Většina řidičů má za to, že brzdění motorem je velkou výhodou. I přes tento fakt však také existují určité důvody, proč právě takto nebrzdit.
Napříč internetem koluje spousta článků, které popisují výhody brzdění motorem při jízdě. Mezi ně patří například téměř nulová spotřeba paliva v tu danou chvíli, šetření brzdových destiček a kotoučů a další. Jak už to tak ale bývá, všechno má své výhody i nevýhody. Přestože má tento účinný způsob zpomalení vozidla řadu příznivých důsledků, v některých případech může být i na škodu.
Brzdění motorem má zásadní výhodu
Celá řada řidičů využívá pro zpomalení vozidla jeden velmi jednoduchý a účinný způsob. Při dojíždění na křižovatku nebo k semaforu, na kterém svítí červená, místo brzdového pedálu někteří raději zařadí na nižší rychlostní stupeň. Přestože je v konečné fázi stejně nutné použít pro zastavení brzdy, brzdění motorem přináší hned několik výhod. Jedna z těch nejdůležitějších souvisí právě se sníženou spotřebou.
U automobilů s automatickou převodovkou je takovéto zpomalení vozu ještě pohodlnější a jednodušší, protože to převodovka udělá za vás. Stačí sundat nohu z plynového pedálu a vozidlo bude plynule zpomalovat a podřazovat rychlosti. Na druhou stranu má i tento zdánlivě velmi výhodný způsob zpomalení vozidla v případě potřeby svoje nevýhody. Pokud totiž řidič chce brzdit motorem, musí řadit nižší rychlostní stupně, a právě v tom je ten háček.
Kromě výhod tento způsob přináší i nevýhody
Většinou totiž nestačí podřadit o jeden, anebo o více rychlostních stupňů, ale najednou. Musí se řadit v určitých intervalech, takže místo jedné rychlosti a brzdového pedálu vlastně řidič několikrát během jednoho zpomalení využije spojku. Ta je pak vystavena dalšímu zatížení a opotřebení. Pokud tedy pravidelně brzdíte vozidlo motorem, můžete čekat, že výměna spojky u vašeho automobilu proběhne o něco dříve, než by tomu tak bylo v případě zpomalování pouze s brzdovým pedálem.
Na druhou stranu by zase bylo nutné častěji měnit brzdové destičky a kotouče. Záleží tak jenom na majiteli vozidla, jak zváží danou situaci a rozhodne se. Spojka patří k nejdůležitějším, ale také nejdražším částem vozu. Tudíž je vhodné si rozmyslet, jestli se opravdu vyplatí při každé příležitosti pro zpomalení využívat právě motor.
V budoucnu by brzdění mohlo představovat velkou výhodu
V současné době je obyčejné brzdění pomocí kotoučů a destiček spíše škodlivé pro životní prostředí. V důsledku opotřebení totiž z destiček i kotoučů odpadává obroušený materiál. V budoucnu by však mělo právě brzdění představovat spíše výhody než nevýhody. Hybridní automobily totiž budou mít tu schopnost, že při zpomalení využijí brzdy ke generování elektřiny a nabíjení baterií.