VW se čas od času vrátí do „starých časů“, kdy dokázal vyrábět auta se skvělým poměrem cena/výkon. A jedno takové opět vyrobí. Třeba právě toto.
Volkswagen byl a místy ještě možná je přeborníkem v jedné věci: vyrobit natolik zajímavá auta v poměru cena/výkon, že jim pak člověk leccos odpustí v průběhu společného života a dívá se na ně jako na výhodnou partii. Tedy, nesmíte s tímto ideálem navštívit momentální ceníky VW, nebo se dostavit na obhlídku portfolia k některému z jeho prodejců. Obávám se, že poměr cena/výkon vás místy, mírně řečeno, neosloví. Ale víte co? Existují pozitivní výjimky. A jednu tady máme. Tak se na ni pojďme společně podívat.
Takový obyčejný, pěkný, německý sedan
Na první pohled je tento VW v podstatě nezajímavý. Tuctový sedan, dalo by se říci. Trošku menší Passat, Octavia bez pátých dveří. Větší (a citelně pohlednější) Rapid. A tak bychom mohli pokračovat. Na druhou stranu, nic mu nechybí, nic na něm není špatně, designově je to pomalu jako z manuálu VW Design Department. Nezaměnitelné, jasně čitelné rysy. A když se podíváte do interiéru, půjdou už všechny obavy stranou. Zcela moderní, atraktivní prostředí, jako „přes kopírák“ z nám známých letáků a bannerů VW 2023.
Snad jen pod kapotou se musíte smířit s průměrem. Zákazníci si mohou vybrat mezi atmosférickou jednotkou o objemu 1,5 litru s výkonem 113 koní, nebo přeplňovanou „jedna čtyřkou“ s výkonem 150 koní. V prvním případě lze motor kombinovat s manuální nebo automatickou převodovkou. U druhého je standardem DSG, poháněná jsou vždy přední kola. Pro nás, co jsme zvyklí na o něco vyšší čísla, jsou to možná poněkud skromné hodnoty, nicméně: nestačí to nakonec? Ve výbavě navíc nabízí více než Škoda Octavia. Koncern tímto modelem opravdu vytře konkurenci zrak.
Všechno je dobré, až na cenu. Ta je super
Skoro bych si dovolil tvrdit, že by mi (pro běžný život, nemusím „vymetat“ levý pruh D1 ve 200 km/h z Prahy až do Brna) těch 150 koní stačilo. Co tam máme dál? Cenu. Ta je, popravdě, na tom celém nejlepší. VW si za Lavidu (tak se sedan z fotografií jmenuje) řekne v přepočtu něco málo přes 350 tisíc korun českých. Ano, čtete dobře, méně než za dvoutřetinové Polo. A kombinace této ceny spolu s patrnými kvalitami a solidností celého auta stačila na to, aby prodeje Lavidu vystřelily k titulu nejprodávanějšího VW v Číně. Už nyní láme všechny dosavadní rekordy.
A potom i na světě. Chápeme, za tuto cenu bychom ho brali také. Tak kde je problém? Proč se nám v Evropě servíruje stále složitější a dražší technika, když kdekoli na světě lze prodávat (zcela současnou a moderní techniku) za poloviční cenu? Mají snad všichni Evropané na čele napsáno „jsme extra bohatí a koupíme za jakoukoli cenu cokoli“? Obávám se, že nikoli. Přesto to tak může vypadat. Co myslíte, nemělo by se už konečně něco stát u samotných automobilek, stejně jako v orgánech EU, aby se tento stav změnil? Napište nám svůj názor.