Výbuch auta zdemoloval čerpací stanici. Záběry z bezpečnostní kamery ukazují celý incident

Pro některé jedince je snaha ušetřit každou korunu alfou i omegu jejich každodenního počínání. Problém nastává, pokud se něco úplně nepovede a věci se vymknou z rukou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Na snaze ušetřit nějakou tu korunu na palivu není rozhodně nic špatného, a pokud se někdo rozhodne pro volbu úsporného modelu či motoru, je to jen a jen jeho volba. A dokážu pochopit, že někdo zvolí některý z alternativních pohonů a alternativních paliv, kde mohou být úspory opravdu citelné. Jako u každé takové snahy a úspory by se však v první řadě mělo hledět na to, aby případné škody nebyly násobně vyšší, než je celá úspora. Jako se tomu stalo v tomto případě. Pojďme se na to podívat společně.

Silný a úsporný motor: kombinace ještě nedávno zcela dostupná

Někdo nedá dopustit na moderní turbodiesely, či možná ještě lépe na turbodiesely ze „zlaté éry automotivu“ před několika málo lety. Kdy ještě motory nebyly tak škrceny emisními normami a dalo se skutečně celkem bez problému najít auto, u kterého byl problém dostat se s průměrnou spotřebou nafty přes 5 litrů na 100 kilometrů. Navíc si mnozí z nás pamatujeme i dobu, kdy byla nafta celkem citelně levnější než benzín. Kombinace obojího pak zajišťovala opravdu příjemné soužití s automobilem.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Mazda jako BMW? Zbrusu nový model se Bruselu nebojí, má pohon zadních kol a výkonný naftový motor

V té době ještě nedávné také nebyl problém najít auto se vznětovým motorem s parametry „malé lokomotivy“, nebo také „malé Scanie“, jak s oblibou říká můj kamarád. Často šesti- a více válce uměly díky moderním vstřikovacím zařízením „vydolovat“ ze svého objemu masivní stovky newtonmetrů točivého momentu a stejné stovky koní. Speciálně brutální točivý moment, dostupný často již od volnoběžných otáček, zajišťoval takovým vozům nebývalou dynamiku – a velmi pohodové soužití.

Síla malé lokomotivy v kapesním balení

Neb kdykoli jste měli pod pravým pedálem k dispozici neutuchající zdroj síly, která byla téměř vždy (nebo respektive vždy) větší, než jste mohli potřebovat. Mimo jiné i předjíždění se s takto silným vozem stávalo o dost bezpečnějším. Na německé dálnici jsme pak mnozí s úžasem pozorovali, jak auto s motorem točícím na nejvyšší převodový stupeň kupříkladu lehce přes 2 000 otáček dokáže zcela bez námahy udržovat konstantní rychlost přes 200 km/h, přičemž jen málokdy bylo v kopci nutno podřadit. Kdeže ty doby jsou.

iZdroj fotografie: Audi

Dříve vládli trhu: 10 nejsilnějších dieselů všech dob. Brusel je nesnáší a my je milujeme, dokud je nezakážou

Pravda, takové motory (a při 200 km/h na německé dálnici) nejezdily za „5/100”, to však pro mnohé nebyl problém. Jezdily za 8-10/100 km, nicméně pokud by ty stejné výkony měly být „v zážehovém vydání”, byli bychom ještě na úplně jiných číslech. Násilný konec těchto moderních motorů vnímám osobně jako jednu z největších chyb. A to technických, ekonomických a v důsledku i ekologických, která se v souvislosti s koncem spalovacích motorů stala. Často téměř do dokonalosti dotažené turbodiesely zkrátka měly dostat šanci „žít” dál.

Ne pro všechny je nafta tím správným palivem

Pro mnohé je však nafta stále něčím mastným, nevábně vonícím a patřícím spíše do traktoru, pokud ne tedy rovnou do kamen. Tací jedinci pak, pokud se snaží opravdu ušetřit, volí často buď přestavbu svého benzínového vozidla na tekutý propan-butan (LPG). Případně cíleně vyhledávají ty automobilky, které nabízí LPG varianty přímo „od novoty”. S tovární instalací, desetiletou zárukou a jistotou, že tady by se opravdu nemělo stát nic nepředvídaného. Neb to zkrátka ohlídala a vyrobila sama automobilka.

iZdroj fotografie: Dacia

Na chvíli zmizel, ale opět se objeví. Dacia Duster vrací LPG pohon

A ta si případná rizika pochopitelně pečlivě ohlídá. Typickým příkladem je například Dacia, která velmi přesně podchytila zájem o tato vozidla a dodává svoje motory v tovární úpravě na LPG. A sklízí s tímto přístupem nemalé úspěchy. Neb jsou trhy, kde má plynový pohon desítky let dlouhou tradici a je stále velmi preferovaný (typicky například Itálie). Když je o takováto vozidla zájem a lidé je kupují, proč bychom je nevyráběli? Dává to samozřejmě smysl. A Dacii to vyneslo nejeden obchodní úspěch.

Instalace plynu vyžaduje dodržování bezpečnostních norem

Jelikož je ale plyn stále rizikovější instalací, než typicky benzín, je potřeba jak při případné přestavbě, tak při nové instalaci dodržet pravidla, aby se jeho užívání neproměnilo v noční můru. U nás je definuje vyhláška 341/2014 Sb. ze dne 19. prosince 2014 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Jak je vidno z infoboxu, není požadavků na správnou instalaci zrovna málo, nicméně v zájmu bezpečnosti je potřeba je opravdu dodržovat.

