Olej, jeho základní dělení a důležitost. Jak se motorové oleje řadí podle viskosity a co znamená číselné označení na nádobce.
Mezi hlavní funkci motorového oleje patří nutnost mazat jeho vnitřní pohybující se části. Chrání tedy motor před opotřebením a poškozením. Dále také plní funkci chladící kapaliny a zabraňuje motoru v korodování. Co za typ motorového oleje použít? To je oč tu běží. Když pak ale začnete brouzdat po internetu, nebo zavítáte na nejbližší benzínovou pumpu, zjistíte, že druhů a typů je opravdu nespočet. Jak se v nich zorientovat a jak vybrat ten pravý?
Složení motorového oleje
Motorový olej tak, jak jej dnes známe, je směsí základního oleje a různých chemikálií, aditiv, čistidel a rozpouštědel. Tyto přídavky pak mohou tvořit i 20 % olejové směsi. Rozdíly pak můžeme nalézt i v hustotě (viskozitě) oleje. Řidší olej s nízkou viskozitou je vhodný do nízkých teplot, zatímco olej hustší s vysokou viskozitou se používá při vysokých teplotách.
Typy motorového oleje:
K základnímu dělení motorových olejů se používají čtyři kategorie.
- Syntetický olej – olej vytvořený chemickou cestou za dosažení vyšší kvality a výkonnosti. Je kvalitnější, než olej konvenční a je vhodný do obou teplotních extrémů (chlad i horko).
- Syntetická směs – tento typ oleje se hojně používá u pracovních aut, pick-upů a SUV. Nabízí dodatečnou ochranu pro silně namáhané motory, které se potýkají např. s přepravou nadměrných nákladů. Jedná se o směs syntetického a organického oleje.
- Olej pro vysoké nájezdy – olej, vytvořený pro moderní automobily se servisním intervalem 30 000 km a více. Používají se v nich speciální aditiva.
- Konvenční olej – nabízí se v široké škále viskozit a kvalit. Vhodný do konvenčních automobilů a pro řidiče s konzervativním způsobem řízení.
Specifikace SAE:
Rozdělení olejů podle viskosity (hustoty) a míry vnitřního tření. Uvádí se dvěma číslicemi a písmenem, jako je např. 15W-40. Pomocí těchto čísel se můžeme orientovat v chování olejů při různých podmínkách. Levé a pravé číslo udává chování oleje v chladu a v horku. Písmeno W označuje zimu (winter). První číslo nabírá hodnot 0-25 a označuje viskositu v nízkých teplotách. Vyšší číslo znamená hustší olej a tím i horší mazání za studena. S vyšším číslem tedy olej za studených teplot houstne, ztrácí svou tekutost a tím i schopnost správně mazat motor.
Druhé číslo má stejný význam, ale s viskositou oleje měřenou při zahřátí na 100 °C. Nižší číslo, např. 20 znamená, že olej rychleji řídne při zahřátí, čímž rychleji ztrácí svou účinnost. Hodí se tak především do obyčejných automobilů. Vyšší číslo se pak hodí do namáhaných a výkonných motorů, jelikož začínají řídnout až při vysokých teplotách a neztrácí své vlastnosti.
Co tedy do svého vozu koupit?
Jednoduše řečeno kupujte to, co vám předepisuje výrobce. Automobilky dobře vědí, co se do jejich motorů hodí a potřebný olej lze dohledat v příručce, na internetu nebo také např. na nálepce, která se nachází v motorovém prostoru. Dále pak záleží na vašem stylu jízdy, kdy se při nadměrném zatěžovaní motoru snižuje servisní interval výměny oleje. Vždy ale pamatujte, že dřívější výměnou nic nepokazíte a pokud si nejste jistí, obraťte se na odborníky.