Výhody slovenské dálniční známky: V ceně zahrnuje bezplatnou asistenční službu a dálniční patrolu

Za nemalou cenu české dálniční známky dostane český řidič možnost vjezdu na dálnice. Ten slovenský má v ceně non-stop asistenci v případě jakéhokoli problému. Proč my ne?

i Zdroj fotografie: Midnight Runner / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Že bylo Slovensko v oblasti dálničních známek vždy o kus před námi ví všichni, co v minulých letech (s poctivě nalepenou českou samolepkou na čelním skle) kupovali dálniční známku na Slovensku – a stačilo jim jen vypsat svoji registrační značku na účtenku. Zadáno do systému, kamery snímají, vše OK. My jsme se k tomu dopracovali až po několika letech, kdy si u nás mezitím rakouský Kapsch se svými mýtnými branami, povinnými jednotkami pro nákladní auta a samolepkami citelně vylepšoval svoje roční bilance.

Kapsch měl u nás skvělý byznys, bezpochyby

Popravdě by mne dodnes zajímalo, kdo si z tehdejších politiků přišel na své „všimné“ a kolik to „všimné“ obnášelo, při těch miliardách, které u nás Kapsch vydělal. To už se ale tuším nikdy nedozvíme, ne každý francouzský zámeček nebo nemovitost na Floridě je v Čechách mediálně prezentována. Co je myslím podstatně zajímavější je to, co Slováci v ceně své elektronické dálniční známky také dostávají. Kromě přístupu na dálniční úseky svých komunikací také mimo jiné „Diaľničnú patrolu“, překlad myslím netřeba.

iZdroj fotografie: Národná diaľničná spoločnosť Slovenské republiky

Což není nic jiného, než asistenční služba pro všechny, co se na dálnicích pohybují. Včetně těch, co jsou od dálniční známky ze zákona osvobozeni a neplatili tedy nic. Dálniční patrola přitom funguje od roku 2015 a za tu dobu její hlídky najezdili téměř 13 milionů kilometrů, absolvovali 110 000 kontrolních výjezdů a okruhů, asistovali u 11 tisíc poruch automobilů stejně jako zasahovali při 9 tisících nehodách a požárů. To je velmi slušná bilance, co říkáte? A všechno „all inclusive“, v ceně známky.

Ceny slovenských dálničních známek

Délka platnostiCena
10 dní10 EUR
30 dní14 EUR
365 dní50 EUR

Která je přitom nižší, než jsou ceny českých známek, jak je ostatně patrné i z přiložené tabulky. Dálniční patrola má navíc kromě asistence motoristům a reagování na nehody za úlohu kontrolovat stav dálnic stejně jako se například starat o čistotu odpočívadel. To našim českým uším musí znít trochu jako pohádka, tím spíš, když to není pohádkou, ale pravdou u našich východních bratří. S nimiž máme takřka společný nejen jazyk, ale i některé kapitoly z historie. Stejně jako národnost některých ústavních činitelů. Dost však nekorektního politického humoru, jak se k Dálničním patrolám staví sami Slováci?

Asistenční služba, kde je vše v ceně dálniční známky

Nadmíru pozitivně. Slováci si takovouto službu ze strany státu nemohou vynachválit, což je celkem pochopitelné. My v Čechách si jí musíme v platit v různých formách pojištění, případně jako součást bankovních či leasingových služeb. Jinými slovy, kromě dálniční známky si ji zaplatíme podruhé. Na Slovensku přitom v případě nehody stačí vytočit 800 100 007, případně událost nahlásit přes mobilní aplikaci Pomoc na dálnici. Zbytek je v režii státu. Zdá se vám to jako sci-fi? Nám také. „Zemědělské Slovensko“? Nenechte se vysmát.

Zásahová vozidla a jejich posádky jsou přitom na vysoké úrovni. Každé z vozidel je vybavené mobilním dopravním značením, sadou kompletního nářadí (v podstatě minidílnou), hasícími přístroji, navijákem, prostředky na odstraňování ropných havárií stejně jako kompletní lékařskou výbavou. Posádka má také patřičné vzdělání v záchranářské oblasti a poskytování první pomoci. Jako zajímavý bonus je na palubě každého auta karta pomoci řidičům v 13 jazycích. Zkrátka „žlutý anděl“ par excellence. Inspirace německými ADAC vozy? Možná.

Zbývá už jen poslední otázka: Proč tohle nemáme i u nás? Proč platíme dražší známku, než Slováci a máme za ní v zásadě nulové služby, krom vjezdu na dálnice? Naše otázka směřuje na Ministerstvo dopravy ČR, pochopitelně.

Proč podle vás nemáme v ceně dálniční známky něco podobného?

Zdroj: NDSAS
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články