Stejně jako je tomu u motoru, ani výměnu oleje v převodovce není dobré podceňovat. Práce by měla být provedena odborně se všemi potřebnými náležitostmi.
O výměně oleje v automatické převodovce se dříve vedly velmi ostré diskuze. Jedna skupina lidí tvrdila, že se nemá měnit vůbec, a ta druhá si prosazovala názor pravidelné výměny. V dnešní době a s dnešní technikou už téměř všichni ví, že i automatická převodovka potřebuje jednou za čas vyměnit olej, aby mohla spolehlivě a hladce fungovat – řadit. Při této činnosti totiž dochází k zatížení oleje, který se následně přepaluje a stárne.
Zkušenosti ukázaly opotřebení oleje
Postupem času se při zkušenostech s výměnou ukázalo, že většina vypouštěných olejů z převodovek je nadměrně přepálena a má černou barvu. V takovém případě hrozí tvorba různých usazenin, což vede k horšímu řazení. Existuje navíc riziko, že automobil bude cukat a řadit tak, že to nebude úplně pohodlné. Je tedy nutné olej vyměnit, aby se do převodovky dostala čistá, průhledná (někdy může mít lehce nazelenalou nebo jinou barvu) tekutina bez usazenin a spálenin.
Kdy je ten správný čas na výměnu
Pravidelnou výměnou oleje v automatické převodovce navíc majitel předejde zbytečným a drahým poruchám, které mohou nastat právě kvůli usazeninám ve starém oleji. Při výměně je třeba myslet také na filtr, který je nutné vyměnit spolu s touto mazací tekutinou. Většina lidí na něj zapomíná, což vede ke snížení efektivnosti opravy. V ideálním případě je dobré nechat olej v převodovce vyměnit po každých 60 000 ujetých kilometrech. Cena je výrazně vyšší než při výměně motorového oleje a závisí na konkrétním servisu, množství oleje a typu vozidla.
Výměnu je dobré přenechat zkušenému servisu
Výměna oleje v automatických převodovkách není nic jednoduchého. Nezvládnou ho dokonce ani některé běžné autoservisy, protože nemají buď dostatečné a správné vybavení, nebo potřebné zkušenosti. Ze všeho nejlepší je pro výměny využívat automatickou plničku, která zvládne dokonale vyčerpat všechen starý olej. Nestane se tak, že by se usazeniny držely na spodu v oleji, který sám nevyteče, a zůstaly tam nadále.
Důležitou součástí výměny je proplach převodovky
Při správné a důkladné výměně oleje v převodovce je důležité provést také takzvaný proplach. Ten zajistí jednu důležitou věc – ze systému převodovky se dostanou pryč všechny nečistoty a usazeniny. Při použití automatické plničky se navíc do převodovky natlačí potřebné množství nového oleje. Pokud by servis neprovedl proplach, samospádem by se ven nedostala ani většina potřebného množství oleje a usazeniny by mohly zůstat uvnitř – výměna by tedy nebyla příliš efektivní a špatné řazení by mohlo pokračovat.
Hladina oleje by se měla pravidelně kontrolovat
Kromě samotné výměny oleje v převodovce je důležitá i občasná kontrola jeho množství. Ta by se měla provádět alespoň každých 30 000 km. Postup je obdobný jako u kontroly motorového oleje. Automobil by měl být na vodorovné ploše a motor je dobré nechat alespoň 15 minut po jízdě v klidu. Olej má tak dostatek času, aby stekl z celé skříně. Následně stačí najít a vyšroubovat kontrolní šroubek. Po demontáži by měl olej začít sám vytékat. Pokud se tak nestane, je potřeba zjistit, jak moc je hladina pod kontrolním šroubem, a případně doplnit.
Měnili jste už olej u svého automobilu s automatickou převodovkou?