VW už měl TDI se spotřebou 1 l/100 km, ale jeho výroba byla zakázána. Tady je důkaz, jaký pohon má budoucnost

Že VW umí překvapit a přijít na trh s opravdu revolučními produkty asi nikdo nepochybuje. Důkazem je tohle úžasné XL1 s TDI motorem a spotřebou z říše snů.

i Zdroj fotografie: Christian Giersing / Creative Commons / CC BY-NC-SA
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Udělejte si kávu nebo čaj (pro silnější povahy se snese i něco ostřejšího, pro stylové jedince pak doporučujeme Bratwürst jako v kantýně u VW), na chvíli se usaďte a začtěte se do příběhu, který vám víc než cokoli jiného řekne jediné: všechno už tady bylo. A když myslíme všechno, myslím opravdu všechno. Je to jenom pár dní, co jsme publikovali článek o mimořádně povedeném plug-in hybridu CLA Shooting Brake od Mercedesu, autu praktickém, úsporném, prostorném, přitom na svůj šlechtický původ s rozumně nastavenou cenovkou. Tenhle příběh je podobný. Jenže se píše rok 2013. Čtěte dále, VW opravdu umí překvapit.

Herr Dr. Piech dokázal nemožné. Nejednou

Jsme v době, kdy celému koncernu vládne pevnou rukou Herr Dr. Ferdinand Piech. Manažer, akcionář, inženýr, nicméně především a hlavně vizionář. Maně mně napadá určitá podobnost se Stevem Jobsem, jakkoli oba působili ve zcela jiných oborech a Piech disponoval (při vší úctě k zakladateli Apple) nepoměrně větším technickým vzděláním. Ale snaha o perfekcionismus a netradiční přístup k technickým výzvám (známé „Think different“ od Apple) byla u obou stejná. Jobs jí dokázala zhmotnit do iPhonu a dalších digitálních „hraček“, Piech pak do Phaetonu na straně jedné nebo ultraúsporného XL1 na straně druhé. A právě o něm bude dnešní článek.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Kdyby se vám poštěstilo a jeden z vyrobených kusů (ano, nejde o prototyp, VW jich opravdu 250 vyrobilo) jste někde potkali, můžete si důvodně myslet, že se někde opodál natáčí další díl Hvězdných válek, nebo jste se omylem ocitl na dráze soutěže ve spotřebě plné jednoúčelových, super úsporných vozítek. A s tím druhým byste v podstatě měli pravdu. Jenže tohle auto nevzniklo na jednu soutěž, tohle auto má zajímavý vývoj a jeden typický „Piechův extremismus“. A ten zněl:

Vyrobíme auto se spotřebou pod 1/100

To se na to podívejme. Když se dnes (typicky u plug-in hybridu) napíše spotřeba 1/100, vypadá to pořád dostatečně futuristicky na to, aby se kolem toho údaje strhla diskuse, jestli je to vůbec možné (je, pochopitelně). Jak asi musel podobný údaj vypadat v roce 2013. A aby to nebylo tak jednoduché, Herr Piech se upsal dokonce hodnotě pod 1 litr na 100 kilometrů. Je vidět, jak značný potenciál koncern VW měl a pořád má, protože ač se pointa nemá prozrazovat dopředu, tady nám budiž odpuštěno: ono se mu to opravdu povedlo.

iZdroj fotografie: Volkswagen

A ke splnění této mety použili to, co VW uměl roky nejlépe: „té-dé-íčko“. Neboli vznětový motor. Ano, vzali „klasický“ čtyřválec 1,6 TDI, rozpůlili jej a vzniklý dvouválec doplnili – elektromotorem. Správně, XL1 je plug-in hybrid. A další důkaz toho, že jestli chcete opravdu úsporné auto (a nechcete přitom elektromobil s jeho omezením dojezdu), je plug-in hybrid cesta. Respektive cesta to byla už v roce 2011 a je i dnes. Spalovací motor o výkonu 35 kW doplnil elektromotor o výkonu 20 kW (všimněte si „směšných“ výkonů, daných lehkou koncepcí vozu a ultimátní aerodynamikou, Cx tvoří rekordních 0,189) a napájený Li-On bateriemi o kapacitě 5,6 kWh. Zadní kola jsou pak poháněna přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Jsme pořád u VW, nezapomeňte.

iZdroj fotografie: Volkswagen

V dobitém stavu ujede XL1 jenom na baterie až 50 kilometrů maximální rychlostí do 140 km/h. To na dobu vzniku vozu není úplně špatné. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h a zrychlení na 100 km/h činí velmi průměrných 12,7. Ne, závody na čtvrt míle byste s tímto vozem opravdu nevyhráli. Zato „závody“ ve fotografování a natáčení všech na svoje telefony zcela spolehlivě. A především byste vyhráli závody v úspornosti. Protože XL1 umí s nabitou baterií dostat výslednou spotřebu hladce pod jeden litr na 100 kilometrů (to je opravdu hodně působivý údaj), a i když vyjedete s prázdnou baterií a budete jí dobíjet jízdou, pořád vám na konci bude svítit spotřeba kolem 2,5 litru. Motorové nafty.

Lupo 3L bylo první vlaštovkou

To vcelku ujde. Čistě naftové Lupo 3L, které bylo jedním z prvních ultra úsporných pionýrů od VW sice umělo 3l/100km jen s naftovým TDI motorem, nicméně pro spoustu měst (a úředníky z Bruselu) by to dnes bylo „černé auto“. Zatímco nad tímto XL1 by hýkali nadšením, s jeho zanedbatelnou spotřebou a možností jezdit pouze na elektřinu. V denním provozu je pak tohle auto pro někoho, kdo se s ním naučí žít a využívat koncepci pohonu nástrojem k tomu, aby se mohl zdražování paliv jen smát. A přitom nemusel myslet, jestli dojede zítra pro babičku na konec republiky, která se náhle připomněla se slíbeným nedělním obědem. Dojede, bez problémů. A cestou ještě nasbírá desítky palců nahoru. Babi bude mít radost. V jakém autě z dnešní produkce se vám toto povede, mimochodem?

iZdroj fotografie: Volkswagen

I s tehdejší cenovkou lehce pod tři miliony neměl VW problém celou produkci vyprodat. Ano, tohle je tak velmi „UFO“ auto, přitom schválené do provozu (a postavené mimochodem velmi robustně a s důrazem na bezpečnost), že mnozí neodolali. Chápu je. A musím se přiznat, že speciálně kvůli jeho vzhledu a „kosmickému looku“ by mě tohle VW bavilo asi víc, než kdejaké tuctové korejské SUV. Nebo německé SUV. A to i ze stejné stáje. Se kterou mimochodem sdílelo zcela stejný, nám všem známý „vystřelovací“ klíček.

A palubní desku vypůjčenou“ z VW Up. Úsměvná připomínka toho, že VW pořád umí šetřit, i u takto sci-fi automobilu. Především ale umí šetřit palivo, opravdu zásadně. Nemůžu než končit pochvalou, jakkoli bytostně nejsem „koncernový fanoušek“. Tohle je ale takový progres a takový úlet v pozitivním slova smyslu, že v úvodu popsané srovnání s Applem dostává reálné obrysy. Ano, tohle by totiž klidně mohlo být „Apple auto“. A všichni by všechno chápali. Ale je to pořád VW. Na klar. Vielen Dank, Herr Piech!

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Bavilo by vás mít tohle auto v garáži?

Zdroj: Volkswagen
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články