, že podobný pocit nebudu mít zdaleka sám. Ostatně v redakci AutoŽivě.cz jsme se v tomto také (pravda poměrně vzácně) shodli. Pojďme se na tu velkou změnu podívat společně.

Pro marketing VW jsou Elon Musk s Donaldem Trumpem dar z nebes

O co vlastně jde? O nic menšího než o to, jak se na jedné straně fatálně změnila pozice Tesly a jejího lídra Elona Muska poté, co se stal poradcem Donalda Trumpa po jeho znovuzvolení do prezidentské funkce, a jak na danou situaci zareagoval trh s Teslou. A současně jak se (i mnou, přiznám se) na poli elektromobility takřka cele odepisovaný Volkswagen najednou probudil, jako by ho polili živou vodou. A zdá se, že se asi nemohl probudit v lepší chvíli.

Automobilka Volkswagen popírá, že by měla zájem koupit Teslu

Stejně tak se zdá, respektive bych tomu byl ochoten uvěřit, že v kancelářích centrály Volkswagenu je nyní (na dané poměry a po hodně dlouhé době) aspoň trochu veseleji a konečně se dá hledět do budoucna s mírným, opatrným, přesto optimismem. A co je na tom celém naprosto nejlepší a co marketéry Volkswagenu musí těšit asi nejvíce, je to, že pro danou situaci nemuseli hnout ani prstem. A nestála je ani euro. No nebrali byste takový byznys? Já tedy všemi deseti.

A příčina je dnes již celkem známá. Elon Musk se totiž v roli poradce Donalda Trumpa stihnul téměř přesně za 2 měsíce (inaugurace prezidenta USA byla 17. ledna 2025) tak totálně znemožnit a poštvat si proti sobě i ty, jichž se jeho slova a výkřiky vůbec nedotýkají, že je to až k nevíře. Lidé zkrátka aroganci a prezentaci moci nemuseli nikdy, a pokud je navíc neomalená a zasahuje do územních práv jiných lidí (Kanada a Grónsko), umí svoji nevoli dát najevo. Celkem razantně.

Elon Musk se zřejmě opravdu pomátnul. Jinak by tohle nedopustil

Zvláštní, že tohle Muskovi nedošlo. Při jeho inteligenci bych s tím snad počítal. Nebo je už opravdu tak pohlcen mocí svého DOGE úřadu pro snižování administrativy státní správy, že ho Tesla nezajímá? To si opravdu nemyslím. Tesla je Muskovo „dítě“, a jak jeho vlastní image dokonale fungovala, když byl „tak trochu normální“ (majitelé Tesly dávali s oblibou najevo, že mají auto od toho cool chlápka, co současně posílá rakety k ISIS a do budoucna i na Mars), tak nyní se to dokonale otočilo.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

A lidé hromadně ruší objednávky na Teslu, v Kanadě stopli jejich podporu ze státních peněz (ještě aby ne) a v Norsku, Dánsku a Švédsku, tedy zemích Tesle zaslíbených, letí prodeje o desítky procent dolů. To už někde pocítíte. A Volkswagen? Má nyní jedinečnou šanci. Po nemastném neslaném ID.3 a ID.4 je tady opravdu skvělé Audi GT e-tron, elektrické Cupry nebo ID.7 Tourer, což je celkem praktické kombi, tak trochu Passat Variant na elektřinu, jen o kus modernější.

Nemluvě o novince na čínském trhu: VW ID.Unyx vypadá přesně tak, jak mělo vypadat první ID.3. A Volkswagen by tak nemusel řešit většinu dnešních problémů s elektromobily.

iZdroj fotografie: VW

Stane se VW tak trochu Samsungem mezi elektromobily?

Jinými slovy: všechno je náhle jinak. Elon Musk se de facto za 60 dnů stal z opravdu imagemakera pro Teslu náhle někým, vůči komu se budoucí majitelé elektromobilů chtějí naopak vymezit. „Chci elektromobil, ale nechci, aby to byla Tesla“ bude teď stále častěji k slyšení v showroomech nejen VW, ale i čínských značek. Ti všichni mohou z Muskova pomatení smyslů úspěšně těžit. Každý po svém, každý zřejmě trochu jinak, ale mohou. Navíc to dostali jako na stříbrném podnose a vyloženě zadarmo. Hloupý, kdo dává, hloupější, kdo nebere.

Samsung už testuje „průhledné“ kamiony zítřka. Revoluční myšlenka usnadní předjíždění

A Volkswagen? Ten má nyní tuším jedinečnou šanci na comeback a reparát. Víte, co mne napadlo? Přirovnání k mobilům. U nich máme iPhone (a Ameriku, tedy analogii k Tesle), potom řadu čínských značek, od Oppo po Xiaomi (podobně jako u automobilů), a potom Samsung, který stál vždy tak trochu mimo od obou těchto trendů. Technicky skvělý, ale nezávislý. Nutno navíc dodat, že velmi úspěšně. Má Volkswagen šanci stát se takovýmto „Samsungem“ mezi výrobci elektromobilů, co myslíte? Napište nám do diskuse, děkujeme!

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
Zdroj: Volkswagen
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články