Způsobů, jak ušetřit palivo, je mnoho a těch „zaručených” možná ještě víc. Nemíníme vás teď ale zatěžovat nesmyslnými „vychytávkami” typu magnety přisátými na palivovém potrubí nebo speciální směsi do paliva, které zaručeně sníží tření o 30 % a o stejná procenta údajně klesne spotřeba. Ne, nic takového nefunguje, pojďme si to říct rovnou. Zeptejte se ale jakéhokoli mechanika, co by na každém autě vyměnil jako první, aby spotřeba šla dolů, a budete překvapeni. Pojďme se na tu odpověď podívat společně.
Tři hlavní věci pro lepší efektivitu spalování
A malá otázka úvodem? Tři hlavní věci, které ovlivňují každý spalovací motor v jeho efektivitě? Jsou jasné: palivo, mazání a přísun vzduchu. Pokud nejste schopni zajistit kvalitní „napojení” motoru, jeho hladké mazání a efektivní výrobu palivové směsi se správným poměrem vzduch vs. palivo, budou všechny další snahy zbytečné. Resp. mohou nějak pomoci (střešní nosič, který necháte doma, spotřebu sníží také, to je jasné), ale tyto tři prvky jsou zkrátka základem všech dalších eko-činností.
Výběr paliva je jednoduchý – nabídka čerpacích stanic je bohatá, jak v „základu”, tak co se aditiv do paliva týče. Speciálně naftě aditiva prospívají bez jakékoli diskuse, zklidňují chod, snižují spotřebu. Ohledně mazání je věc také jasná: na oleji bychom opravdu nešetřili, nabídka je opět bezbřehá. A vzduch? Jednoduchá pomoc za pár stokorun je jasná – kvalitní filtr. A to je současně odpověď na úvodní otázku: každý mechanik vám poradí, ať autu dáte nový, kvalitní olej a vyměníte všechny filtry.
Vyměňte všechny filtry, těch pár stokorun se výrazně vyplatí
A když píšeme všechny, tak myslíme opravdu všechny. Čili postupně: palivový, vzduchový u motoru, kabinový (často bývají dva a ne vždy jdou snadno nalézt, internet či příručka pomůže) a samozřejmě olejový. Výměnu obou vzduchových (motorový i kabinový) zvládne plus minus každý jen trochu šikovnější jedinec, u vozidel je speciálně vzduchový v plastovém boxu v motorovém prostoru a stačí jej jen otevřít a vyměnit kus za kus. Otázka pěti minut.
A když to přesně takto zkusíte, budete možná překvapeni, jak zanesenou a špinavou věc máte v ruce. Ano, vážení, přesně přes toto „dýchá” váš motor. S jakou úspěšností a efektivitou necháváme samozřejmě bez odpovědi. A jako Scotty Kilmer z videa, mechanik s praxí 55 let v oboru, i my doporučujeme: zanesený, špinavý černý vzduchový filtr nevyklepávejte, nevyfukujte, nemá to smysl. Jenom zanesete prach a špínu hlouběji do papírových vláken. Budete šetřit několik stovek, speciálně v tomto případě? To je nesmysl.
Nejjednodušší cesta k tomu, aby vaše auto fungovalo lépe
Starý filtr patří do odpadu, nový vám poslouží další tisíce kilometrů (v prašném prostředí se doporučuje výměna max. po ujetí 10 000 km, ve velmi prašném klidně dříve). Podobně jsou na tom další filtry, nicméně to už bychom svěřili servisu, speciálně olejový se mění s výměnou oleje. Na každý pád: pokud vašemu vozu „ulevíte“ v této oblasti, benefitů bude hned několik: krom snížené spotřeby se prodlouží trvanlivost palivové a pohonné soustavy. Úspor tedy hned několik. A to za těch několik stokorun (resp. tisíců s výměnou oleje) rozhodně stojí.