341/2014 Sb. VYHLÁŠKA ze dne 19. prosince 2014 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

Příloha 11

Podmínky pro přestavbu vozidel poháněných zkapalněným ropným plynem nebo stlačeným nebo zkapalněným zemním plynem nebo vodíkem

1. Vozidla přestavěná na pohon zkapalněným ropným plynem (dále jen „LPG“), stlačeným zemním plynem (dále jen „CNG“), nebo zkapalněným zemním plynem (dále jen „LNG) musí splňovat tyto podmínky:

a) při úniku plynu a poruše plynového zařízení musí toto zařízení umožňovat okamžité uzavření uzavíracích ventilů tlakových nádob, pokud toto není zajištěno samočinně,

b) musí být opatřeno nálepkou umístěnou na zadní části vozidla v pravém horním, popřípadě dolním rohu s nápisem LPG, CNG nebo LNG, toto platí pro vozidlo poháněné LPG, CNG nebo LNG, jakož i vozidlo s vestavěným plynovým zařízením sloužícím k jiným účelům než k pohonu

c) výrobce vozidla či výrobce komponentů plynových zařízení nebo jejich zástupce stanoví podmínky údržby, včetně termínů a způsobu provedení periodických zkoušek tlakových nádob,

d) tlakové nádoby na vozidle musí být umístěny tak, aby nebyly vystaveny působení vnějších zdrojů tepla,

e) vozidlo přestavěné na pohon CNG a LNG musí odpovídat technickému předpisu EHK č. 110 a podmínkám této vyhlášky, vozidlo přestavěné na pohon LPG musí odpovídat technickému předpisu EHK č. 67 a podmínkám této vyhlášky, pro individuální schválení přestavby jednotlivého vozidla se postupuje přiměřeně,

f) emise znečišťujících látek ve výfukových plynech nesmí překročit stanovené hodnoty pro danou kategorii a provedení vozidla a

g) výrobce nádrže stanoví její životnost, obvykle je životnost nádrže na LPG 10 let a nádrže nebo láhve na CNG 20 let.

2. Vozidla přestavěná na pohon LPG, CNG nebo LNG, musí být dále výrobcem vozidla či výrobcem komponentů plynových zařízení nebo jejich zástupcem vybavena návodem k obsluze, který obsahuje:

a) bezpečnostní pokyny, informaci o životnosti a případných pravidelných kontrolách nádrží a popis postupu v případě dopravní nehody,

b) informaci, že v kabině vozidla při plnění tlakových nádob, ošetřování a údržbě vozidla je zakázáno kouřit a zacházet s otevřeným ohněm, u vozidel vybavených nezávislým topením musí být toto mimo provoz,

c) informaci, že obsah plynových nádob je dovoleno vypouštět jen do volného prostoru, kde nehrozí vznícení vypouštěného plynu, nebo do nádob k tomu určených,

d) informaci, že pokud nastane závada plynového zařízení, musí se ihned toto zařízení vyřadit z provozu, za tuto závadu se též považuje skutečnost, že není provedena periodická zkouška tlakových nádob nebo je překročena doba životnosti tlakové nádoby nebo byl vyměněn schválený díl systému za neschválený a

e) informaci, že v případě, že v průběhu jízdy vozidla vznikne závada uvedená v odstavci 3, musí být vozidlo ihned odstaveno a učiněna bezpečnostní opatření.

3. Za závadu zařízení, při které musí být vozidlo ihned odstaveno a učiněna bezpečnostní opatření se pokládá:

a) unikání plynu z kterékoliv části plynového zařízení a porucha odvětrávacího systému,

b) trvalé odpouštění plynu pojistnými ventily,

c) trhlina nebo poškození, které by mohly způsobit unikání plynu,

d) porucha redukčního zařízení, regulátoru tlaku, směšovače nebo vstřikovacích ventilů, tlakoměru, uzavíracích nebo zpětných ventilů a upevnění nádob, porucha nízkotlakého a vysokotlakého systému vedení plynu,

e) dochází-li k průtoku plynu do směšovače nebo vstřikovacích ventilů při vypnutém motoru nebo f) překročení přípustných limitů znečišťujících látek ve výfukových plynech.

Jak je totiž patrné ze záběrů na přiloženém videu, nedodržování bezpečnostních norem může v souvislosti s plynem vést k fatálním koncům. Obstarožní Lada z incidentu v Krasnodarském regionu v Rusku, v důsledku kterého majitel auta téměř zemřel, sice jezdila „na plyn” a šetřila, ale chybička se zřejmě vloudila. Její řidič totiž zastavil na čerpací stanici, aby natankoval, když auto náhle explodovalo. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale výbuch totálně zdemoloval jak Ladu, tak i poškodil čerpací stanici.

Neboli, pokud plyn a pokud dokonce ojetinu s plynem, pak opravdu důsledně kontrolujte veškerou dokumentaci k nádrži a její instalaci. Případně můžete zvolit přímo nové auto, stále to naštěstí je možné. Ostatně, jak to máte právě vy? Benzín, nafta, nebo plyn? Nebo elektro?

Benzín, nafta, nebo plyn? Nebo elektro?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články