Přišel mu účet za výměnu baterie Tesly, rozplakal se. Pomstil se takovým způsobem, že si ho všiml i sám Elon Musk

Že jednou z nejdražších položek (resp. tou úplně nejdražší) na každém elektromobilu je jeho baterie, se obecně ví. Když však přijde na placení, dožene to leckoho k pláči.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Neuplyne snad týden, abych já osobně nepsal o (značně proměnlivém) trhu s elektromobily. O klesající poptávce, ztrátě dotací, čínské nadvládě v oboru. A jakkoli může být dnes, kdy se prodejci předhání v nabídkách a slevách, nákup elektromobilu více než snadný, je dobré si (speciálně u ojetého elektromobilu) pohlídat jednu důležitou věc – stav baterie. Ostatní komponenty lze opravit za nižší náklady, často i prostřednictvím nezávislých specialistů, ale baterie je celkem „autonomní jednotka“.

Ceny za novou baterii vás dovedou k pláči

„Moderní baterie jsou opravdu produktem nebývale pokročilého inženýrství a potřebují speciální servisní vybavení, které si ne každý nadšenec do elektromobilů může dovolit. Kromě toho, chyba při práci s bateriemi může skončit opravdu drahou objednávkou nové. A tak se do manipulace s baterií pouští jen servisy, které jsou si „jisté v kramflecích“ a vědí přesně, co kde a jak udělat. A mají na to jak technologie, tak odborně vyškolený personál. Garážový servis u Pepy? Zapomeňte.

iZdroj fotografie: CATL

Baterie je zkrátka klíčovou součástí elektromobilu a také tvoří podstatnou část jeho hodnoty. Jak auto stárne, zvyšuje se rozdíl mezi cenou nové baterie a zůstatkovou hodnotou CELÉHO vozu, což je pravda často výrazný nepoměr. Zdaleka ne ojedinělé případy dokazují, že majitelé ojetých Tesel, kteří přivezli auto do servisu, slyšeli tu opravdu nemilou zprávu o nutné výměně baterie. Která je však tak drahá, že mnohé z nich doslova rozpláče. Případně přivede k lehkému šílenství. Často je totiž vyšší, než byla pořizovací cena jejich ojetiny. To už jednoho zamrzí.

Ďábel skrytý v detailu záručních podmínek Tesly

Trh s ojetými elektromobily je totiž velmi specifický a teprve nyní se zjišťuje, jak dlouho vydrží v jednotlivých modelech. Zatímco některé baterie u dobře udržovaných elektromobilů po letech fungují na 95 % kapacity, jiné jsou na tom hůře. Tesla poskytuje záruku na baterie, pokud její kapacita klesne pod 70 % do 240 000 km nebo během osmi let od zakoupení. Přitom 240 000 km je na záruku poměrně slušná hodnota, těch 8 let a 70 % kapacity představuje problém, který mnoho majitelů Tesel podceňuje.

Tesla a Elon Musk mají opravdu „vstřícnou“ politiku k zákazníkovi

Důvodem je i časté nabíjení na Superchargerech, které díky rychlosti a nízkým nákladům láká mnoho majitelů Tesel. Rychlé nabíjení však postupně snižuje životnost baterie. Při výběru ojetého elektromobilu je proto dobré hledat takový, jehož majitel se vyhýbal častému rychlému nabíjení a dával přednost pomalejším, šetrnějším metodám. Pokud baterie Tesly klesne pod zmíněných 70 %, výměna je (alespoň dle slov servisu Tesly) často nevyhnutelná a cena za ni, jak už bylo zmíněno, nepříjemně vysoká.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Mimochodem, tady se skrývá onen pověstný ďábel v detailu: my vás necháme dobíjet rychle. Pak změříme v servisu 69 % kapacity. A donutíme vás koupit si novou baterii. Tu starou obnovíme a znovu prodáme. Pokud odmítnete, zablokujeme vám přístup k Superchargerům. No není to kouzelný svět? Aneb Muskův byznys dotažený do dokonalosti. Kdepak, holenkové, na mě si nepřijdete. Já ty peníze na Tesle vydělám, i kdyby čert na koze jezdil. V tomto případě tedy ďábel, s dovolením.

Raději Teslu zapálím, než bych vám „nasypal“ půl milionu za baterii

Podle serveru Current Automotive stála výměna baterie u jednoho zákazníka Tesly zhruba 405 000 korun, což zahrnovalo i časově náročnou demontáž staré baterie a její zaslání zpět výrobci. Tesla nabízí i opravu jednotlivých článků, která ale vyjde přibližně na 330 000 korun. Takové ceny samozřejmě zcela smáznou jakoukoli úsporu na ojetině/pohonných hmotách a promění Teslu v auto s opravdu drahým provozem.

Podobnou zkušenost měl finský youtuber Tuomas Katainen, který za výměnu baterie u svého Modelu S z roku 2012 měl zaplatit 493 000 korun. Chápu, že se mu nechtělo. Namísto toho se rozhodl svůj vůz spektakulárně zničit, což ho podle jeho slov vyšlo levněji. I s celým filmováním, které mu navíc díky YouTube ještě vydělalo. Chápu ale také, že ne každý je nadšenec do pyromanské show. A raději ty peníze někde sežene. Dobře, dvacet či padesát tisíc. Ale tady jsme v ceně nového kompaktu od Škody nebo Dacie. Má to pak vůbec ještě smysl, co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články