Pokud chceme, aby nám automobil dlouho vydržel, je důležité nepodceňovat ani intervaly výměny motorového oleje. Důležité jsou také filtry a technika odstranění vyjetého oleje.
I přesto, že ať už v manuálech k vozu, tak na obalech motorového oleje se můžeme dočíst, jak často mazivo měnit, na toto téma se stále vedou dohady. Pokud se řídíte pouze podle najetých kilometrů, měli byste si dát určitě pozor na více věcí. Kromě výměny oleje je důležité nepodcenit ani výměnu olejových filtrů a zvolit vhodnou techniku odstranění starého oleje.
Pravidelnou výměnu oleje nepodceňujte
Na obalech v pokynech výrobců motorového oleje se můžete dočíst, že byste měli motorový olej měnit zhruba každých 30 tisíc najetých kilometrů. Spoustě mechaniků se ale při takovém čísle protočí panenky. Aniž by docházelo k závažnějším komplikacím, jsou některé automobily běžně konstruované na nájezd mezi 150 a 180 tisíci kilometry, který zvládnou i při měnění oleje v delších intervalech. Pokud ale chcete, aby vám vůz vydržel déle, je určitě lepší měnit olej častěji.
Jelikož málokdo z nás si může dovolit auto poslat po 150 tisících najetých kilometrech do světa a pořídit si vůz nový, je důležité věnovat pozornost i pravidelné údržbě, ke které se počítá i výměna oleje. Ten je dobré měnit zhruba po každých 15 000 najetých kilometrech. Pokud patříte mezi tzv. sváteční řidiče a takovou vzdálenost za rok neujedete, olej je doporučeno měnit každých 12-18 měsíců. Jestli navíc automobil využíváte ve zhoršených podmínkách, jakými jsou například teploty pod nulou, měňte olej i častěji.
Samozřejmě to ale nelze tvrdit jednoznačně a jde pouze o doporučení. Po silnicích běžně jezdí i vozidla, která interval výměny překračují násobně, a jiná s tzv. doživotním olejem, jejichž majitelé výměnu neprovedli, co si auto pořídili. A také v praxi se ukazuje, že záleží na mnoha faktorech, protože někdy může olej zůstat krásně čirý i po 5 letech, a jindy je po roce doslova změněn k nepoznání. Vždy je však lepší preventivní, nežli pozdní výměna.
Vyplatí se měnit olejové filtry?
Po výměně oleje je možné v řídící jednotce mnohých automobilů nastavit připomínání výměny oleje už po 15 tisících najetých kilometrech, místo původních 30 tisíců. Nemusíte se tak bát, že byste na výměnu zapomněli. S olejem je vždycky dobré vyměnit také olejové filtry. Byť se to může zdát jako zbytečný náklad navíc, není tomu tak. V zaneseném olejovém filtru je totiž usazený zaschnutý starý olej, který povolí až při zahřátí.
Dejte si pozor také na nevyžádané rady týkající se toho, že pokud vyměníte olejový filtr, olej nemusíte měnit tak často. Měnění oleje i filtru by mělo jít ruku v ruce stejně jako použití mezizubního kartáčku při běžném čištění zubů. Pokud jde o jednorázové čištění, přežijeme to s obyčejným kartáčkem. Pokud ale chceme, abychom u zubaře ušetřili svou peněženku, musíme používat oba. Jakmile vyměníte společně olej i filtry, automobil vám za to poděkuje dalšími bezproblémově najetými kilometry.
Proč nešetřit na výměně oleje?
Na pravidelných výdajích se mnozí řidiči snaží ušetřit. Pravidelnou výměnou oleje v osvědčeném servisu si ale přitom můžou ušetřit mnoho výdajů, které můžou vzniknout při zanesení motoru nebo dokonce jeho zadření. Některé servisy kromě klasického vypouštění nabízí taky možnost odsání starého oleje. To je sice finančně výhodnější varianta, ale z dlouhodobějšího hlediska není dobré takhle šetřit, protože motorový olej nejde nikdy dokonale odsát.
Na dně tak i po odsání zůstanou zbytky zaneseného oleje, který se smíchá s tím novým. Tím ale výrazně snížíte jeho mazací schopnost, protože nový olej má po smíchání s tím vyjetým nižší životnost. O své mazací schopnosti přichází už cca po 10 tisících kilometrech. Vypuštění vyjetého oleje ještě za pomoci speciální chemie pro dokonalé vyčištění mazací soustavy je tedy ta správná volba. Všechny oleje už jsou z výroby navíc obohaceny o aditiva, takže se nenechte zviklat nabídkou autoservisu a můžete i nějakou tu kačku ušetřit.
Jak často měníte motorový olej vy?