Rychle a zběsile po Česku: Tato auta by se měla prodávat jen těm, kdo prošel psychotesty

Pokud máte nezvladatelnou touhu po pořádném stádu koní pod kapotou, ale nejste si jisti v jejich bezpečném ovládání, možná bych vám jejich nákup rozmluvil.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
Dalších 22 fotografií
Dalších 22 fotografií
                   

Neprozradím asi nic zásadního, když napíšu, že by možná nebylo úplně na škodu, kdyby kromě řidičského oprávnění skupiny B byly pro řízení některých auta (a speciálně i pro některé jedince) vyžadovány psychotesty a vůbec prověrka podobná té, jaká se uděluje při získávání zbrojního průkazu. Důvod je jednoduchý: jak jsme se v redakci AutoŽivě.cz celkem jednomyslně shodli (a zřejmě v tomto nebudeme osamoceni), v rukou nezodpovědného jedince se auto stává zbraní. A některé modely k tomu mají navíc výrazně blíže než jiné. Pojďme se na ně podívat společně.

Silné vozy v rukou těch nejméně zkušených

Pro začátek si můžeme auta rozdělit do tří kategorií: jsou auta, která si koupíte na nákupy v Makru anebo rozvážení dětí do školy. Většinou na obojí. Pak jsou auta, jež si pořizujete, protože vás baví řídit. A pak jsou auta, která si koupíte, protože chcete cítit adrenalin v krvi, pot na čele a absolutní koncentraci při každém sešlápnutí plynu. A právě tyto vozy – extrémní stroje pro lidi, co vědí, co dělají – by měla mít v konfigurátoru položku: Doložení psychické způsobilosti řidiče. Protože ne každý, kdo má řidičák a peníze, by měl mít možnost se k těmhle mašinám dostat.

Čeká mladé řidičák na zkoušku? Je tu návrh nového bodového systému

Což se žel děje velmi často. A co je nejsmutnější, speciálně jedna věková skupina (mladí řidiči od 18 do 25 let) je za volanty velmi silných a pro nezkušené až nebezpečných vozů k vidění velmi často. Což je pravda ironie osudu. Ti nejméně zkušení, často ale s největším sebevědomím (nepodpořeným zkušenostmi). Rozumím, je to věk, kdy se člověk chce předvádět, kdy touží oslnit druhé pohlaví, a rychlé a silné auto k tomu někteří jedinci používají coby jakousi obezličku.

iZdroj fotografie: mobile.de

Konce někdy bývají smutné. Ono totiž není problém dovézt starší „M-trojku“ z Německa nebo třeba jeden z prvních Focusů ST nebo RS. Často ještě patřičně poladěných. Problém je s takovým vozem jezdit pokud možno tak, abych zůstal pořád na silnici. A co je nejhorší, nezkušenost, přemotivovanost a přemíru sebevědomí často odnesou ti na sedačkách spolujezdce. Bývají v tom nevinně, žel nezřídka zaplatí životem za to, že se někdo chtěl před nimi předvést. A oni (častěji „ony”) k němu sedli do auta.

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

Každopádně: na tři následující modely, relativně dostupné (všechny ojeté, nicméně udržované, často ve velmi slušném stavu bez problémů do 1 milionu korun) bychom se za alespoň minimální prověření psychické způsobilosti přimlouvali:

Honda Civic Type R – nabroušená japonská katana

Honda Civic Type-R možná vypadá jako nafouklý hatchback s tak trochu pornografickým křídlem a na první pohled laciným tuningem, ale zdání klame. Honda ostré hatchbacky uměla vždy a Civic Type R poslední generace není výjimkou. Pod kapotou pracuje dvoulitrové turbo o výkonu 242 kW (329 koní), které se přenáší pouze na přední kola. Což ovšem znamená, že se musíte krotit i s obyčejnou akcelerací na vlhké vozovce. O výjezdech ze zatáček nemluvě.

iZdroj fotografie: mobile.de

Kombinace extrémně ostrého řízení, tuhé karoserie a tuhého podvozku znamená, že Type R zvládne projíždět zatáčky s chirurgickou přesností. Ale jen pokud víte, co děláte. Nezkušený řidič dostane ránu zpátky – a to doslova. Tenhle vůz chyby zas tak často neodpouští a ve špatných rukách se snadno změní v projektil, který skončí na prvních svodidlech. Nebo hůř – omotaný kolem stromu. A není to RAM, aby měl před sebou dvoumetrovou bariéru z oceli. Nemá.

Ford Focus RS – když turbo kopne do zad

Ford Focus RS je legenda. Byl jedním z mála ostrých hatchbacků, který dostal pohon všech kol – a ne ledajaký. Systém přenosu výkonu umí poslat téměř všechnu sílu na zadní nápravu, což znamená, že Focus RS umí bez problémů jezdit dveřmi napřed, kdykoli mu k tomu dáte příležitost. 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 350 koní (257 kW) dává autu brutální dynamiku, ale zároveň si žádá pevnou ruku.

Neoznačený policejní Ford Focus je mocná past. Číhá na řidiče, kteří jezdí za levnými nákupy

Problém? Spousta lidí si RS kupovala jako první výkonné auto, protože „je to přece jen Focus“. Jenže to je stejné jako říct, že bojový pes „je jen pes“. Ve špatných rukou tohle auto udělá víc škody než radosti. Agresivní turboefekt znamená, že když v nesprávný moment přišlápnete plyn, dostanete nečekaný kopanec do zad a auto vám může vyletět zpod kontroly dřív, než si stihnete uvědomit, co se děje. Ne, tohle už není tak trochu gumové ST. Pár mládenců už na to zřejmě přišlo.

BMW M3 – král driftu s přebytkem výkonu

Když BMW řekne „M3“, znamená to jedno – síla, preciznost a zadokolka, která se nezalekne žádného driftu. Současná generace M3 Competition má pod kapotou třílitrový šestiválec s výkonem 510 koní (375 kW) a točivým momentem 650 Nm. Přeloženo do běžné řeči: když sešlápnete plyn, auto vystřelí jako raketa a zadní kola si začnou hledat vlastní cestu. To ale v podstatě umí každá M3. Najít v Německu zachovalou a relativně dostupnou E90/E92 není takový problém. Jen ty konce nebývají radostné.

iZdroj fotografie: mobile.de

Jak se nenechat vymazat z povrchu zemského

Co si z toho odnést? Pokud nemáte zkušenosti s výkonnými auty, raději si pořiďte něco civilizovanějšího. Pokud na takovém voze přesto trváte, jděte na okruh, absolvujte kurz sportovní jízdy a naučte se, jak váš stroj reaguje v krizových situacích. Tyto (a jim podobné) „bestie“ jsou úžasné – ale jen pokud je krotí někdo, kdo ví, co dělá. Jinak se z nich stává neřízené střely, kde se chyby neodpouští. A věřte, že strom, do kterého byste mohli vletět, vám žádnou druhou šanci nedá.

Buďte zodpovědní, a pokud si nejste jisti sami sebou, zkuste raději něco méně ostrého. Na honění ega existují bezpečnější způsoby. Takže, kdo z vás má koule – a především rozum?

Galerie

Dalších 22 fotografií
Dalších 22 fotografií
Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články