Občas se i na auta odsouzená k „pomalé smrti“ usměje štěstí a najdou svého zachránce. Někdy dokonce s naprosto fantastickým finále.
Že se dnešní, moderní auta pravděpodobně nedožijí takových let, jako se občas uměly dožít některé zvlášť dobře postavené modely z let ještě docela nedávných, je obecně známo. Dnešní „spotřební zboží“ pravděpodobně na silnicích za 30 let neuvidíme, jako třeba dnes běžně vidíme Mercedes řady W124, nebo třeba BMW E39. Stačí chvíli počkat na nějakém větším parkovišti u supermarketu, a jedno z těchto dvou tam přijede. Na parkoviště v roce 2053 tuším žádné z dnešních aut nedorazí. A o udržení (a vrácení) života je přesně tento příběh.
Dát takto zbědované auto zpátky do kupy je malý zázrak
Nemáme přesná data o jeho počátku, který navíc určitě nebyl tak naivně romantický, jak jej vidíme na videu. Co už, berme to jako filmařskou licenci, nějak to video museli sestavit a něčím museli začít. A dá se předpokládat, že když malíř Ivan (hlavní hrdina našeho příběhu) poprvé ISUZU TROOPER v zbědovaném stavu objevil, žádný kameraman se u toho nenacházel. A pravděpodobně ani nebylo tak hezké počasí, a pravděpodobně to ani nebylo na místě, na kterém se to potom celé natočilo.
Pravděpodobně. Tady ale celá „teorie pravděpodobnosti“ končí, protože od tohoto okamžiku je to jen reálný a zcela konkrétní příběh, jak se jednomu autu z oné kategorie „odolných“ vrátí život. Tím autem je už zmíněný ISUZU TROOPER, který měl v Evropě nám Čechům výrazně bližšího bratra – a sice Opel Monterey, který bylo možné v devadesátých letech bez problémů spatřit na našich silnicích. A jak Trooper, tak Monterey patří do kategorie klasických offroadů s pevným rámem, uzpůsobených pro opravdovou jízdu terénem.
První generace budoucích off-roadových hvězd
Patří tedy do slavné „japonské čtyřky“, kde jej doplňovalo Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol a Toyota Land Cruiser. Trooper z našeho videa, tedy ročník 1982 je z úplně první generace tohoto off-roadu, který Isuzu začalo vyrábět jen o rok dříve. Do startu mu dala dvojici čtyřválcových motorů, 1,95litrový benzínový a 2,2litrový diesel o výkonu 73 k (54 kW). Ani jeden z nich výkonem nepřekypoval, s ohledem na prázdnou hmotnost vozu, která činila 1 678 kilogramů.
Tehdy však byly tyto automobily určené především pro pohyb a práci v terénu, nikdo od nich nečekal rychlé a pohodlné přesuny po silnicích, jaké tak dobře umí dnešní SUV. A u prvních, „pionýrských“ modelů všech výše zmíněných značek to platí dvojnásobně. Ostatně na přiložené fotografii je k vidění první generace Mitsubishi Pajero vedle soudobé Hondy CRV. Dalšího popisu asi netřeba, krom pohonu všech kol nemají tato auta společného vůbec nic.
Předchůdci dnešních SUV si s terénem uměli poradit
Trooper a všichni jeho vrstevníci však přeci jen byly přímými předchůdci dnešních SUV. Kdo si pamatujete následující generaci Pajera (poprvé se zaoblenou karoserií, od roku 1991) stejně jako novější generaci Opelu Monterey potvrdíte mi, že s nimi už bylo denní soužití v podstatě bezproblémové a byly schopné plnit roli univerzálního dopravního prostředku. A to jak na silnici, tak i v terénu. Až na Pajero jim také zůstal rámový podvozek a schopnost vypořádat se s opravdovým terénem.
A určitá robustnost, zocelená pohybem v terénu, jim zůstala také. Ani nekonečná odolnost však nezachrání žádné auto, pokud se ho jeho majitel chce zbavit a nechá jej zkrátka „rozpadnout na prach“. Přesně takový osud potkal Trooper z našeho videa. Nebýt jeho zachránce, nikdy v životě by již pravděpodobně nevyjelo na silnice. Když se vydržíte dodívat až do konce, musíte smeknout před jeho řemeslnou zručností a vynalézavostí. V mnoha případech to auto totiž postavil „celé znovu od začátku“. Výsledek je ovšem famózní, a bude tuším ještě hodně dlouho dělat radost.